Kalendarium

13-14.03.2018 · Retail Summit, Warszawa

15-17.02.2018 · WETEC, Stuttgart

15-17.02.2018 · TV TecStyle Visions, Stuttgart

6-9.02.2018. · ISE, Amsterdam

7-9.02.2018. · RemaDays, Nadarzyn

Jak podświetlać

Data publikacji: listopad 2014

 

Opis osoby

Nocą przydrożne znaki i szyldy muszą być podświetlone. To oczywiste, jednak pozostaje pytanie o rodzaj podświetlenia – zewnętrzne czy wewnętrzne? Dotychczas nie brano pod uwagę ani skuteczności obu metod, ani tym bardziej ich wpływu na bezpieczeństwo w ruchu drogowym. Badanie przeprowadzone dla USSC – amerykańskiego stowarzyszenia branży oznakowań – dostarcza nowych informacji w tej dziedzinie.

 

Głównym celem badania, przeprowadzonego na zlecenie USSC przez Larsen Transportation Institute na Pennsylvania State University, było znalezienie odpowiedzi na pytanie: która metoda oświetlenia sprawia, że znaki są nocą lepiej widoczne i czytelne dla kierowców? Badacze wybrali sześć miejsc, w których podświetlane z zewnątrz oznakowania zostały zlokalizowane wzdłuż dwu- lub czteropasmowych jezdni. Za zgodą właścicieli znaków specjaliści z USSC zaprojektowali ich dokładne duplikaty lub repliki, zachowując te same kolory, rozmiary, kształty i czcionki. Następnie członkowie USSC wykonali oznakowania, zastępując w nich podświetlenie zewnętrzne wewnętrznym. Dzięki temu zabiegowi badacze mogli dokładnie sprawdzić skuteczność podświetlenia, porównując ze sobą obie metody. Uczestnicy badania obserwowali oryginalne i wykonane na potrzeby badania znaki w identycznych warunkach – włącznie z lokalizacją i sposobem instalacji. Trzeba nadmienić, że oznakowania stosowane w badaniu USSC nie były pod żadnym względem wyjątkowe, lecz przeciętne tak pod względem wzornictwa, jak i konstrukcji.   

 

Rezultat badania

Wszystkie znaki podświetlane od wewnątrz wypadły w testach znacznie lepiej niż ich zewnętrznie oświetlone odpowiedniki – łatwiej było je dostrzec w większej odległości. Punktami odniesienia w badaniu była odległość i czas. Okazało się, że uczestnicy widzieli znaki z podświetleniem wewnętrznym z daleka, a zewnętrznym – dopiero z bliska. Te różnice przekładają się na czas, jaki ma do dyspozycji kierowca, by dostrzec i odczytać oznakowanie. W niektórych przypadkach podświetlenie wewnętrzne było na tyle wyraźniejsze, że kierowca miał dwukrotnie więcej czasu na reakcję. Ma to bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo w ruchu drogowym – jeśli kierowca ma odpowiednio dużo czasu na dostrzeżenie, przeczytanie i zareagowanie na umieszczony przy drodze znak, zmniejsza się ryzyko niespodziewanych i niebezpiecznych zachowań z jego strony. Z drugiej strony, podświetlenie zewnętrzne nie jest w stanie zapewnić oznakowani dobrej widoczności z odpowiedniej odległości przy prędkości pojazdu 50-60 km/godz.

Zamieszczona na tej stronie tabela przedstawia porównanie podświetlenia wewnętrznego i zewnętrznego przy danej prędkości pojazdu. Jak widać, jadąc z prędkością 70 km/godz., kierowca może wyraźnie zobaczyć i odczytać znak z podświetleniem wewnętrznym, nie widzi natomiast wyraźnie znaku podświetlonego z zewnątrz. Przy zachowaniu takiego samego czasu i odległości musiałby zwolnić do 25 km/godz., co nie jest zbyt bezpieczne przy natężonym ruchu na drodze. Zatem, jak widać, najskuteczniejszą i najbezpieczniejszą metodą podświetlenia przydrożnych oznakowań jest podświetlenie wewnętrzne.

 

Opracowano na podstawie artykułu „Internal vs. External Sign Illumination Revisited: Best Methods for Traffic Safety”, który ukazał się na stronie www.signindustry.com.

« poprzedni   |   następny » « wróć

Komentarz miesiąca

Tam, gdzie zaczynają się druk, logo(typ), smart cities…

Tym razem, Drodzy Czytelnicy, zabieramy Was na FESPA Global Print Expo - Międzynarodowe Targi Druku Cyfrowego (15-18 maja; Berlin). Jesteśmy tam obecni od lat, by relacjonować dla Was na bieżąco wszelkie zmiany dotyczące druku wielkoformatowego. Hasło targów tym razem brzmi: „Where Print Takes Off" (Tam, gdzie zaczyna się druk). Wskazuje ono jak istotne są targi FESPA jako międzynarodowa platforma, związana z prezentacją nowych technologii dotyczących wielkiego formatu, sitodruku i druku na tekstyliach.

Reklama