Kalendarium

8-11.01.2019 · Heimtextil, Frankfurt nad Menem

8-10.01.2019 · Viscom, Dusseldorf

22-24.11.2018 · Fast Textile, Warszawa

14-15.11.2018 · Retail Show, Warszawa

1-4.10.2018 · 4PrintWeek, Poznań

Przedwiosennie!

Piszę ten wstępniak na kilka dni przed Manifami, które odbędą się w wielu miastach Polski w okolicach 8. marca czyli Dnia Kobiet. Na portalach społecznościowych robi się coraz goręcej – pojawiają się zaproszenia do kreowania transparentów wedle własnych pomysłów oraz wymyślania haseł adekwatnie opisujących sytuację kobiet w obecnych czasach. Powiedziałabym zatem, że wizualna komunikacja kwitnie! I oby tak dalej. Delikatna kobieca dłoń z pomalowanymi na czerwono paznokciami przeciwstawia się na jednym z plakatów wielkiej i zaciśniętej pięści władzy, co uzmysławia jak wiele treści można przekazać tak prostymi symbolami. VISUAL COMMUNICATION przygotowuje do czytania i rozumienia takich właśnie symboli, które nieustannie pojawiają się wokół nas w przestrzeni publicznej.

A w tym numerze – który oddajemy w Wasze ręce, Drodzy Czytelnicy, podczas schyłku jakże mroźnej zimy i już z nadzieją na wiosnę – piszemy o targach Integrated Systems Europe w Amsterdamie. Można powiedzieć, że „starli się” tam ze sobą giganci branży digital signage, a nasi reporterzy zwrócili uwagę na wielki powrót i renesans firmy Toshiba. Zwracamy też uwagę na fenomen Amazon Go i marketową rewolucję, która – jak zwykle – ma swoje plusy i minusy. Postęp technologiczny eliminuje bowiem człowieka oraz mnóstwo dotykowych, zmysłowych doznań, które przeżywamy w trakcie „analogowych”, tradycyjnych zakupów. Czy się zatem ta formuła przyjmie? Zastanawiamy się również nad relacją pomiędzy aplikacjami na smartfony a reklamami. Kiedy reklamy drażnią? Kiedy „chwytają” i są skuteczne? Ponadto przyglądamy się zjawisku Super Bowl, pytając o wyścig i rywalizację wielkich reklamodawców. Jak Państwo oceniają hologramowy udział Prince’a w ramach występu Justine’a Timberlake’a? Technologia pozwala bowiem przecież „wywoływać duchy” i kreować widma. Tylko czy na pewno chcemy dawać się im nawiedzać? Nie wiadomo na sto procent, w której części naszego mózgu widma takie mogą się zagnieździć… Instalacja w Columbia University, o której piszemy, zwraca uwagę na skomplikowanie ludzkiego mózgu oraz wizualizuje, w dosłowny sposób uzmysławia, rozbudowane struktury neurologicznych połączeń. Taka wizualizacja jest możliwa dzięki zaawansowanym technologiom oraz pomysłom twórców z dziedzin artystyczno-projektowych. Mam nadzieję, że w czasie lektury VISUAL COMMUNICATION owe połączenia w Waszych mózgach, Drodzy Czytelnicy, są szczególnie stymulowane! Dzięki temu okres przedwiosenny nie musi być senny…

Udanej lektury!

Marta Smolińska

« poprzedni   |   następny » « wróć

Komentarz miesiąca

Niech żyje subwersywność, czyli potencjał krytycznego myślenia!

Francuski filozof Roland Barthes w 1980 roku retorycznie pytał: „Czy najlepszą subwersją nie jest ta, która zniekształca kody, zamiast jest niszczyć?“. Subwersja zachodzi zwykle w relacji do praktyk „zawłaszczania” (ang. appropriation), ściśle związanych ze strategiami sztuki krytycznej. Te strategie sprawdzają się jednak również w relacji do komunikacji wizualnej i reklamowych kampanii.

Reklama