Kalendarium

8-11.01.2019 · Heimtextil, Frankfurt nad Menem

8-10.01.2019 · Viscom, Dusseldorf

22-24.11.2018 · Fast Textile, Warszawa

14-15.11.2018 · Retail Show, Warszawa

1-4.10.2018 · 4PrintWeek, Poznań

viscom 2017 - spotkanie branży reklamowej

Targi viscom, które odbyły się w październiku w Düsseldorfie, po raz kolejny zapewniły odwiedzającym możliwość zapoznania się z różnymi nowościami i interesującymi rozwiązaniami branżowymi. Ich następna edycja odbędzie się jednak nie – jak zwykle – jesienią, ale dopiero w styczniu 2019 roku.

 

Autor: Angela Starck

 

viscom 2017 oferował interesujący przegląd zastosowań oraz nowości z obszaru komunikacji wizualnej. Towarzyszył im szeroki program wykładów, warsztatów, powierzchni specjalnych oraz ceremonii wręczenia różnych nagród.

Ze skutkiem natychmiastowym targi rezygnują ze swojego zwyczajowego terminu jesiennego. Jak zapowiedział organizator, firma Reed Exhibition, w przyszłości wydarzenie odbywać się będzie jednocześnie z PSI, znanymi targami artykułów reklamowych, które organizowane są w styczniu w Düsseldorfie.  Z uwagi na przesunięcie terminu nie odbędzie się tegoroczna, jesienna odsłona viscomu. Najbliższe targi zaplanowane są na 8-10 stycznia 2019 roku.

Na skutek połączenia imprez w formie osobnych, ale odbywających się równolegle wydarzeń, targi staną się największą tego typu inicjatywą dla branży reklamowej w Europie. W sumie obydwie imprezy gromadzą ponad 1.200 wystawców i ok. 28 tys. odwiedzających z 80 krajów. Główne punkty programu związane są z tematami promocji i sprzedaży, oznakowania i druku oraz tekstyliów i soft signage. Wstęp na targi PSI nadal zarezerwowany będzie dla członków PSI i certyfikowanych agencji, będą oni mogli natomiast swobodnie korzystać z szerokiego spektrum oferty viscomu – zwłaszcza w obszarze druku i uszlachetniania.

W tym roku viscom odnotował mniejszą liczbę odwiedzających niż w latach poprzednich – na tegoroczną edycję przybyło 7.231 odwiedzających, zaś w roku poprzednim było ich 9.184. Spadła również liczba wystawców, z 307 w roku 2016 do 231 w 2017. Zwłaszcza wystawcy po zapowiedzianym połączeniu imprez spodziewają się odczuwalnego ożywienia targów ze względu na możliwość dotarcia do większej liczby odwiedzających. Ponadto przeniesienie terminu na styczeń uczyni z viscomu wydarzenie inaugurujące rok biznesowy branży, co będzie miało na nią pozytywny wpływ.

 

Trendy w komunikacji wizualnej

W centrum tegorocznego viscomu znalazło się projektowanie wnętrz. Wokół tej tematyki zorientowana była instalacja w wejściu do hali, stworzona we współpracy ze studentami sztuki i designu Uniwersytetu w Wuppertalu i prezentująca nowe trendy w dziedzinie aranżacji wnętrz.

Celem wystawy było zainspirowanie odwiedzających targi nietypowymi zastosowaniami. Niezwykłe wrażenie wywierały na przykład panele podłogowe w postaci zadrukowanych wykładzin PVC i dywanów czy ciekawe okleiny na meble. Zintegrowane z wystawą były również prezentacje rozwiązań z obszaru digital signage i mobilnych prezentacji.

Ponieważ druk wielkoformatowy umożliwia aranżowanie całych wnętrz, pozwala na ich indywidualizację  na niespotykaną dotychczas skalę. Dostawcy druku mogą wykorzystać ten trend indywidualnego projektowania wnętrz na swoją korzyść, by stworzyć nowe obszary biznesowe i pozyskać klientów zarówno prywatnych, jak i biznesowych, w tym hotele, restauracje czy sklepy.

 

Fokus na nowości

W przypadku nowych systemów do cyfrowego druku wielkoformatowego trend zmierza w kierunku większej różnorodności zastosowań oraz większej wydajności kosztowej. Co za tym idzie, w centrum zainteresowania znalazły się rozwiązania do druku UV i UV-LED, ponieważ technologie te umożliwiają zadrukowywanie zarówno sztywnych, jak i giętkich materiałów.

Nowe systemy do druku wielkoformatowego zaprezentowała na przykład firma Mimaki pod postacią modeli UCJV300-160 oraz UCJV150-160. Obie maszyny zwojowe do druku UV-LED oferują – oprócz druku – również możliwość cięcia konturowego. Szczególną atrakcją nowej serii UCJV jest druk czterowarstwowy, który pozwala drukarniom na rozszerzenie oferty o produkcję backlitów zmieniających wygląd w zależności od źródła światła.

Szwajcarski producent ploterów płaskich, firma swissQprint, zaprezentował swój poszerzony ostatnio asortyment urządzeń do druku UV-LED. Nowością w ofercie firmy jest najmniejszy, energooszczędny ploter płaski Oryx dysponujący powierzchnią druku 2,5 x 2 m i dziewięcioma kanałami farbowymi.

Na stoisku firmy Fujifilm można było zapoznać się z nowym, dedykowanym dla początkujących użytkowników modelem serii Acuity. System UV do druku płaskiego przeznaczony jest do produkcji małych nakładów w druku akcydensowym, oznakowania i przemysłowym. Oferuje fotograficzną jakość obrazu.

Targowa prezentacja chorwackiej firmy Azonprinter objęła ploter płaski do druku UV Azon Matrix, który może drukować na przedmiotach o wysokości do 200 mm. Urządzenie nadaje się przede wszystkim do zadrukowywania dużych przedmiotów takich jak meble, drzwi, panele szklane czy części samochodowe. Posiada osiem kanałów farbowych i jest dostępne w trzech rozmiarach.

Również cyfrowy druk na tekstyliach, zwłaszcza w segmencie druku wielkoformatowego, który w ostatnich latach odnotowuje intensywny wzrost, oferuje różne możliwości zastosowań w obszarze projektowania wnętrz. Epson zaprezentował przystosowane do tego celu maszyny do druku sublimacyjnego. Nowym flagowym produktem w portfolio producenta jest model Surecolor SC-F9300, który sprawdzi się m. in. w druku na odzieży, tekstyliach i produktach soft signage. Drukujące z prędkością do 108,6 m/h urządzenie ma być wyposażone w ulepszony moduł rastrowy wyraźnie podnoszący jakość wydruków przy zachowaniu rozsądnych kosztów produkcji.

 

Obróbka, automatyzacja i kampanie

W obszarze uszlachetniania druków wielkoformatowych firma Mimaki zaprezentowała wielkoformatowy laminator na gorąco LA-160W z dedykowaną folią do laminowania. Ta ostatnia wyposażona jest w nowy klej, który ma zapobiegać powstawaniu efektu srebrzenia i plam pod laminatem, często występujących przy laminowaniu druków UV.

Z kolei Zünd zaprezentował w Düsseldorfie cyfrowy płaski ploter tnący G3 3XL-2500 oraz nową kamerę OCC (Over Cutter Camera) do szybkiego, dokładnego rozpoznawania znaczników drukarskich. Producent zademonstrował również proces cięcia i zabezpieczania krawędzi tekstyliów na nowym module laserowym LM 100W.

Laserowy ploter tnący do obróbki wielkoformatowych materiałów takich jak akryl, drewno, tekstylia czy drewno można było obejrzeć na stoisku firmy Trotec. Model SP2000 może służyć nie tylko do cięcia, lecz również do grawerowania. Jego maksymalny obszar roboczy wynosi 1,6 x 2,2 m, grubość substratu może sięgać 55 mm, a prędkość cięcia powinna oscylować na poziomie 2 metrów na sekundę.

Firma DP Solutions zapoznała odwiedzających jej stoisko z w pełni zautomatyzowanym rozwiązaniem do cyfrowego druku bezpośredniego „Smart Factory 4.0“. Współpracuje ono z różnymi ramionami robotycznymi, które albo są na trwałe zamontowane do systemu drukującego, albo dołączane dzięki systemowi szynowemu i umożliwiają w pełni zautomatyzowane podawanie i odbieranie zadrukowywanego materiału.

Stosiko Canona prezentowało tym razem nie tylko sprzęt, lecz również kampanię reklamową stworzoną dla fikcyjnej marki kosmetyków Elemental. Miała ona zademonstrować drukarniom nowe możliwości ofertowe, wykraczające poza sam druk. Na przykładzie kampanii pokazano, jak drukarnie mogą współpracować z markami i agencjami reklamowymi, by stworzyć obejmującą wszystkie kanały komunikację marketingową – od akcji reklamowych i mailingowych dla zwiększenia rozpoznawalności marki po promocje sklepowe i eventy w punktach sprzedaży.

następny » « wróć

Komentarz miesiąca

Niech żyje subwersywność, czyli potencjał krytycznego myślenia!

Francuski filozof Roland Barthes w 1980 roku retorycznie pytał: „Czy najlepszą subwersją nie jest ta, która zniekształca kody, zamiast jest niszczyć?“. Subwersja zachodzi zwykle w relacji do praktyk „zawłaszczania” (ang. appropriation), ściśle związanych ze strategiami sztuki krytycznej. Te strategie sprawdzają się jednak również w relacji do komunikacji wizualnej i reklamowych kampanii.

Reklama