Kalendarium

09-11.01.2024 · Viscom, Düsseldorf

30.01-02.02.2024 · RemaDays, Nadarzyn

30.01-02.02.2024 · ISE, Barcelona

19-22.03.2024 · FESPA, Monachium

03-05.09.2024 · Warsaw Print Tech Expo, Nadarzyn

Jak zaprojektować dobre logo?

Data publikacji: Sierpień 2012

Poniżej przedstawiamy kilka praktycznych porad, które mogą okazać się pomocne podczas projektowania logotypu. Od czego należy zacząć? Czego unikać za wszelką cenę? Oto kilka praktycznych porad, co należy mieć na uwadze podczas projektowania logotypu, czego nigdy nie należy robić i od czego najlepiej zacząć.

 

1. Logo to nie jest zwykły obrazek!

 

Logotypy nie mogą być po prostu ładne. Stanowią jeden z najważniejszych elementów tożsamości wizualnej przedsiębiorstwa (corporate identity). Logo powinno trafnie symbolizować firmę. Co to oznacza? Wizja, corporate culture, filozofia działania i nie tylko - wszystko to musi znaleźć w nim swoje odbicie. Dlatego zanim zabierzemy się za projekt, starannie rozważmy, co chcemy osiągnąć i co ma być komunikowane.


2. Nie korzystajmy z gotowców

 

Obrazy typu ClipArt lub czcionki, które znajdziemy np. w pakiecie MS Office - wszystko to jest absolutnie zabronione. Po pierwsze wykorzystując takie rozwiązania, komunikujemy, że firma jest mało profesjonalna, niewielka, mało kreatywna, a nawet leniwa. Co więcej - ludzie z branży będą wiedzieć, że nie stworzyliśmy projektu w pełni samodzielnie, a to również negatywnie wpłynie na naszą pozycję.

 

3. Nie pytajmy znajomych ani rodziny o radę

 

Gdy chcemy uzyskać jak najbardziej obiektywną ocenę naszego projektu - pytajmy fachowców. Osoby z branży, graficy - oni będą w stanie ocenić, na ile właściwe zaprojektowaliśmy logo. Opinie „podoba mi się” lub „nie podoba” nie są konstruktywne, a najprawdopodobniej właśnie takie usłyszymy od swoich najbliższych. Musimy pamiętać, że logo ma przede wszystkim realizować początkowe założenia.

 

4. Minimalizm

 

Zasada ta dotyczy każdego elementu logo - koloru (najlepiej nie więcej niż trzy), czcionki (maksymalnie dwie) oraz samej formy zastosowanego znaku. Jeżeli nie wiemy, czy udało nam się zachować tę zasadę, odsuńmy się od monitora lub wydruku i zmrużmy lekko oczy. Jeżeli dalej jesteśmy w stanie rozpoznać wszystkie elementy, oznacza to, że wybraliśmy właściwą drogę. Obowiązuje następująca zasada: logo musi być tak skonstruowane, aby nie można było z niego nic więcej usunąć bez szkody dla znaku. Mniej znaczy lepiej zwłaszcza, że projekt znajdzie się nie tylko na budynku firmy, ale również na papierze firmowym, prezentacjach czy wizytówkach. Zarówno kolory, jak i użyte czcionki muszą pozostać czytelne niezależnie od rozmiaru znaku.

 

5. Poznajmy konkurencję

 

Logo, poza przekazywaniem komunikatu o firmie, ma za zadanie również wyróżnić ją na rynku. Aby móc stworzyć oryginalny projekt, na bieżąco trzeba być nie tylko z obowiązującymi trendami, lecz również z tym, co robi konkurencja. Czy miał miejsce rebranding, jaka kolorystyka dominuje? Odpowiedzi na te proste pytania pozwolą określić tendencję na rynku, a tym samym wyłamać się ze schematu.

 

6. Sprawmy, by nas zapamiętano

 

Logo musi być charakterystyczne, przykuwać uwagę, budzić zaciekawienie. Przydatna będzie tutaj również wcześniej opisana zasada - proste znaki są łatwiejsze w zapamiętywaniu aniżeli te, które składają się z wielu elementów.

 

7. Myślmy

 

Ta prosta zasada obowiązuje bez wyjątku w każdej dziedzinie. Dany typ logo jest modny? Zanim zastosujemy dominującą tendencję, zastanówmy się, czy pasuje ona do profilu naszego zleceniodawcy. Ślepe podążanie za (często chwilowymi) trendami może uczynić logo nudnym i nikt go nie zapamięta. Jeżeli zaprojektowany przez nas znak ma całe mnóstwo drobnych, niewidocznych elementów, powinniśmy to zmienić - na wizytówkach tym bardziej nie będzie widać drobnych detali.


Opracowano na podstawie: raportu przygotowanego przez Office Warriors oraz BrandDoctor.pl.

« poprzedni   |   następny » « wróć

Komentarz miesiąca

Małe kroczki dla wspólnego dobra

Obecne czasy stają się coraz bardziej burzliwe i niespokojne. W takiej epoce także komunikacja wizualna staje w obliczu sytuacji, w której powinna za każdym razem od nowa przemyśliwać swoją rolę, by dążyć do ulepszenia świata. Zdaję sobie w pełni sprawę z naiwności tego postulatu, lecz mimo wszystko sądzę, że pozostaje on ważny, a może wręcz kluczowy. Z najnowszego numeru VISUAL COMMUNICATION, dowiecie się zatem między innymi....

Reklama