Kalendarium

09-11.01.2024 · Viscom, Düsseldorf

30.01-02.02.2024 · RemaDays, Nadarzyn

30.01-02.02.2024 · ISE, Barcelona

19-22.03.2024 · FESPA, Monachium

03-05.09.2024 · Warsaw Print Tech Expo, Nadarzyn

Debiut na wielkiej scenie

Data publikacji: Marzec 2013

Debiut na wielkiej scenie
 
Targi CeBIT (Centrum der Büro- und Informationstechnik) to jedne z największych targów Technologii Informacyjnych i Komunikacyjnych (Information & Communication Technologies, ICT). Odbywają się w Hanowerze od 1986 r. Dla Polski tegoroczna edycja CeBIT była szczególnie istotna, ponieważ nasz kraj odgrywał rolę partnera strategicznego targów.
 

Od czasów debiutu Polski na CeBIT sporo się zmieniło. W marcu 1995 roku Bill Gates zaprezentował tam swój nowy system - Windows XP. Wtedy też Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji zorganizowała pierwsze polskie stoisko narodowe, na którym wystawiło się 20 firm. Dziś polski sektor ICT należy do najbardziej rozwiniętych w UE; jego szacunkowa wartość to 20 miliardów euro.

 

Bilans tegorocznych targów to ponad 180 polskich wystawców. Ich stoiska zajmujące 3,3 tys. metrów kwadratowych zobaczyło 285 tysięcy zwiedzających. Kolejnych 100 przedsiębiorców wzięło udział w giełdzie kooperacyjnej, przeznaczonej do nawiązywania nowych kontaktów biznesowych.  

 
Polskie pawilony
 

W pawilonach PRO i LAB obecne były polskie firmy oferujące różnego typu rozwiązania dla branży IT, a w części LAB znajdowało się stoisko firm z branży gier komputerowych. W ramach CeBIT GOV prezentowane były produkty i usługi dla sektora publicznego oraz służby zdrowia.

 

Podczas targów odbyły się wystawy, spotkania i seminaria. Dzięki obecności w Hanowerze, polscy przedsiębiorcy mieli okazję przedstawienia swoich ofert szerokiemu gronu odbiorców oraz nawiązania nowych kontaktów. Aż 84 proc. osób, które odwiedziły CeBIT to decydenci i managerowie zarządzający budżetami na inwestycje IT w największych międzynarodowych firmach. Według danych Ministerstwa Gospodarki ciągu pięciu dni w Hanowerze przeprowadzono blisko 7 milionów rozmów biznesowych.

 
Nagrody i wyróżnienia
 

Skala przedsięwzięcia, liczba wystawców oraz ilość prezentowanych rozwiązań robiły wrażenie. Na CeBIT rozdano wiele nagród i wyróżnień, które w morzu produktów pozwalają zidentyfikować prawdziwie innowacyjne bądź dobrze rokujące na przyszłość rozwiązania.

 

W ramach targów po raz pierwszy rozdano CeBIT Innovation Award ufundowaną przez niemieckie Ministerstwo Nauki oraz Deutsche Messe. Pierwszą nagrodę oraz 50 000 euro zdobył Niemiec Alexander Löffler. Jego projekt „Display as a Service” umożliwia bezprzewodowe połączenie urządzeń gromadzących dane z różnego rodzaju wyświetlaczami – na przykład telefonów komórkowych czy tabletów z niewielkimi monitorami bądź rozbudowanymi ścianami wideo. Na jury największe wrażenie sprawił fakt, że pojedyncza aplikacja była w stanie zastąpić kosztowną architekturę hardware’ową. Nagrodę drugą oraz 30 000 euro otrzymał wspólny projekt Dominikusa Baura i Sebastiana Boringa – „See-Through Phone”. Pozwala on przenosić zawartość urządzenia mobilnego na stacjonarne wyświetlacze oraz zdalnie ją odtwarzać. Nagrodę trzecią oraz 10 000 euro otrzymał Christian Zagel za pracę „Next Generation Fashion Store” – interaktywną przymierzalnię zawierającą skaner pobierający wymiar ciała i dopasowujący odzież. Wyróżnienie otrzymał Matthieu Deru za interaktywną aplikację „Swoozy”, które potrafi z każdego telewizora uczynić Smart-TV.  

 

W ramach targów rozdano również nagrody Leader in the Digital Age dla wyróżniających się osobowości branży technologii cyfrowych. W kategorii „Manager” zdobył ją Kurt De Ruwe z Philips Lighting; w kategorii „Rozrywka” liderką nazwana została Amanda Palmer, piosenkarka z Nowego Jorku aktywnie wykorzystująca technologie sieciowe. W kategorii „Innowator” nagrodę otrzymała firma softwarowa salesforce.com – pionier w dziedzinie technologii bazujących na chmurze. W kategorii „Non-Profit” zwyciężyła Mari Kuraishi, współzałożycielka GlobalGiving. Jej portal troszczy się o połączenie darczyńców z inicjatywami charytatywnymi.

 

Na targach można też było zapoznać się z laureatami prestiżowej nagrody IF Design Award. Warto przypomnieć, że w lutym spośród 4 352 zgłoszeń z 51 krajów wyróżniono 981 prac w kategorii „IF product design”, 346 prac w kategorii „IF communication design” i 83 prace w kategorii „IF packaging design”.

 
Forum dyskusji
 

Kongres CeBIT Globar Conferences objął 75 godzin wykładów i dyskusji w ramach trzech sesji równoległych. 130 prowadzących ze wszystkich zakątków świata i odpowiedni dobór tematyki uczyniły z konferencji międzynarodowe forum wymiany wiedzy eksperckiej.

 

Na aktywnym udziale w imprezie skorzystało ponad 4000 przedsiębiorstw z 70 krajów świata, w tym wiele start-upów. „W tym roku na CeBIT mieliśmy prawdziwą ofensywę młodych firm. Ponad 200 nowopowstałych projektów biznesowych zaprezentowało w Hanowerze innowacyjne i kreatywne idee rynkowe. Położyły dzięki temu solidny fundament pod swój dalszy szybki rozwój“ – powiedział Frank Pörschmann z zarządu Deutsche Messe AG. „Opinie środowisk młodych zdolnych programistów są niezwykle pozytywne. Wielu z nich podkreśla, że targi CeBIT prócz doskonałego klimatu do nawiązywania kontaktów biznesowych wyróżnia wyjątkowa atmosfera.“

 

Polski minister gospodarki Janusz Piechociński uznał targi za sukces: „Dzięki CeBIT 2013 wysłaliśmy światu bardzo wyraźny sygnał potwierdzający, że jesteśmy innowacyjni, kreatywni i otwarci na współpracę. To silny impuls do dalszych działań promujących nasz sektor teleinformatyczny, zwłaszcza na niemieckim rynku” – powiedział. „Jeszcze w tym roku chcemy wspólnie z Wydziałem Promocji Handlu i Inwestycji Ambasady RP w Berlinie oraz we współpracy z BITKOM zorganizować spotkanie firm z sektora nowych technologii i przemysłu obu państw.”

 

W najbliższych miesiącach będzie można sprawdzić, czy ten sukces przełoży się na relacje handlowe w formie konkretnych zamówień. Kolejna edycja targów CeBIT odbędzie się w dniach 11 – 15 marca 2014.

 

« poprzedni   |   następny » « wróć

Komentarz miesiąca

Małe kroczki dla wspólnego dobra

Obecne czasy stają się coraz bardziej burzliwe i niespokojne. W takiej epoce także komunikacja wizualna staje w obliczu sytuacji, w której powinna za każdym razem od nowa przemyśliwać swoją rolę, by dążyć do ulepszenia świata. Zdaję sobie w pełni sprawę z naiwności tego postulatu, lecz mimo wszystko sądzę, że pozostaje on ważny, a może wręcz kluczowy. Z najnowszego numeru VISUAL COMMUNICATION, dowiecie się zatem między innymi....

Reklama