Kalendarium

09-11.01.2024 · Viscom, Düsseldorf

30.01-02.02.2024 · RemaDays, Nadarzyn

30.01-02.02.2024 · ISE, Barcelona

19-22.03.2024 · FESPA, Monachium

03-05.09.2024 · Warsaw Print Tech Expo, Nadarzyn

Jak podświetlać

Data publikacji: listopad 2014

 

Opis osoby

Nocą przydrożne znaki i szyldy muszą być podświetlone. To oczywiste, jednak pozostaje pytanie o rodzaj podświetlenia – zewnętrzne czy wewnętrzne? Dotychczas nie brano pod uwagę ani skuteczności obu metod, ani tym bardziej ich wpływu na bezpieczeństwo w ruchu drogowym. Badanie przeprowadzone dla USSC – amerykańskiego stowarzyszenia branży oznakowań – dostarcza nowych informacji w tej dziedzinie.

 

Głównym celem badania, przeprowadzonego na zlecenie USSC przez Larsen Transportation Institute na Pennsylvania State University, było znalezienie odpowiedzi na pytanie: która metoda oświetlenia sprawia, że znaki są nocą lepiej widoczne i czytelne dla kierowców? Badacze wybrali sześć miejsc, w których podświetlane z zewnątrz oznakowania zostały zlokalizowane wzdłuż dwu- lub czteropasmowych jezdni. Za zgodą właścicieli znaków specjaliści z USSC zaprojektowali ich dokładne duplikaty lub repliki, zachowując te same kolory, rozmiary, kształty i czcionki. Następnie członkowie USSC wykonali oznakowania, zastępując w nich podświetlenie zewnętrzne wewnętrznym. Dzięki temu zabiegowi badacze mogli dokładnie sprawdzić skuteczność podświetlenia, porównując ze sobą obie metody. Uczestnicy badania obserwowali oryginalne i wykonane na potrzeby badania znaki w identycznych warunkach – włącznie z lokalizacją i sposobem instalacji. Trzeba nadmienić, że oznakowania stosowane w badaniu USSC nie były pod żadnym względem wyjątkowe, lecz przeciętne tak pod względem wzornictwa, jak i konstrukcji.   

 

Rezultat badania

Wszystkie znaki podświetlane od wewnątrz wypadły w testach znacznie lepiej niż ich zewnętrznie oświetlone odpowiedniki – łatwiej było je dostrzec w większej odległości. Punktami odniesienia w badaniu była odległość i czas. Okazało się, że uczestnicy widzieli znaki z podświetleniem wewnętrznym z daleka, a zewnętrznym – dopiero z bliska. Te różnice przekładają się na czas, jaki ma do dyspozycji kierowca, by dostrzec i odczytać oznakowanie. W niektórych przypadkach podświetlenie wewnętrzne było na tyle wyraźniejsze, że kierowca miał dwukrotnie więcej czasu na reakcję. Ma to bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo w ruchu drogowym – jeśli kierowca ma odpowiednio dużo czasu na dostrzeżenie, przeczytanie i zareagowanie na umieszczony przy drodze znak, zmniejsza się ryzyko niespodziewanych i niebezpiecznych zachowań z jego strony. Z drugiej strony, podświetlenie zewnętrzne nie jest w stanie zapewnić oznakowani dobrej widoczności z odpowiedniej odległości przy prędkości pojazdu 50-60 km/godz.

Zamieszczona na tej stronie tabela przedstawia porównanie podświetlenia wewnętrznego i zewnętrznego przy danej prędkości pojazdu. Jak widać, jadąc z prędkością 70 km/godz., kierowca może wyraźnie zobaczyć i odczytać znak z podświetleniem wewnętrznym, nie widzi natomiast wyraźnie znaku podświetlonego z zewnątrz. Przy zachowaniu takiego samego czasu i odległości musiałby zwolnić do 25 km/godz., co nie jest zbyt bezpieczne przy natężonym ruchu na drodze. Zatem, jak widać, najskuteczniejszą i najbezpieczniejszą metodą podświetlenia przydrożnych oznakowań jest podświetlenie wewnętrzne.

 

Opracowano na podstawie artykułu „Internal vs. External Sign Illumination Revisited: Best Methods for Traffic Safety”, który ukazał się na stronie www.signindustry.com.

« poprzedni   |   następny » « wróć

Komentarz miesiąca

Małe kroczki dla wspólnego dobra

Obecne czasy stają się coraz bardziej burzliwe i niespokojne. W takiej epoce także komunikacja wizualna staje w obliczu sytuacji, w której powinna za każdym razem od nowa przemyśliwać swoją rolę, by dążyć do ulepszenia świata. Zdaję sobie w pełni sprawę z naiwności tego postulatu, lecz mimo wszystko sądzę, że pozostaje on ważny, a może wręcz kluczowy. Z najnowszego numeru VISUAL COMMUNICATION, dowiecie się zatem między innymi....

Reklama