Kalendarium

08-12.05.2017 · FESPA, Hamburg

25-28.09.2017 · Labelexpo Europe, Bruksela

10-12.10.2017 · Digital Content Expo, Berlin

18-20.10.2017 · Viscom, Düsseldorf

14-16.11.2017 · InPrint, Monachium

Architektura pierwszego wrażenia

Data publikacji: Kwiecień 2013

Architektura pierwszego wrażenia
 

Typowa instalacja digital signage może być świetnym uzupełnieniem wystroju przestrzeni publicznej lub prywatnej. Postawiona na podłodze, zawieszona na ścianie bądź umieszczona na półce, stanowi element, który można przemieszczać bądź usunąć. Istnieją jednak instalacje wkomponowane w architekturę otoczenia, zintegrowane z jego strukturą fizyczną oraz funkcjonalnością. W takim wypadku noszą one nazwę „mediów architektonicznych”.

 

Media architektoniczne to rodzaj statycznych bądź dynamicznych nośników zintegrowanych z infrastrukturą. Są one często wykorzystywane w salonach samochodowych, hotelowych lobby czy biurowcach. Media te mogą obejmować kioski, ekrany dotykowe, systemy wysyłające wiadomości przez WiFi i Bluetooth czy ekrany cyfrowe.

 

Kilka lat temu nagrodę DIGI digital signage award otrzymał Meile za showroom w Niemczech prezentujący odkurzacze próżniowe; system zarządzania treścią zmieniał sposób pokazywania wiadomości, dźwięk oraz zapach tak, by lepiej prezentować zastosowania produktu. Przyznając nagrodę, przewodniczący panelu sędziowskiego David Keene stwierdził: „Digital signage stanowi kluczowy element trendu w kierunku tworzenia bardziej angażujących przestrzeni, które reprezentują markę w sposób pełniejszy, mocniej wpływają na odbiorców i generują lepsze wyniki”.

 
Pełna integracja
 

Większa spójność oraz pełniejsza integracja przekazu – oto kluczowe zalety mediów architektonicznych. Dzięki nim siedziba firmy staje się jednocześnie medium transmitującym korporacyjny przekaz. Lokalizacje powinny inspirować, motywować i wpływać na zachowanie przebywających w nich ludzi, jak również odzwierciedlać wartości reprezentowane przez firmę oraz jej cele – innymi słowy, powinny mieć „osobowość”, która wyrażałaby się w rozwiązaniach architektonicznych. Wykorzystanie dynamicznych, elektronicznych mediów jako elementu fizycznej infrastruktury dodaje marce wyrazu oraz zwiększa zaangażowanie odbiorców. Dzięki nim szare, betonowe elewacje nasycają się kolorami i nabierają znaczeń.

 

Jak zauważa Piotr Celewicz z Wydziału Architektury Politechniki Krakowskiej: „Medialne elewacje zintegrowane z budynkiem są znaczącym i bardzo wysokim kosztem inwestycji, toteż muszą zaistnieć istotne przesłanki i preteksty do ich realizacji. Problem finansowania dynamicznych iluminacji należałoby rozpatrywać w kontekście długofalowych profitów, jakie może uzyskać właściciel lub najemca obiektu, zarówno w czasie projekcji treści medialnych, jak również w dłuższym procesie budowania identyfikacji marki”. Badacz dodaje: „Niektórzy inwestorzy często pochopnie klasyfikują innowacyjne rozwiązania jako zbędny luksus i nie doceniają zalet oraz wymiernych korzyści, jakie mogą przynosić medialne fasady, kształtujące atrakcyjności przestrzeni publicznych, budynków czy nawet całego miasta”.

 
Lobby jak opakowanie
 

Jednym z miejsc, gdzie integracja przekazu jest szczególnie istotna, to lobby korporacyjnego budynku. Jest jak pierwsze wrażenie – można je zrobić tylko raz i wszelkie popełnione błędy niezmiernie trudno potem zatrzeć. Jest porównywalne do opakowania produktu – często, niezależnie od zawartości, przyciągnie ono bądź zniechęci konsumenta.

 

W kategoriach architektonicznych zadanie polega na integracji dynamicznych zmiennych w spójną, efektywną całość. Dlatego też właśnie lobby powinno być wizytówką, przedłużeniem i najdoskonalszym wyrazem identyfikacji korporacyjnej. Zadanie polega na przekazaniu publiczności przemieszczającej się przez budynek wartości reprezentowanych przez firmową kulturę.

 

Minęły już czasy, gdy w holu wystarczyło zawiesić kilka płócien. W epoce Internetu i urządzeń mobilnych architekci i integratorzy systemów wykorzystują szeroki zasób środków, od projektorów wideo, ekranów LED czy LCD oraz innych mediów, które pozwalają tworzyć dynamiczny wizerunek firmy.

 

W symbiozie ze światem

 

Interesującym przykładem jest tutaj hol budynku agencji Reuters na Times Square, który pokryty jest fasadą złożoną z ekranów LED o wysokości jedenastu pięter. Instalacja wyprodukowana przez Mitsubishi Diamond Vision jest fizyczną metaforą misji firmy polegającej na gromadzeniu informacji, przetwarzaniu ich i ponownym puszczaniu w obieg. Olbrzymi wyświetlacz stanowi rodzaj anteny, który biegnie po fasadzie budynku i przepływa do jego holu.

 

Inny przykład to hol budynku, w którym mieszczą się biura IAC (InterActiveCorp.) w dystrykcie Chelsea na Manhattanie. IAC to dostawca usług internetowych dla 307 milionów użytkowników i właściciel ponad 50 marek związanych z branżą online. Aby w możliwie pełny sposób zaprezentować własną działalność, IAC umieściło w holu zestaw ekranów. Ściana wideo ma 3,3 metra wysokości i niemal 40 metrów długości; składają się na nią ekrany oraz 18 indywidualnych projektorów wideo. Zawartość panelu podzielona jest na kilka modułów, które reprezentują rozmaite marki zgromadzone pod szyldem IAC. Dla przykładu, moduł Ticket Master pokazuje, gdzie odbywają się ciekawe koncerty, a moduł Ask.com dostarcza w czasie rzeczywistym wiadomości ze świata. Wzdłuż instalacji biegnie drewniana ławka, na której goście mogą przysiąść, by podziwiać wyświetlane treści. Ściana służy nie tylko firmie, lecz również studentom z pobliskich uniwersytetów, którzy mogą rywalizować o to, kto w formie graficznej najlepiej przedstawi rozmaite wartości przedsiębiorstwa. Mniejszy z ekranów (3,3 x 6,1 metra) umieszczony za recepcją IAC prezentuje 360 stopniową figurę Ziemi. Goście mogą obracać planetą i w czasie rzeczywistym obserwować różne placówki firmy oraz ruch internetowy powiązany z jej działalnością. Autorem instalacji  jest United Field oraz Warren Z Productions.

 
Platforma dla sztuki
 

W budynku 7 World Trade Center na Lower Manhattan Sunsrise Systems wykonało instalację wykorzystującą przestrzeń publiczną do wyświetlania sztuki – od dzieł artystów takich jak Elizabeth Bishop czy Allen Ginsberg, przez Langstona Hughesa aż po Walta Whitmana. Całość zaprogramowanego tekstu potrzebuje aż 36 godzin, aby się wyświetlić. Jest ona widoczna również z parkingu położonego na zewnątrz budynku. Instalacja ma prawie 20 metrów długości i 1,5 metra wysokości. Ekrany LED mieszczą się za recepcją i biegną przez całą długość holu.

 

Kolejnym interesującym przykładem jest instalacja w siedzibie głównej Comcast w Filadelfii. Wyprodukowany przez BARCO ekran LED o długości 25 metrów i wysokości 7,6 metra przekształcił hol budynku w centrum rozrywkowe dla rosnącej z czasem publiczności. Ekrany zajmują całą przestrzeń atrium, a zawartość stworzona przez Niles Creative Group stanowi swoisty hołd dla otaczającego świata. Lobby okazało się tak inspirujące i bogate poznawczo, że lokalne szkoły wysyłają do niego wycieczki, biura podróży uwzględniają je w planach przygotowywanych dla klientów, a lokalni mieszkańcy przynoszą składane krzesełka, by oglądać program weekendowy.

 
Niezbędny budulec
 

Oczywiście każda inwestycja powinna uwzględniać wskaźniki ROI (Return on Investment) oraz ROO (Return on Objectives). Często bazują one na angażowaniu jak największej publiczności. Media architektoniczne niewątpliwie spełniają ten wymóg, ponieważ podczas korzystania z budynku ludzie podświadomie przyswajają treści i mają okazję na kontakt z przekazem.

 

Jak zauważa cytowany wcześniej Celewicz: „Nowe media przeniknęły do struktur urbanistycznych, wprowadzając wiele warstw kodów, a także nową semantykę wzbogacając obecnie język znaczeń i ekspresję form. Cyfrowe media stają się dziś elementem kształtującym przestrzenie urbanistyczne oraz podstawowym komponentem tworzącym nowe struktury – cyfrową cegłą”. Jest to budulec kosztowny i wiążą się z nim liczne wyzwania, lecz być może wkrótce już stanie się on absolutnie niezbędnym.

 

Opracowano na podstawie: Lyle Bunn, Corporate Lobbies: The New Landscape of Digital Signage, DigitalSignageToday.com; Louis M. Brill, Corporate Lobbies: The New Landscape of Digital Signage, SignIndustry.com; Piotr Celewicz, Cyfrowa Architektura, Architektura nr 1/2012.

 

 

 

« poprzedni   |   następny » « wróć

Komentarz miesiąca

Z zaskoczenia!

Gdy wracamy do pracy po wakacyjnych wojażach, automatycznie nie musi odżywać w nas rutyna dnia codziennego. Także i my w każdym wydaniu VISUAL COMMUNICATION staramy się o świeżość spojrzenia i zaskoczenie Was, Drodzy Czytelnicy, nowym podejściem do komunikacji wizualnej.

Reklama