Kalendarium

09-11.01.2024 · Viscom, Düsseldorf

30.01-02.02.2024 · RemaDays, Nadarzyn

30.01-02.02.2024 · ISE, Barcelona

19-22.03.2024 · FESPA, Monachium

03-05.09.2024 · Warsaw Print Tech Expo, Nadarzyn

Solidarność kobiet

Po niedawnym orzeczeniu Trybunału Konstytucyjnego w sprawie ograniczenia praw aborcyjnych, jesteśmy świadkami niezwykłej skali protestów kobiet, które mają miejsce w każdym zakątku Polski i w krajach na całym świecie. Jak się okazuje, to nie tylko czas wyrażania swojej niezgody i niezadowolenia, ale i powstawania sztuki. Uczestniczki i uczestnicy demonstracji nie tylko głośno i dosadnie wygłaszają swoje postulaty, ale także umieszczają je na swoich plakatach i banerach w formie kartonowych arkuszy, z których większość powstała z ich własnej inicjatywy. To nie tylko słowa, ale i obrazki, zdjęcia, w których widoczne są różne nawiązania do świata polityki, kultury i historii. Jednym z takich przykładów są symboliczne już plakaty namalowane przez grafika Jarka Kubickiego, który zainspirował się plakatami Solidarności z 1989 roku. Umieszczony tam napis, choć wulgarny i bezpośredni, jest głównym hasłem protestów kobiet, które od kilku dni walczą o swoje prawa. Oprócz głownych sloganów protestów, na plakatach możemy dostrzec główne bohaterki filmów takich jak „Gwiezdne Wojny”, „Lara Croft Tomb Raider”, „Kill Bill”, „Obcy” i „Mad Max”, które swoją postawą przedstawiają gotowość do walki.

„... na Facebooku znalazłem zrobiony przez kogoś napis "wy...lać", który swoją stylistyką nawiązywał do doskonale wszystkim znanego logo Solidarności. Nie wiem, kto jest jego autorem, ale właśnie to zainspirowało mnie do użycia stylistyki innego symbolu walki o godność - plakatu Solidarności z Garym Cooperem z filmu >>W samo południe<< , który powstał w 1989 roku. W jego miejsce wstawiłem ikoniczne, kobiece postaci z filmów”- tłumaczy autor plakatów.

« poprzedni   |   następny » « wróć

Komentarz miesiąca

Małe kroczki dla wspólnego dobra

Obecne czasy stają się coraz bardziej burzliwe i niespokojne. W takiej epoce także komunikacja wizualna staje w obliczu sytuacji, w której powinna za każdym razem od nowa przemyśliwać swoją rolę, by dążyć do ulepszenia świata. Zdaję sobie w pełni sprawę z naiwności tego postulatu, lecz mimo wszystko sądzę, że pozostaje on ważny, a może wręcz kluczowy. Z najnowszego numeru VISUAL COMMUNICATION, dowiecie się zatem między innymi....

Reklama