-
CONTENT
-
Digital Signage & LED
- Monitor LED od Panasonic. Uwolnić potencjał
- Sharp X141Q i Sharp X171Q. Laserowe projektory instalacyjne 4K+
- Adele in Munich. Zachwycają przestrzeń muzyczna
- Mierzenie śladu węglowego. Emisyjność kampanii programmatic
- FOOH rewolucjonizuje marketing. Porcelana na Zamku Królewskim
- Efektywnościowy model rozliczeń. Retargetowane reklamy wideo
- Digital Signage Summit Europe. Rejestracja otwarta
- Projekcja jak rzeczywistość. Immersyjne doświadczenie
- Spektakularne ekrany w Łodzi. W sercu handlu i rozrywki
- Ginące gatunki na Times Square. Dzikość w sercu miasta
- Dyski SSD z serii i-Temp. Nowości od Kingston Digital Europe
- Inwazja motyki od Dior. Wysublimowany marketing
- Transformacja warta miliony. Spektakularne zmiany
- Głębia doznań. Natura na wyciągnięcie ręki
- Immersyjne doświadczenia. Kaplica Sykstyńska tak blisko
- Londyn bez Sphere. Koniec inwestycyjnych planów
- ISE 2024 w Fira de Barcelona. Intrygujący wyświetlacz
- Ponad marzeniami. Digitalowy zawrót głowy
- Cyfrowa fasada przyciąga wzrok
- Płatek śniegu Jeszcze jaśniejszy. Zimowa ozdoba Piątej Alei
- Botaniczna podróż. Świetliście dookoła świata
- Energa Oświetlenie. Świąteczne iluminacje dla gmin
- Nietypowa instalacja LED. Rzeka czy wąż?
- Piłka nożna kobiet. Nowa odsłona brytyjskiej ligi
- Mniej znaczy więcej. Kreatywna ekologia
- Konferencja OOH. #DataDrivenDOOH 2023
- Kampania na 600-lecie miasta. Historia Łodzi na ekranach AMS
- Wygodnie i odpowiedzialnie, czyli jak?. 24. edycja konkursu Galerii Plakatu AMS
- Reklama dopasowana do pogody. Sprite zwiększa widoczność
- Dynamiczny rozwój City Digitali. Przestrzeń komunikacyjna z ekranami LED
- Trójstronny wyświetlacz dla J Resort. Spektakularne obrazy
- Avocor i Rise Vision. Strategiczne partnerstwo
- Pierwszy projektor od LG. Niespotykane wrażenia wizualne
- Cyfrowe muzeum w Normandii. Współczesna rekonstrukcja historii
- Technologia Crystal-LED. Ekran LED w centrum kryzysowym
- Samsung cyfryzuje luksusowy resort. Hipnotyzujący hotel w Dubaju
- Kampania na ekranach Clear Channel. Potencjał Programmatic DOOH
- Nowy wymiar reklamy. Kampania „0.0 Przeciwwskazań”
- Otwarty dostęp dla Initiative i UM. Model private deal od AMS
- Kampania dla marki Wyjątkowy Prezent. Samodzielne zarządzanie kampanią OOH w AMS
- The Wall od Samsung. Prawdziwa uczta dla oczu
- Niezawodny system LED. Wyświetlacze w przestrzeniach korporacyjnych
- Monitory klasy premium od Panasonic. Seria SQ2H dla digital signage
- Wyświetlacze LCD 4K. Nowa generacja od Panasonic
- Świąteczne iluminacje. Rozświetlone miasta
- Kinomural 2022. Video-art na wrocławskich kamienicach
- Instalacja LED od teamLab. Złote Fale w szanghajskim metrze
- Współpraca Ingram Micro. Nowy dystrybutor Sharp/NEC w Polsce
- Ściana z paneli LED firmy Absen. Nowoczesne tło prezentacji
- Nowa oferta firmy Hisense. Wielofunkcyjne wyświetlacze LED
- Odpowiedzialna promocja
- Nocna taryfa OOH
- Profesjonalna komunikacja
- Sady w środku miasta
- Premiera nowego projektora
- Lekko, cicho i przyjemnie
- Powitanie Sharp NEC Display Solutions
- Godzina dla Ziemi
- Imagine Peace
- Drzewo za reklamę
- Cyfrowy świat roślin
- Zagrożenie, którego nie widać
- Promocja recyklingu
- Alerty RCB w przestrzeni miejskiej
- DOOH w stylu Matrix
- DOOH programmatic
- Łączy nas #Niepodległa
- Modnie w 3D
- #ClimateClock
- Bądź FassOff!
- “We are back”
- Life’s Good
- #PoPierwszeJestemSportowcem
- Nowe funkcje przystanków
- Samsung The Wall
- Classic horror story
- Eko inicjatywa AMS
- Nowy towarzysz podróży
- “Here to Stay”
- OOH na nieboskłonie
- Digital Indoor w Klepierre
- Nieograniczone efekty wizualne
- #AMSwelcomeBACK
- Oświecenie 10000 nitów
- GIF w przestrzeni miejskiej
- Ożywione arcydzieła
- Zintegrowane połączenie
- Największy telebim w Polsce
- Wirtualne eventy
- W oku cyklonu
- Ściana video na jachcie
- Kolorowy wyświetlacz E-Ink
- McDonalds z digital signage
- W amerykańskim stylu
- Kinowa rewolucja
- Samsung i Golden State Warriors
- Digital signage na żywo
- Relaks w Warszawie
- Reklama dla optyka
- Dając do myślenia
- Digital signage na poziomie
- ZOOstaw, nie dokarmiaj
- W stronę słońca
- Potencjał technologii projekcyjnych Canon
- Digital Signage - co w trawie piszczy?
- Digital Signage - Nowocześnie dla niepełnosprawnych
- Przegląd Digital Signage 2016
- Innowacje Sony - 20 tys. godzin laserowej projekcji
- EMS z Toucan Systems - Właściwy wybór
- Premierowe trio dla edukacji i sektora biznesowego
- Innowacyjne zarządzanie ścianami wideo - ADScreen
- Oprogramowanie DIGITAL SIGNAGE
- Wielofunkcyjne monitory i panele - BENQ
- System Lokalizator
- Czego dowiemy się od klienta? Interaktywny digital signage.
- TD-Z, TD-X i TD-E
- Inteligentne półki
- Wszechogarniający obraz
- Karty na stół
- Nowy wymiar zakupów
- Wartość dodana
- Urzeczywistnić wizję
- Zgodnie z planem
- Skuteczność na celowniku
- Sprzęt sprzętowi nierówny
- Zarządzanie na ekranie
- Piąty element
- Informacja na każdym kroku
- Niech wideo mówi za ciebie
- Wygodne czekanie
- Miło jak w banku
- LED-owe fasady
- Cyfrowe mozaiki
- Architektura pierwszego wrażenia
- Wspólna platforma
- Rewolucja czy stagnacja?
- Młodzian z werwą
- Visual Forrest, czyli lekcja z błędów
- Drogowskazy sukcesu
- Pozory mylą
- W stolicy syreni śpiew
- Ściana, która wciąga
- Bezpieczne góry
- Kontent is King?
- Potrzeba standardu
- Dorastanie
- Targowy Digital – moda czy obowiązek?
- Cyfrowe standardy
- Policyjny projekt
- Trzecia rewolucja
- Instalacja LED od teamLab. Złote Fale w szanghajskim metrze
-
LFP
- Polar Smooth 150 Air. Globalna dostępność
- Zrównoważony rozwój z Innovia Films. Centrum informacji
- Nowy ploter od Mutoh. XpertJet 1682UR UV LED
- L1810 Gen 2.6 Summa. Precyzja laserowego cięcia
- Jakość na nowo. Ploter tnący CE8000
- Nadruk na tekstyliach. Nowe folie DTF
- Niezawodność i jakość. Druk DTF z Azonprinter
- Integart rozszerza ofertę. Folia Steiko 1800
- Nowa folia Coala MagForce Mniej znaczy więcej
- Eko-Mural Velux w Namysłowie. Farba oczyszczająca powietrze
- Smok jak żywy. Kampania „Rodu Smoka”
- Warsztaty laserowe z Colop Polska. Czerwcowa Akademia Laserowa
- drupa gardens. Druk cyfrowy w strefie gastronomicznej
- drupa touchpoint textile. Sztuka na ubraniach
- Materiały Drytac na drupie. Sprawdzone podłoża
- Prestiżowe wyróżnienie. Nagroda dla Colop Polska
- Trapis od Mimaki. Maksymalne uproszczenie druku
- Globalna dostępność. ReTac Clear PET
- Ekspansja AluBest. Impuls dla branży tekstylnej
- Sico w standardzie GRS. Recykling w branży tekstylnej
- API Foilmakers. Nowy wzornik internetowy
- Jeden materiał, wiele możliwości. Ekologiczna płyta Dispa
- Wysoka wydajność od Roland DG. Ekosolwentowy ploter ER-641
- Innowacje od Roland DG. Nowe plotery VersaSTUDIO
- Amica w duchu upcyclingu. Drugie życie bannerów
- Współpraca Ricoh i Flora Digital. Okno na nowe możliwości
- Obsługa jednym palcem. Tip Switch Vacuum opatentowany
- PrintFactory i Flexa. Harmonijny przepływ pracy
- Certyfikacja dla Agfa. 3M Performance Guarantee
- Ekologia na dużą skalę. Centrum Doskonałości i Innowacji Lucas UK
- Mimaki rozszerza portfolio. Wszechstronność rozwiązań
- Printing United 2023. Produkty Drytac nagrodzone
- Nowe oblicze cięcia wodą. Wazer Waterjet dostępny w Colop Polska
- Narzędzie dla wydajnego biznesu. ER-642 od Roland DG Corporation
- Projekt tapety na dużą skalę. Drytac ReTac Textures
- Acuity Prime Hybrid. Plan dla szerokiego formatu
- Kornit Digital i Amaze Software. Marki w mediach społecznościowych
- Zrównoważone cele branży tekstylnej. Pomiary kolorów od X-Rite i Pantone
- Canon usprawnia druk wielkoformatowy. Arizona 1300 GTF i XTF
- Premiera na Fespie. Ploter UV Vanguard VK3220T-HS
- 360° doskonałości produkcji. Kompleksowa oferta Durst
- UPM Raflatac na Fespa 2023. Marka Intercoat
- Komfort dotyku. EFI Reggiani ecoTerra Solution
- Durst Group na Fespa 2023. Innowacje z południowego Tyrolu
- Nowa seria ploterów atramentowych. Roland wprowadza Dgxpress
- Kompaktowość i elastyczność. Ploter Ricoh IP CW2200
- Nowe możliwości z Mimaki TxF150-75. Atramentowa maszyna drukująca DTF
- Rozwiązania inkjetowe na RemaDays. Kompleksowa oferta Agfa
- Oferta na RemaDays. Duplo stawia na ekonomię
- Inwestycja Grupy Bernard. LED Jeti Tauro H3300 UHS od Agfa
- 3-litrowy system atramentowy. Nowa opcja dla Mimaki JFX600-2513
- Pinnacle Product Awards. Cztery nagrody dla Canona
- Nowe możliwości druku. Uniwersalne oprogramowanie już na rynku
- Folia Poli Flex Turbo. Letnie szaleństwo nadrukowe
- Brother GTX600 w firmie Raket. Maszyna doskonała
- swissQprint na Fespie. Bezpośredni druk na szkle
- Zwiększona gama barw
- Wielkoformatowe premiery
- Wszechstronność Kudu
- The Print Hub
- Jakość od 1661 roku
- Przezroczystość w 3D
- Inwestycja z myślą o pasażerach
- Nowa generacja imagePress
- Współpraca HP i Legor
- Premiera Atlas Max Poly
- Wygodniej i wydajniej
- Nowości do druku i cięcia
- Wesołe Małolaty w kosmosie
- Nowa generacja XpertJet
- Jak one to znoszą? Kampania Stowarzyszenia Otwarte Klatki
- Profes inwestuje w Sinajet
- Wydajność w formacie B0
- Nowa oferta API
- Aldi ma to coś!
- Najnowsza aktualizacja
- Kornit Presto Max
- Zwiększona precyzja i jakość
- Vanguard w Europie
- Czas na Silver
- Premiera Avinci CX3200
- Texart XT-640S-F
- Niezawodność Irix
- Bezpośrednio z Mimaki
- EFI Reggiani Hyper
- Marketing z Jeti Tauro
- Nowa jakość PrecisionCore
- Neon meets UV
- Cięcie bez ograniczeń
- Ekologiczny kalkulator
- Nowy model serii Arizona
- Nowy ploter Avinci CX3200
- Wielki format Sword-Fish
- Wysoka jakość cięcia
- Innowacyjny stół z serii C
- Szeroka gama Colorado
- The poncho poster
- Czas na automatyzację
- Durst P5 TEX iSUB
- Realistyczna reprodukcja skóry
- Solidbox z Rapidą 164-5+L ALV2
- „La Ferita”
- Backlight w stylu eko
- Zrównoważone alternatywy
- Jakość nadruku na wyrobach skórzanych
- Ultra-szybka Jeti Tauro
- Epson do druku żywicznego
- Billboard w płomieniach
- Decathlon i Ikea ćwiczą razem
- Wyznaj miłość na mieście!
- Premiera HP Latex
- Nowa kampania PepsiCo
- Koniec świata odwołany!
- Do it for safety!
- „Tęczowych świąt!”
- Kupuj, gdy leje się krew
- Dni Grzegorza Ciechowskiego
- Billboardy drugiej fali
- Take heat easy
- Brandalism krytykuje
- Kreativia modernizuje portfolio
- Mniej znaczy więcej
- Bezbarwne folie PET
- Do gadżetów i nie tylko
- Fashion on demand
- Hybrydowa wszechstronność
- Druk tkanin na drupie 2020
- Ricoh na RemaDays 2020
- Wielki format na tip top
- Mimaki na Formnext
- 12 lat gwarancji na głowice laserowe
- Pół metra w ciągu godziny
- Drukuj, gdzie chcesz
- 360 Reality Audio od Sony
- Stacje robocze HP
- Art x Technology
- O klimacie po raz kolejny
- Pokazać swoje możliwości
- Szyldy mają znaczenie
- Tekstyliowa premiera
- Zadruk różnorodnych podłoży
- Wielkoformatowe Spotify
- Dni Otwarte w Poznaniu
- Stawiamy na wielki format
- Roland VersaExpress RF-640
- Druk na tekstyliach według Rolanda
- UV Printer - Nowe maszyny w portfolio
- Nowy Roland SOLJET EJ-640 do druku wielkoformatowego
- Przegląd dystrybutorów maszyn LFP 2016
- Roland Truevis - ploter drukująco-tnący
- Topowe plotery
- Powtóka z op-artu
- Specjaliści od optimum
- Wspólny owoc
- Lepiej, szybciej, taniej
- Graficznie i technicznie
- Premiera za premierą
- Osiągnąć przewagę
- Wyjdź poza standard
- Przywiązanie do jakości
- Tekstyliom na ratunek
- EFI radzi: podłoża specjalne
- Tanio, szybko, eko
- Samotność sprintera
- Dokładność i powtarzalność
- Powyżej wielkiego formatu
- Kompleksowe rozwiązanie
- Strefa sublimacji
- Mądre drukowanie
- Alternatywy 4
- Atramentowi sprinterzy
- Nowa era w wielkim formacie?
- Płaski ideał Océ
- Zegarki, sery i plotery
- Tekstylia od podszewki
- Koneserzy dużych rozmiarów
- 10 powodów, dla których warto zoptymalizować flotę drukującą
- Potencjał możliwości
- Precz z mitomanią
- Nowy rozmiar w szafie
- Gwiazdozbiór Titana
- Lateksowa rewolucja
- Poprzeczka wyżej
- Falisty recykling
- Innowacyjne środowisko
- Opadająca fala
- Duże wrażenie
- Wariacje UV
-
Media i Komunikacja
- Woda opadła, psy zostały. Na pomoc czworonogom
- Magia Świąt z Wawelem. Moc interaktywnych atrakcji
- Billboard Lecha. Zachęta do life balance
- Kosmetyczna inwazja. Nowe oblicze Warszawy
- Prawdziwe historie z Otomoto. Sentymentalna kampania
- Coca-Cola zawsze ekscytuje. Superbohaterowie Marvela
- Kampania edukacyjna Pekao. Bądźmy #CYBERczujni
- Gigantyczna tubka pasty z kurczaka. Sposób na kampanię
- Dobrze wiedzieć. Jesteście wspaniałe!
- Ważne z kim, ciekawa dokąd. Jesienna odsłona LOTu
- Odświeżony wizerunek. Gorący Kubek jak nowy
- David Beckham dla Ninja. Święta z przymrużeniem oka
- Nowy mural w Poznaniu. Wspólnie i solidarnie
- Śmieci w lasach. Wrzuć do kosza i te okazy!
- Twoje Światła – Nasze Bezpieczeństwo
- Jesień ze Śliwką Nałęczowską. Pokusa przyjemności
- Lubella ożywia noc. Domowa restauracja na muralu
- Czas na gotowe zupy! JemyJemy pobudza apetyt
- Murale z Matą. Kampania EA Sports FC 25
- Wytchnienie od codzienności. Kampania marki kawy Eduscho
- Fundacja Dr Clown. Światowy Dzień Uśmiechu
- Harold i kanapkowa rewolucja. Pan z memów ambasadorem
- Rozbiegany mural. Run, Human, Run
- Nowa komunikacja wizerunkowa Hochland. Uśmiech z sera
- Reklamowa rewolucja. Nowe nośniki Streetboard
- Hej, pobudka! Brand experience od Ikei
- Celebrując wyjątkowe chwile. „Ubierz życie w to, co cenne”
- Na fali zgorszenia. Nieudane promocje
- Wiadomość nie dla wszystkich. Billboard nie-widoczny
- Mural przypomina o historii. Rozmowy o XX wieku
- Turbodopalanie na studia. Wprost do studentów
- Piwne murale. Gigantyczna butelka 1664 Blanc
- Energa rozświetli Toruń. Sztuka wizualna dla każdego
- Mazda z nowym logo. Subtelna różnica
- Działania Greenpeace. Ośmiornica w Warszawie
- Nasz PrzePils na piwo. Pils odświeża identyfikację i komunikację
- Hologram na Dworcu Centralnym. Bankowość dla młodych
- Pierwsze kampanie programmatic DOOH. Platforma Display&Video360
- A bio to wie. Eko wiaty i bio pieczywo
- Podniebna reklama. Pokaz dronów Amazon
- Orbita Chillu. Odpoczynek przed wylotem
- Cudze chwalicie, a siebie?. Mural Oranżady Helleny
- Mały znaczek, wielka sztuka. Mural Proembriona w obiegu
- Galeria Podgląd. Więcej sztuki w mieście
- Kampania NaTuryści. Bliżej natury
- Letnia kampania lodów. House of Kaktus
- Kolorowo i muzycznie. Opole z kolejnym muralem
- Kampania LG podnosi na duchu. Optimism your feed
- Ku przestrodze pokoleń. S jak susza
- Rusza mobilna wystawa. Inspirujące kobiety
- Kampania zasięgowa 3D. Red Bull z dodatkowym wsparciem
- Nie dla celebrytów. Mocny głos minimalizmu
- Temat rzeka. Wystawa Galerii Rusz
- Warto się wylogować. Manifest marki Lech
- Pachnąca kampania ALDI. Truskawki nie tylko do jedzenia
- PepsiCo Positive. Escape Room w Warszawie
- Brytyjczycy walczą z otyłością. Zakaz reklamowania fast-foodów
- Owocowa kampania Tymbarku. W tym jest gazzz!
- Przyjaźń w pracy. Kampania „McDonalds. Przyjaźń od kuchni”
- Decathlon dla fanów sportu. Nowa tożsamość marki
- Ciesz się podwójnie. Zeromat wspiera rebranding Pepsi
- Kampania Specsavers. Jak furgonetka utknęła w Edynburgu?
- OOH w wersji mikro. Mini Eggs – Easters biggest egg
- Nowa kampania New Balance. Run your way
- Nowa identyfikacja. TVN wprowadza zmiany
- Kierując się dobrem. Promocja wolontariatu
- Pijesz owoc, pijesz porcję. Energetycznie i zdrowo
- Wyjątkowe murale. Kliknij po efekt rozświetlenia
- OOH w niezwykłym formacie. Tower Burger od KFC
- Przerwa od zimna. „Take a Brrr” z KitKat
- Unikatowy rebrending. Netia zmienia wizerunek
- For all Skin Life-Changers. Wyjątkowy przekaz La Roche-Posay
- Zagrożenia na drodze. Uważaj kierowco!
- McDonalds kreatywnie. Kampania z humorem
- „Wszystko dobrze”. Nowa odsłona Da Grasso
- Ludzie między książkami. Gra iluzji
- Lubię tak jak Ty. Radio ZET i Sylwia Grzeszczak
- Zimowe Miasteczko Porsche. Świąteczne miejsce postoju
- Kampania Virgin Mobile. „Tak proste, że weź!”
- Magnetic 3D i Tim Draper. Holograficzne media bez granic
- Halfprice światecznie. Wielowymiarowa kampania
- Razem przeciw HIV. Czerwona kokardka
- Świąteczna akcja Coca-coli. Zwycięskie miasto
- Kreatywna sprzedaż. Automat z iluzjami 3D
- Umowa Warexpo i Gemius. Odbiorcy OOH policzeni
- „Za ile będą Święta?”. Nowa kampanii Aldi
- Apart świątecznie. Bożonarodzeniowa kampania
- „Pijesz sok, pijesz porcję!”. Owocowa kampania Tymbark
- Marks & Spencer. Reklamowa dwuznaczność
- Ogólnopolska kampania outdoorowa. Bioderma dla każdego
- Fundacja Dzieciom ,,Zdążyć z pomocą”. Mural pełen akceptacji
- IKEA na Halloween. Październikowe zabawy
- Aniołki Victoria’s Secret. Powrót seksownego wizerunku
- Łączy to, co ważne. Kampania T-Mobile
- Nice to meet you again. Energiczna kampania Mini
- Uczestnicy Top Model promują Douglas
- Grupa Morizon-Gratka. Strategiczna kampania outdoorowa
- Nowa kampania Łowicz. Chwytaj dżem
- Modowa współpraca Coca-Coli. Limitowana kolekcja ubrań
- Kolorowy głos artystów. Czy wybory mają sens?
- Tajemnica najlepszego wyniku. Wyborcza adopcja psa
- Platforma DV360. Kampania NAJbliżej do formy
- Nowa odsłona kampanii Żubra. Kto nie trzyma z Żubrem, ten trąba
- Alternatywa dla nietrzeźwych. Stop pijanym kierowcom
- Jasne, bezfiltrowe i kompaktowe. Projektory instalacyjne LCD z ochroną IP5X
- Kampania BIC. Zostań EKObohaterem
- Artystyczne ubogacanie rzeczywistości. Celebrując zwycięstwo
- Ekspansja AMS w Warszawie. Więcej cyfrowych nośników
- Ekrany z nawiązaniami kulturowymi. Kontekstowa kampania Pudliszek
- Promocja budżetu obywatelskiego. #CreativeOOH Warexpo w Warszawie
- Badania AMS dla marki Trefl. Digital Indoor zwiększa intencje zakupowe
- Nowy wizerunek marki Bobo Frut. Tradycja w nowoczesnej szacie graficznej
- Vidibox od Screen Visions. LED jako kontener morski
- L’Oréal Paris. Mural z lekcjami wartości
- Klasyczna elegancja w nowym wydaniu. Porsche odświeża logo
- Ekologiczne ostrzeżenia pogodowe. Informacyjna kampania społeczna
- Ogilvy w kampanii dla WWF. Żywa czcionka Endangered Typeface
- Old Spice. Nowa odsłona kampanii
- Kwietne łąki. Almette tworzy łąkomaty
- Aktualność kopernikańskiej myśli. 550 rocznica urodzin astronoma
- Mam OC, jestem OK. Kampania edukacyjno-informacyjna
- Wiosenna delikatność od Milki. Miejskie (nie)dogodności
- Jantar i Kukulski na muralu „Życia mała garść”
- Amsterdam nie chce takich turystów. Kampania „Stay Away”
- Telebim zamiast mandatu. Łapki na kierownicę
- Zdrowie w sieci DOOH. AMS współpracuje z Onkofundacją Alivia
- Zaawansowana technologia na ścianie. Mural Miele
- Biegowa motywacja na muralach. Adidas wspiera biegaczy
- Odświeżona klasyka. Rebranding Pepsi na 125-lecie marki
- Z nową siłą i nowym logo. Odnowiony wizerunek marki Nokia
- Siła dla kobiet. Światowa premiera nowego logotypu Glamour
- All you need is… OZE. Z miłości do planety
- Zapowiedź nadchodzących innowacji. Sneakersy z wydruku 3D
- Up-Helly-Aa 2023. Ogień Wikingów
- O wojnie inaczej. ”... jest tak wiele do zrobienia”
- Galeria Podgląd. Sztuka w witrynie
- W świątecznym nastroju. Lokalna kampania Porsche Lifestyle
- Kampania Frankenkurczak. Stowarzyszenie Otwarte Klatki
- Zbadane nastroje Polaków. Niebieska nostalgia
- Reklama OOH w media mixie. Zwiększona skuteczność kampanii
- Nie ma grup ryzyka. Społeczna Kampania #jedynytakitest
- Zielona rewolucja w Katowicach. Ekologiczne przystanki w mieście
- Poznańskie Naramowice. Powstanie nowy mural
- Uwolnij swój czas. Żabka upraszcza codzienność
- Zmiana logo i wyglądu. Nowe oblicze Onlineprinters
- Powiat Lubaczowski. Znak promocyjny
- Kampania edukacyjna z Mind Health. WYstarczy zapytać
- Światowy Dzień Zdrowia Psychicznego. Przemiany ,,Przed i po"
- Kampania gotowych zup. JemyJemy
- Niepełnosprawność a sztuka. Jestem artystą_tką
- Galeria Plakatu AMS. Najważniejszy projekt to TY
- Międzynarodowy Komitet Olimpijsk.i Odświeżenie olimpijskiej marki
- Różowy październik. Wspólna kampania Alivia i AMS
- RMF MAXX świętuje 18. urodziny. Odświeżone logo stacji radiowej
- Marketing automation w Złotych Tarasach. Innowacja od Cushman & Wakefield
- Znikające logo Czarnobyla. Każde działanie niesie konsekwencje
- Kampania „jESTÉEm sobą”. Estée Lauder promuje pewność siebie
- Nowa identyfikacja Skody. Ekologia, zrównoważony rozwój, elektromobilność
- McDonald’s wspiera rolników. Burger, który nie istnieje
- 23 urodziny Galerii Rusz. Sztuka, która poRUSZa
- Kampania #KeepTheGrey. Szary gołąb Dove
- Emocjonalna kampania Vinted. Historie z szafy wzięte
- Bliżej natury. Nowy mural w Poznaniu
- Niecodzienna okładka. Czym jest wulwa?
- Kampania promująca Polskę. Turystyka w duchu slow
- Agencja McCANN z kampanią marketingową. Gdzie zamieszkać w Polsce?
- Kampania reklamowa Magnum. Zjedz je, zanim się roztopią
- Pomoc dla Ukrainy. Kampania promująca zbiórkę pieniędzy
- Promocja CitizenM. Citizens of Sleep
- Surreal krytykuje konkurencję. Anty-cukrowe billboardy
- Kampania Butternut Box. Pieski świat na billboardach
- Etykieta z przekazem. Agrest na salony
- Kampania z myślą o klientkach. AA świętuje urodziny
- Wszystkie oczy na Ukrainę
- 50 lat Coca-Coli w Polsce
- „Podróż? T-shirt włóż!”
- Kreacja to rekreacja
- Konie w nowej odsłonie
- Trudna codzienność Ukrainy
- Zielona reklama
- „Daj dziecku siłę!”
- Odbiór reklamy z AI
- Wyjątkowy prezent dla mam
- Powiew miejskiej bryzy
- Dual-Collaboration Room
- Poruszaj się jak zwierzę!
- Kontrowersja za kontrowersją
- Sopot bez billboardów
- Sztuka na przystankach
- #StopRussiaNOW
- „Współpraca nas wzbogaca”
- Canpol babies z nowym logo
- Datki przez billboardy
- Zrównoważone zakupy
- Żonkile ku pamięci bohaterów
- Promocja w outdoorze
- Kontynuacja kampanii „Jak one to znoszą?”
- Be brave like Ukraine
- „Łączy nas pamięć”
- Outdoorowo w trójwymiarze
- Ergo Digital World
- Take away your takeaway
- Posters For Ukraine
- „Panna Wolna”
- Wiadomości dla Ukrainy
- Realna widownia DOOH
- Trzeba się bronić
- Najnowsze aktualizacje
- Więcej AMS w Trójmieście
- Nowa wersja PosterArtist
- YES mówi NO
- DePresja - bliżej, niż myślisz
- Jesteśmy z Wami!
- Stawiać opór czy się poddać...
- Graj w kolory!
- Nie ma miejsca na „ale”
- Antyunijny przekaz
- Cyfrowe Walentynki
- Światowy Dzień Walki z Rakiem
- Przekaż 1% podatku!
- Wygrany przetarg
- Podróżnicze logo
- Luksusowe malowidło
- Czy się spełni cud?
- Zakupy przyszłości
- Roboty do usług
- IDMarkz SE
- Kreatywność w zgodzie z naturą
- GOŚĆ i INNOŚĆ
- #PomacajSię
- Świąteczna kontrowersja
- Odliczanie do świąt
- Kolor roku 2022
- W kolorze magenty
- Zero Waste w social mediach. Marketing w stylu eko
- BMW ekologicznie
- Odwrócone grafitti
- Folkowe przystanki
- Ratunek dla uchodzców
- Serce dzielnicy
- Trener Tysiąclecia
- Inspiracje w jednym miejscu
- Sposób na oczyszczanie
- Promocja z horroru
- Metalowe ilustracje
- W Święta przejdźmy na Ty
- Dług wobec pszczół
- Billboardy w zamian za drzewa
- Jesienny klimat w stylu Moliera2
- Twój „Dzień na U”
- „Nalej i biegnij dalej”
- Galeria Rusz radzi
- No Plan B!
- Miasto otwarte na zmiany
- Just ask an Aussie!
- Bohaterowie codzienności
- Bolid na muralu
- Spektakl czarnej pantery
- Nie handluje się przyrodą
- #WolnaSzkoła
- Ekoprodukty z ekoplakatu
- „Przyjaźń na okrągło”
- Stylowo i ekologicznie
- Ekologiczny system wiat
- Lody z billboardu
- Powrót do lat 70-tych
- “Twoim prawem jest wiedzieć”
- Robimy klimat!
- Bruised Fruit
- Logo w stylu Ikea
- Świat stanął na głowie
- Hasło: limonada
- Artystyczne eko-lotto
- RePlay z Lay’s
- Dylematy współczesności
- Twórczość Anny Bilińskiej
- Fearless night
- Reklama na księżycu
- Przejażdżka z horroru
- Beyond the Surface
- ZTM zachęca do powrotu
- Lego z butelek PET
- Sąsiadki znów razem
- Ściany płucami miast
- Grzesznie na mieście
- „Bez LGBT+ nie ma PoLski”
- Mural nowej inwestycji
- Aktywiści optymizmu
- Czytelna, spójna wizja
- Okradziona dama z gronostajem
- Green Deal, not a Grim Deal
- Sztuka na wyciągnięcie ręki
- Złap za Tyskie i kibicuj
- Promocja za pół miliona
- “Gotuj się do sportu”
- Portal w środku miasta
- Mural ku pamięci Kory
- Bez spalin, korków i wypadków
- Otwórz oczy na menstruację
- „Słownik współczesnego Polaka”
- McDonald’s promuje szczepionki
- Lajkonik kontra smog
- Zjedz i zaadoptuj!
- Drugie życie muralu
- Pierwszy w Polsce miedziany mural
- Wszystko lepiej OUT OF HOME
- Witkacy zaprasza do muzeum
- „Gazem zadusili, będą mnie nosili”
- Buty w zamian za butelki
- „Przejdźmy na TY”
- Ekspresowe rozsyłanie ofert
- „Wyrzucisz śmieci za drzwi, wrócą oknem”
- Drzewa na wagę złota
- Outdoor z recyklingu
- “Żonkile” dla bohaterów
- Jubileuszowa kampania OOH
- Mural Krystyny Bochenek
- Antypisowski billboard
- Nowa tożsamość: Alive
- „The nature of plastic”
- Automat 24/7
- „Ocalmy Bałtyk, nim zatęsknimy”
- Samo może się nie ułożyć
- Rocznica epidemii
- Inicjatywa EqualVoice
- “TO TY ZAPŁACISZ”
- Powrót do dawnych lat
- Misja: Pozytywne Piękno
- “Nie mamy planety B”
- Śmierć to nie statystyka
- Pełna kontrola projektowania
- Retargeting w świecie OOH
- Mural w walce o równość
- Burda zmienia się w Słowne
- Sztuka z algorytmów
- #SuperRzecz
- Kampania w formie etykiet
- Karykatura J. Kaczyńskiego
- Kreatywność numerem jeden
- “Pies to przywilej!”
- Podsumowanie 2020 roku
- Zaawansowanie na poziomie α1
- Ku pamięci wybitnego poety
- Nowa tarcza Warner Bros
- Oczyszczone miasto
- Ku elektrycznej przyszłości
- Lupin reklamuje Lupina
- Wydanie w hołdzie zwierzętom
- Minimalistyczne logo
- Atrapy dla gamer’ów
- Świeć się z Energą
- “Zaszczep się i leć”?
- Pierwszy taki Carrefour Express
- „Aachoo!”
- „Witryna na gwiazdkę”
- Barwy siły i nadziei
- Cyberpunk 2077
- Marketing zgodny z etyką
- Wygrana Zofii Wawrzyniak
- Najdłuższy mural w Płocku
- 100% z Poznania!
- Reklama non-stop
- Niezwykły Visual Concert
- Mural przeciwko przemocy
- Poznajcie Projekt Pracownie
- “Siła Kobiet” jest wszędzie
- Murale od Empik Foto
- „Nadzieja” w polskich miastach
- Business Agility Pack
- Jeszcze się przytulimy!
- Mural ze starych zdjęć
- Święto w kolorach tęczy
- Zdrowia przede wszystkim!
- Tęczowe bramy Poznania
- Święta bez magii?
- Reklama dla przedsiębiorców
- “Warszawa żydowska”
- Osiedle dla ptaków
- Internetowy artysta Ganksy
- Foliówki zamiast ptaków
- Od PRL’u do wolności
- Spoiwo różnorodności
- Mural w stylu Yōkai
- Uliczna galeria sztuki
- Print on dispa!
- Pety na ziemi
- Środkowy palec z Berlina
- Jedynaste: Nie produkuj śmieci!
- Sztuka na ratunek pszczołom
- Traffic TV
- Podwójna moc Teckwin Shark
- Droga do wolności
- Mural przeciw nienawiści
- Topniejąca Floryda
- Antysmogowa sztuka
- W grupie siła!
- Naładuj energię (swoją i smartfona)
- Nowy image ABC
- Zagłada na filiżankach
- Kolor menstruacji
- Razem, choć na dystans
- Artysta ponad sztuką
- To ważne, w czym chodzisz
- Znikający Dracula
- Pocałunek rywali
- E-rozkłady jazdy
- Luksus w codzienności
- wBanksowana aukcja
- Książka za worek śmieci
- ⅓ - uratuj ją!
- Cool-Shop dla reklamy
- “Zaczytana sztuka”
- Kinomural 2020
- Mactac przypomina o dystansie
- Bezdotykowe menu
- Stop blubrom
- Grafika „budząca niepokój”
- „Archiwum Ożywione”
- Radar kampanii OOH
- #OurSecondChance
- Mapa zero waste
- Murale filtrujące powietrze
- Marketing z Jurkiem Owsiakiem
- #BiletWsparcia
- 25 tysięcy drzew na 25-lecie
- Ekologiczne płatności
- Kampania w harmonii z przyrodą
- Ranking The Drum
- Wśród najlepszych
- AMS: Zostań w domu!
- Bohaterowie epidemii
- Bierz Internet za rogi
- Nie każdy bohater nosi pelerynę
- Światło po ciemności
- „To nasza wspólna sprawa”
- Artysta obserwator
- Odpowiedzialne zakupy
- Prosty skład, dopasowana etykieta
- Pełna gotowość i mobilność
- OE-A Roadmap
- Kampania społeczna: Zostań w domu!
- Chaos reklamowy
- KFC w „Smart box”
- To nie jest zgoda
- Wystawa najlepszych polskich okładek 2019 roku
- Miejsce kobiet jest w kuchni
- Kampania „Odpowiedzialny seks”
- W nowej odsłonie
- Gwiezdne Wojny zaskoczyły fanów
- Piwo na dwa sposoby
- Sztuka w fast foodzie
- Talking Print uruchamia Talkies
- Hologramowe słonie
- Innowacje w komunikacji wizualnej
- Galeria na ulicy
- Wspólne badania
- Komunikacja polityczna
- O parkach kieszonkowych
- Billboardy i reportaże
- Opakowaniowa kampania
- Mural źródłem inspiracji
- Tunelowa reklama
- Zwierzęta przeciw śmieciom
- Kolory Red Bulla
- Etykiety dla ekologii
- Coca-Cola i recyklomaty
- ASP i Ströer
- Rowerem po billboardach
- Kampania „Opowieści podręcznej”
- Koniec z marnowaniem jedzenia
- The DisCO2unt Billboard
- W drodze do perfekcji
- Przeciw dopalaczom
- Niestandardowe realizacje
- Ożywiamy każdą inwestycję
- Dworcowe reklamy - Życie toczy się nocą…
- InteractiveStock - Bank zdjęć inny niż wszystkie
- No Walking 4 Water - kampania Roca
- Przenieść obsesję
- Mapa rozwoju
- Śladem Igrzysk Olimpijskich
- Miasto umeblowane
- Maszty w górę
- Konkretnie o 3D
- Od samego początku
- Manekin jak żywy
- Kreatywna droga do sukcesu
- Co nam dają dane?
- Coś wisi w powietrzu
- Szersze spojrzenie
- Co widać zza kierownicy?
- Nowe możliwości planowania
- Barokowe rozpasanie
- Kreatywnie z tektury
- Skuteczność outdooru
- Mezalians czy małżeństwo?
- Potrzeba współpracy
- Niepotrzebne bariery
- Szukać skutecznie
- Marketing funeralny w wersji digital
- Pomiarowe przymiarki
- Mapa możliwości
- Ciało jako nośnik
- Wirtualne zawieszki
- Reklama najbliżej ciała
- Pozory mylą
- ZaKODowane wiaty
- Poczujesz, co kupujesz
- Reklamowe oczko
- Dyskusja na ekranie
- Pseudoinnowacjom stop!
- Uprawiać światło
- Swojski marketing
- Sex, smartfon i marketing
- Wymiary przestrzeni
- Piątka na piątkę
- Materiał z potencjałem
- „Promocyjne” działania
- Bilbordy to sztuka. Art Moves 2022
- Piwne murale. Gigantyczna butelka 1664 Blanc
-
Biznes i Ludzie
- Digital marketing w 2025. Grupy robocze IAB Polska
- Antalis przejmuje Poitoo Adhésifs. Strategiczna synergia
- Konferecja #DataDrivenDOOH. DOOH Future Is Now?
- Screen Network w DIZZIE Awards. Światowa kariera ekranu z Polski
- 25. konkurs Galerii Plakatu AMS. Pobudzić kreatywność
- Badanie Mediapanel. Outdoor zmierzony
- Sony World Photography Awards 2025. 18. edycja konkursu
- Tradycja wciąż żywa. Konkurs na plakat LOTu
- Projekt IAB Europe i IAB. Standaryzacja reklam w sklepach
- Textile Printing & Sustainability. Druga edycja konferencji
- Amagraf świętuje 10-lecie. Multibrandowość i profesjonalizm
- Lidl partnerem UEFA. Promocja sportu w Europie
- Reklama OOH w Polsce, Pozytywne wyniki Q2
- Nowy Oficjalny Partner. Grupa InPost na koszulkach Atlético Madryt
- Ułatwiona obsługa Digital Signage. Zdalna obsługa sieci
- Konkurs Art Moves. Najlepsza praca bilbordowa
- FESPA Award. Otwarcie zgłoszeń
- AMS i NEPI Rockcastle. Oferta Digital Indoor
- Sukces polskiego grafika. Biennale Plakatu Terras Gauda
- AMS aktualizuje cennik. Nowy model zakupu
- Grupa Fedrigoni coraz mocniejsza. Przejęcie Poli-Tape
- Nowe siły. Zmiany w zarządzie AMS
- Stratacache przejmuje MasterPoint. Wzmocnienie pozycji w Europie
- AMS współpracuje z Broadsign. Dostęp do platformy SSP
- Współpraca AMS z Gemius. Potencjał reklamy zewnętrznej
- Wyrok sądu. Poznańska uchwała krajobrazowa
- Sharp NEC Display Solutions Europe. Nowy prezes Christof Böhm
- Avocor na ISE 2024. Nie tylko wyświetlacze
- Caldera na C!Print 2024. Demonstracje na żywo
- Zbliża się RemaDays Warsaw. Targi reklamy i druku niebawem
- Galeria Plakatu AMS. Zwyciężczyni 24. edycji konkursu
- Toruńska Galeria Rusz. To sztuka być sobą
- Nowości od Żabki. Żabka Non Stop i Żabka Drive
- Cannes Lions Creative Comms Meeting
- Kornit o wojnie Izrael-Gaza. Pełne wsparcie dla pracowników i klientów
- Carbon Foortprint Summit. Ekologiczne wyróżnienie dla AMS
- Wybrany po raz trzeci
- Mimaki Application Days. Światowe Dni Innowacji
- Pierwsza strategia środowiskowa w OOH. Ekologiczne reklamy outdoorowe
- Rozwinąć możliwości. Seria wydarzeń od Mimaki
- Canon w duchu Celów Zrównoważonego Rozwoju. Wszechstronne działania
- Uchwała krajobrazowa w Poznaniu. Walka z nielegalnymi reklamami
- Kolejna edycja konkursu. Canon buduje odpowiedzialność za świat
- Raport IGRZ. Reklamy OOH w Polsce
- Spotkanie pełne inspiracji. Podsumowanie ITMA 2023
- Ricoh na Fespa. Współtworzenie, współpraca, zaangażowanie
- „Nadzieja”. Międzynarodowy Festiwal Fotografii w Łodzi
- EDP Awards 2022/2023. 17 wyróżnionych rozwiązań
- Nowa marka na czeskim rynku. Magenta TV
- Grupa Integart pod skrzydła Antalis. Obopólna korzyść
- Milan Design Week 2023. Praktyczny przewodnik od Guandong
- Burberry zmienia logo. Powrót rycerza na koniu
- Sharp/NEC na ISE 2023. Experience a ‘lasting vision’
- Nowy menadżer produktu EnRoute w SAi. Zmiany osobowe
- Amagraf na RemaDays. Zobaczyć "na żywo"
- RemaDays 2023. Rozwiązania inkjetowe od Agfa
- RemaDays Warsaw w przygotowaniu. 100 000 zaproszeń już w drodze
- Aukcja charytatywna Otwarte Drzwi. Poznański mural Mały Książę
- Galeria Podgląd. Dzieło Noblesse oblige
- Zagrożony znak towarowy. Jack Daniels w broni wizerunku
- Nowe logo Audi. Czystość i redukcja formy
- Mimaki na targach Formnext. Nowy materiał do druku 3D
- Akademia Lasera. Ruszyły kolejne edycje szkoleń
- 3D house wkracza na rynek. Nowa marka Dopaka
- Kreatywna przestrzeń Swiss Krono. Jest Miejsce jest w Poznaniu!
- 3A Composites na K2022. Od wyboru do koloru
- Basler na targach Vision 2022. „Przyspiesz swoją wizję”
- Innowacje dla handlu. RetailShow 2022
- Urodziny Cognitec. 20 lat istnienia
- RoadShow 2022
- Digital signage z SoC
- Day Care dla dzieci z Ukrainy
- Gwiazdy digital signage
- Branża gotowa na przyszłość
- EFI przejmuje Inèdit
- Prezentacje i premiery
- Fespa nie zwalnia tempa
- Zielone digital signage
- Sustainability Spotlight
- LG na targach ISE
- Prezentacja nowości
- Targi Fespa już za chwilę!
- Nowe punkty komunikacji
- Rozświetlamy drogę do lepszej przyszłości
- Akademia Zdobienia Tekstyliów
- PSI, viscom, PromoTex z nową datą
- Antalis Creative Power
- Podróż po outdoorze
- Poznaj tajniki lasera!
- Od etykiet do tekstyliów
- Nowy prezes Deon Stander
- RemaDays już za chwilę!
- Przejęcie firmy Tesoma
- Szkolenia Akademii Lasera
- OOH.pl zwiększa zasięgi
- Prelekcje RemaCongress
- Avery Dennison przejmuje TexTrace
- Zmiany w Coca-Cola
- Otwarcie rejestracji
- Wystawcy w gotowości!
- 26 wręczonych nagród
- RemaDays w marcu!
- Global Innovation Days 2022
- Początek współpracy
- Wygrana Trzebiatowa
- Strefa wystroju wnętrz
- Podwodna wystawa Digiprint
- Pozytywne prognozy
- Print in Motion
- Finałowy etap
- Przygotowania trwają!
- Labo Print wyróżniony
- 500 kilometrów do celu!
- LG zgarnia nagrody
- Wzrost przychodów Clear Channel
- Otwarcie 15. edycji
- Wzrosty rynku OOH w Polsce
- „Beyond Expectation”
- Zwyciężczyni 22. edycji
- Targi już w marcu
- Laureaci Kreatury
- Nowa data PSI
- Wybitny Edward Burtynsky
- Epson wyróżniony
- Otwieramy się na nowe!
- Kreatura 2021
- Wnętrza w naturalnym stylu
- Otwarci na nowe
- „(Nie)bezpieczne pasy”
- Nowy prezes Fespa
- Bogata oferta na targach Fespa
- Nominowani 22. edycji Effie
- Jacek Bednarski w Sharp
- Dwie strony medalu
- A Taste of Colour
- Esencja RemaExtra 2021
- Skuteczność outdooru
- Odpowiedzialna reklama
- Tadeusz Kuczkowski w zespole
- Bringing colour back!
- Wydruk vs Rzeczywistość
- RemaExtra już za chwilę!
- Nowy Senior Art Director
- B2B Shop w Europapier Polska
- Poczwórna nagroda EISA
- Inspirująco z RemaCongress
- „Zawirusowanie nieprawdą”
- Druk 3D na żądanie
- Zrównoważona współpraca
- Inspiracje produktowe
- Jeronimo Way!
- Noah Shachtman nowym naczelnym
- Polska w Sony Research Award
- Antalis dołącza do Zaiko
- Epson świętuje jubileusz
- Szansa dla każdego
- Wspólne portfolio
- Panasonic Connect Europe
- Nowy skład na nową kadencję
- Pomagamy #sPRINTem
- Goście z całego świata
- Prezent z okazji rocznicy
- McCann i Mastercard wyróżnieni
- Europejskie partnerstwo
- Rozgrzewka dla reklamy
- Edycja 2021 we wrześniu
- Zrównoważony biznes
- EFI podnosi ceny
- Bringing Colour Back!
- Festiwal Tkanin 2021
- RemaExtra 2021
- „Coffee Break” powraca
- Walka z bezprawiem
- Viva Latina!
- Ultima Designs
- Recyklingowalne muzeum plastiku
- Nominacje z Polski
- Burda Media kupuje Edipresse
- Roadshow Atrium Centrum Ploterowe
- Wycinane bez wykrojników
- 2600 wysłanych zapytań
- Rozbudowa w Legnicy
- Fespa w formie tradycyjnej?
- Kryzys branży OOH
- Piękna historia kobiecości
- Media tracą niezależność?
- ICE, CCE oraz InPrint przesunięte
- Targi w drugiej połowie roku?
- Głos branży PR
- Pomagamy #sPRINTem
- Design by Śliwka Nałęczowska
- Szybkie zapytania na platformie ESB
- Rebranding agencji K2
- Nieuczciwa konkurencja?
- Dwa razy więcej standów POS
- Integart przejmuje DS-Laser
- Pełne wznowienie produkcji
- VMLY&R wyróżniona
- Złote łuki znikają z Gdańska
- „Świat po...”
- Nowy communication manager
- Media bez wyboru
- “The Moon Girl”
- Premiera Digital Series iQ
- Targi na wiosnę?
- Podatek reklamowy? - “Kopanie leżącego”
- „Pandemia? Kryzys!”
- Biedronka w Radzie Reklamy
- Canon i podwójne „A”
- Koniec wolnych mediów?
- 44 nagrody dla Samsunga
- RemaDays Warsaw odwołane
- Meet your customer!
- Farma trolli i dezinformacja
- Ikea rezygnuje z katalogów
- Targi pod znakiem zapytania
- AMS Flex
- Viscom Italia Hyper Reality
- RemaDays Warsaw 2021
- Sharp NEC Display Solutions
- Solidarność kobiet
- Do zobaczenia w 2021!
- Z nowym logo
- Zmiany u Avery Dennison
- Dni Otwarte w Atrium
- 48 nagród dla Samsunga
- Art of Color 2020
- Nowa data ISE 2021
- Reklama za złotówkę
- Fespa Eurasia w 2021 roku
- Targi Dają Więcej
- Największy spadek w historii
- Odpowiedź “Milczącej większości”
- Festiwal Art Moves 2020
- Powrót do muzyki
- Pierwszy Tauro H3300 w Polsce
- Spadek 71% w reklamie zewnętrznej
- Coca-cola wspiera gastronomię
- „Projektowanie społeczne” z nową datą
- Targi ISE w Barcelonie
- Nowy szef polskiego oddziału Sony
- Do zobaczenia w roku 2021
- Nishiuma nowym dyrektorem B2B
- Stop and wash
- Wizualizacja Envision
- Porada od PIPT
- „Klient nasz Pan”
- Amagraf wspiera klientów
- Solidni w Biznesie
- Pesymistyczne prognozy
- Spustoszenie branży eventowej
- Drupa i Fespa przesunięte - Zmiany terminów
- Lamborghini z drukarki
- Sony World Photography Awards 2020
- Poznaj sektory targów
- Druk cyfrowy zamiast nici
- HP inwestuje 200 mln dolarów
- Seminarium Wielkiego Formatu Atrium
- Golden Pixel Award 2019
- Twórczość literacka w outdoorze
- Agencja mediowa PKN Orlen i PZU
- Targi coraz bliżej
- Brytyjskie regulacje reklamowe
- viscom 2017 - spotkanie branży reklamowej
- W blasku reflektorów - Magia eventu
- Fespa wróciła do Amsterdamu
- Leasing w poligrafii
- Integracyjny areopag
- Rekordowa jedenastka
- Materiały w zasięgu ręki
- Obraz po japońsku
- Oko na reklamę
- Polska w centrum uwagi
- Cyfrowe żniwa
- Musisz tam być
- Święto sublimacji
- To działa
- Za zachodnią granicą
- Europejski pejzaż outdoorowy
- Debiut na wielkiej scenie
- Co było, co będzie
- Rozkład jazdy
- Sukces jedno ma imię
- Doradztwo – klucz do sukcesu
- Wyższa jakość serwisu
- Zmiana myślenia
- Optymistycznie
- Drugi wymiar
- Ekologicznie vs. ekonomicznie?
- Ambaras pod wiatą
- Dobry rok
- Przyszłość motorem teraźniejszości
- Zamiłowanie do detalu
- Angielskie wejście
- Ziemia obiecana
- Clio Awards rozdane!
- Królowie reklamowej dżungli
- Reklamowe Oscary
- Plakaty, którymi można sterować?
- Japoński rząd finansuje badania efektywności DS.
-
Wrapping
- Folie dla wymagających. Linia Promoto+ firmy API.PL
- Arlon Premium Colour Change. 10 nowych kolorów
- Andretti IndyCar w sezonie 2024. Maszyny HP Latex w użyciu
- World Wrap Masters Europe. Ostatnie kwalifikacje
- Udoskonalone rozwiązanie. Reklamy bardziej efektowne
- Avery Dennison i Mactac. AD Wrap Center
- Prom Wrap z Textwalk. Reklama dużej skali
- Firma z Jeleniej Góry rozpala serca klientów. Płomienny wóz strażacki
- Nietypowe zlecenie. Niezawodność Drytac Polar Cast
- Bezpieczeństwo i trwałość. 900 Fluorescent od Avery Dennison
- Zrównoważone innowacje
- Kreacje dla wnętrz
- Efekt mrożonego szkła
- Czysta strefa
- Cięcie folii ochronnych
- Dr Pepper i wrapping
- Samochód w zoo
- Innowacyjne podejście do oferty
- Skuteczne zabezpieczenie grafiki reklamowej
- Lateks prehistorii
- Aplikacje na asfalcie
- Patrz pod nogi
- Bonjour, Hexis
- Cztery dni z oklejaniem
- Spotkanie z oklejaniem
- Bitwa na folie
- Amerykański desant
- Lekkie oklejanie
- Pochód mistrzów
- Wypożycz kawałek auta
- Fura w nowej skórze
- Szklany biznes
- Pod prąd
- Potrzebne są dowody
- Graffiti bez szans
- Żniwa w pełni
- Kalandry do boju
- Wysoka forma
- Szczelnie oklejeni
- Droga usłana gwiazdami
- Co z tymi pojazdami?
- Foliowy zawrót głowy
- Abecadło aplikacji – cz. 1
- Fuszera na furze
- Udoskonalone rozwiązanie. Reklamy bardziej efektowne
-
Sign & Systemy Świetlne
- Identyfikacja przyszłości. Jaguar stawia na kreatywność
- Nowe logo WSiP. Czas na zmiany
- „Nitka” niebawem w Łodzi. Uliczna instalacja szyje miasto
- Poznańskie Słowiki wróciły. Muzycznie i kolorowo
- eyefactive na EuroCIS 2024. Ekrany dla handlu detalicznego
- Benefit Systems zmienia logo. By poczuć się dobrze
- Świeć się z Energą. Legnica zwycięzcą plebiscytu
- Immersyjne doświadczenia. Kaplica Sykstyńska tak blisko
- Ocean doznań. The Pearl
- Mapping o słynnym podróżniku. Obchody roku Edmunda Strzeleckiego
- Nowa linia winyli od HP. Monomeryczne i Samoprzylepne
- Karma Dolina Noteci. Powrót w wielkim stylu
- Płyty papierowe Dispa. Ekologiczne i niezawodne rozwiązanie
- Odświeżone logo Euronetu. Nowoczesność i zaawansowanie
- Współpraca AMS i Miasta Chorzów. Wyjątkowy Eko przystanek
- Mapping edukacyjny w Experymencie. Nowoczesny wymiar nauki
- Gigantyczna Pepsi w 3D. Anamorficzna animacja na warszawskim ekranie
- Apetyt na mleko. Dwa billboardy w jednym
- Interaktywne środowisko pracy Wyświetlacze od Avocor
- Wyniki raportu. Długoterminowa skuteczność outdooru
- 23. konkurs Galerii Plakatu AMS. „Najważniejszy projekt to TY”
- Filmowy Las. Lumina Park powraca
- Wakacyjna oferta KFC. AMS i KFC
- Digital signage w restauracji. Zdigitalizowane menu
- Projekcja z myślą o przyrodzie
- Ukłon w stronę przeszłości
- Zanurz się w projekcji
- Sąsiedztwo zobowiązuje
- Libra, Dispa i Katz
- Globalna dostępność
- Bogactwo pikseli
- Van Gogh cyfrowo
- Świeć się z Energą
- Świetlne gratulacje
- „Parki Miliona Świateł”
- Kompaktowo z kontrastem
- Niepowtarzalne wnętrza
- Hołd dla bohaterów
- Projektory w akcji
- Amazon One
- Hołd dla fizyki
- Projektory serii ME
- Niech się stanie jasność!
- Laserowe nowości
- Żabka zasilana zieloną energią
- Efektywne planowanie podróży
- Zmiana w kilku minut
- Od listw cenowych po folie PCW
- Wow Billboard!
- Baldachim na Sylwestra
- Instalacja Advertis - Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
- Billboard-X - Najwyższa klasa reklamy
- Komunikacja wizualna apetytu - Jemy oczami
- Poltent - Branding wysokiej jakości
- Świetlna świetność
- W blasku iluminacji
- Jak podświetlać
- Rząd jak korporacja
- Zmiana na plus
- Światło w grze
- Miasto jak malowane
- Plastik ma się dobrze
- Nowe światy
- Odświeżona tradycja
- Strefa zagrożenia
- Piwne otwarcia
- Zrobieni w balona
- Remont marki
- Jak zaprojektować dobre logo?
- MNV Króliki w Muzeum
- Interaktywne oświetlenie
- Rok orła
- Neony kontra LED-y, cz. II
- Orzeł czy reszta?
- Światło w wielkim mieście
- Neony kontra LED-y
- W innym świetle
- W ferii rozświetleń
- Przestrzenne podświetlanie
- Jasne, że na bank
- Białe szaleństwo
- Świetlana przyszłość
- Na wagę złota
- Gospodarskie znaki czasu
- Logotyp na eksport
- Jasno i wyraźnie!
- Since 33
- Obrazkowa dżungla
-
Digital Signage & LED
- PRENUMERATA
- PATRONUJEMY
- ARCHIWUM
-
ENCYKLOPEDIA
- Ambient media
- Billboard
- Blockout
- Blow-up
- Blueback
- City light
- Day & night efekt
- Digital Sigange
- Flock
- Frontlight
- Guerilla marketing
- Identyfikacja wizualna
- Infokiosk
- Kampania reklamowa
- Layout
- Marketing wirusowy
- Outdoor
- POS
- Reklama szokująca
- Reklama teaserowa
- Reklama tranzytowa
- Supersite
- Totem
- X-baner
- Witacz
- Rzeczywistość rozszerzona (Augmented Reality)
Neony kontra LED-y, cz. II
Tekst: Łukasz Frankowski
Od kilku lat przeżywamy okres ekspansji systemów LED-owych, które wypierają tradycyjne reklamy neonowe. Pozostaje jednak pytanie czy na pewno miejscem neonów – zamiast miejskich ulic – są tylko i wyłącznie muzea PRL-u? Na łamach ostatniego numeru magazynu VISUAL COMMUNICATION starałem się porównać systemy LED-owe i neony, skupiając szczególną uwagę na jasności, promieniu emisji, barwie, zużyciu energii, a także na walorach ekologicznych. Poniżej przedstawiam drugą część analizy.
Litery i znaki - możliwość odwzorowania kształtów
Czy jakość uzyskiwanego widma światła jest jedynym parametrem, o którym należy pamiętać w przypadku wyboru optymalnego rozwiązania technicznego? Jeżeli by tak było, wszędzie gdzie potrzebna jest linia świetlna, używali byśmy szeroko dostępnych i tanich świetlówek. A przecież wykorzystuje się je stosunkowo rzadko. Dlaczego tak jest?
Rurki neonowe zbudowane są z rurek szklanych o średnicach od 6 do 25 mm i w odcinkach do 300 cm. Każdy odcinek tzw. system neonowy jest obustronnie zakończony elektrodami, służącymi do podłączenia elektrycznego. Prawie nieograniczone kształty, uzyskuje się wyginając rurki w płomieniu palnika gazowego. W ten sposób powstają litery, znaki czy loga reklamowe. Najmniejsze napisy, które można odwzorować za pomocą neonu (ze względu na minimalną średnicę 6 mm) mają wysokość ok. 3 cm. Górnej granicy wysokości wyginanych liter nie ma, ponieważ rurki mimo ograniczenia do średnicy 25 mm można duplikować montując je blisko siebie, tworząc tzw. rastry neonowe. Rurki neonowe dzięki ciągłości linii świetlnej oraz przestrzenności płaszczyzn wyginania (tzw. odsadki pozwalające zachować ciągłość podczas pokrywania się linii) często występują nie tylko jako nośnik światła, ale i nośnik informacji (literowej lub graficznej). Diody LED zbudowane są z pojedynczych punktów świetlnych o średnicy od 1 do ok. 10 mm. Dla zwiększenia wielkości punktów świetlnych, używane są soczewki lub montaż grupowy. Producenci dla ułatwienia montażu finalnego umieszczają diody w obudowach z tworzywa sztucznego, wyposażonych w samoprzylepne taśmy. W obudowach tych mieści się zazwyczaj prosty układ elektroniczny pozwalający zasilać diody napięciem innym niż znamionowe (zazwyczaj 12V), układ stabilizujący oraz przewody zasilające. Połączenia elektroniczne zmieniających napięcie LED w obudowach (płytkach, taśmach, itp.) ograniczają możliwość swobodnego oddzielania modułów do przewidzianych przez producenta odcinków (zwykle wynoszących od kilku do kilkudziesięciu centymetrów). Ze względu na punktowość świetlną oraz typowo techniczny wygląd obudów, LED-y te zazwyczaj ukrywane są ekranem rozpraszającym (np.: plexi). Analizując powyższe dane techniczne łatwo zauważyć dwie podstawowe różnice pomiędzy neonami, a diodami LED determinujących w dużym stopniu możliwości ich praktycznego wykorzystania. Neony dzięki ciągłości linii świetlnej oraz atrakcyjnemu wyglądowi (różne płaszczyzny wygięcia rurki) sprawdzają się w zastosowaniach, gdzie stanowią jedyny nośnik informacji (zarówno świetlnej jak i tekstowo/ graficznej). Diody LED natomiast ze względu na ograniczenia tj. punktowość świetlną oraz możliwość rozłączania modułów tylko w określonych przez producentów miejscach, zdecydowanie lepiej sprawdzają się w zastosowaniach gdzie nie są bezpośrednio widoczne (np.: litery przestrzenne). Nie bez znaczenia jest również wielkość LED, która w tym przypadku daje im przewagę umożliwiając montaż w ograniczonych przestrzeniach. Ponieważ jedno i drugie rozwiązanie sprawdza się w różnych zastosowaniach, w tej kategorii najbardziej sprawiedliwy będzie remis.
Miganie i ściemnianie
W dzisiejszych czasach nie wystarczy już tylko, że coś dobrze się prezentuje. Wszystko musi być ekstra i super, musi być nowoczesne. To stwierdzenie odnosi się również do oświetlenia, które aby było „cool” musi błyskać, ściemniać się i rozjaśniać, a jeszcze najlepiej, aby zmieniało kolor. Jak przy tak wyśrubowanych założeniach sprawdzają się neony i diody? Rurki neonowe, mimo że mają już prawie 100 lat potrafią sprostać wymaganiom stawianym nowoczesnym systemom oświetleniowym. Bez większych problemów technicznych i kosztowych można wywoływać efekt migania (w regulowanym zakresie). Podobnie wygląda sprawa sekwencyjnego włączania wybranych elementów danego systemu oświetleniowego, chociaż zwiększa to w znaczący sposób cenę danej instalacji (sterowanie odbywa się bowiem na poziomie prądu pierwotnego, co powoduje konieczność użycia wielu transformatorów). Neony dają również możliwość uzyskiwania efektu płynnej zmiany barwy w systemie RGB (podobnie jak w przypadku telewizorów, gdzie barwę wynikową uzyskuje się poprzez mieszanie natężenia trzech barw składowych: czerwonego, zielonego i niebieskiego). Jednakże RGB wymaga w przypadku neonów stosowania ekranów rozpraszających (np.: plexi), bowiem grubość najcieńszych nawet rurek jest zbyt duża, aby wywołać efekt płynnego mieszania kolorów (zwłaszcza z małych odległości). Diody LED również dają możliwość uzyskania wszystkich efektów: migania (nawet z bardzo dużą częstotliwością – efekt stroboskopowy), ściemniania i rozjaśniania oraz efektu zmieniania barwy w zakresie RGB. Nieduża wielkość LEDów, która zwykle jest ich wadą, w tym przypadku daje możliwość wykonywania tych instalacji bez ekranów rozpraszających (przykładem są telebimy reklamowe coraz częściej spotykane na ulicach miast). Koszt sterowników różnych efektów w przypadku LED-ów nie podnosi znacząco ceny wykonania danej instalacji. Możliwości uzyskania różnych efektów świetlnych, tak ważnych dla współczesnych systemów oświetleniowych jest jednakowa zarówno dla neonów jak i diod LED. Jedyną różnicą są koszty, które w przypadku diod LED w mniejszym stopniu zwiększają koszt wykonania danej aplikacji. W tej kategorii wychodzi więc remis z lekkim wskazaniem na system diod LED.
Co z czym i do czego
Technologia, technologią. Może być nawet na poziomie promów kosmicznych, ale co z tego, jeżeli aby ją wykorzystać trzeba posiadać narzędzia, pieniądze oraz zespół inżynierów rodem z NASA? Przyjrzyjmy się zatem teraz produkcji, montażowi oraz późniejszemu serwisowi neonów i diod LED.
Neony zostały wynalezione już prawie 100 lat temu (1915 rok – patent G. Claude). Czy ówcześni inżynierowie mogli wymyślić i wykonać coś naprawdę skomplikowanego? I nie, i tak. Nie, ponieważ nie posiadali do tego celu komputerów oraz całej wiedzy technicznej, która rozwinęła się dopiero pod koniec XX wieku, ale jeżeli opatentowali „coś” co przez niemal jeden wiek nie miało następcy, to chyba coś musi być na rzeczy. Neon to właściwie nic specjalnego: trochę szkła uformowanego w rurkę z nadanym finalnym kształtem, dwie elektrody dające możliwość podłączenia napięcia, oraz mikroskopijna dawka gazu szlachetnego (najczęściej neonu lub argonu). I mamy gotowy produkt. Ale jak to zwykle, diabeł tkwi w szczegółach… Żeby powstał dobrze wykonany neon, należy najpierw prawidłowo go zaprojektować. Dobrać odpowiednie średnice rurek i co za tym idzie, odpowiednie zasilanie oraz przygotować rysunki produkcyjne poszczególnych elementów neonu (tzw. systemów) w skali 1:1. Obecnie większość tej pracy wykonuje się z pomocą komputera oraz plotera, które bardzo ułatwiają tą pracę, ale jak wiadomo są to narzędzia będące w powszechnym użyciu dopiero od 20 lat. Jeszcze nie tak dawno temu, całą pracę projektową wykonywało się ręcznie – za pomocą deski kreślarskiej, a później powiększalników i rzutników optycznych, które dawały możliwość wykonania powiększeń w skali 1:1 nawet ogromnych neonów. Po wykonaniu rysunków zaczyna się proces właściwej produkcji. Pracownik zwany szklarzem lub formowaczem szkła, mając do dyspozycji jedynie palnik gazowy, podgrzewa szkło (staje się ono wtedy na kilka chwil plastyczne) i próbuje uzyskać zaprojektowany wcześniej kształt. Każdy, kto choć raz widział jak to się robi, porównuje to z rękodziełem artystycznym. A ile to wymaga zdolności manualnych, wiedzy technicznej na temat zachowania masy szklanej oraz godzin ciężkiej nauki z poparzonymi rękami, niech potwierdzi fakt, że w ciągu 100 lat istnienia tej technologii nie było w Polsce 100 ludzi którzy naprawdę znali się na rzeczy. Po nadaniu rurce odpowiedniego kształtu oraz zamknięciu jej obustronnie elektrodami (rurkami z kawałkami metalu, przez który płynie prąd) trafia ona na stanowisko pompowe. Tam za pomocą prądu o dużym napięciu i natężeniu, wnętrze rurki zostaje pozbawione wszelakich zanieczyszczeń (na poziomie cząsteczkowym) oraz wysysane jest powietrze (powstaje wysoka próżnia). Po wystygnięciu (proces oczyszczania nagrzewa rurkę nawet do 200 stopni) do rurki wpuszcza się niewielką ilość gazu szlachetnego (neonu lub argonu – w zależności od finalnej barwy światła). Po odłączeniu od stanowiska pompowego rurka przez okres około 100 godzi świeci na stanowisku wyżarzania. Uzyskuje tam finalną jaskrawość świecenia oraz przechodzi proces kontroli technicznej. Jeżeli wszystko przebiegnie pomyślnie (rurka świeci jasnym światłem na całej swojej długości oraz nie nastąpiło rozprężenie szkła, które w wyniku obróbki cieplnej i nierównomiernego stygnięcia zewnętrznej i wewnętrznej ścianki rurki powoduje czasem jej samoczynne pęknięcie) można przystąpić do finalnego montażu. Rurki neonowe mocuje się do podkładów (plansz, liter czy ścian) za pomocą specjalnych uchwytów, a następnie wykonuje się połączenia elektryczne. Do wytworzenia efektu świetlnego w rurze neonowej potrzebne jest wysokie napięcia (do zasilania używa się specjalnych transformatorów lub zasilaczy elektronicznych – napięcie od 1000 do 10000 V i prąd od 18 do 50 mA).
Rurki łączy się szeregowo, skręcając przewody połączeniowe (ze względu na wysokie napięcie i tym samym duży łuk elektryczny, nie wymagane są do poprawnego połączenia lutowania, ani żadne złączki), a na końce elektrod zakłada się zabezpieczające kapturki wykonane z silikonu. Montaż rurek neonowych ze względu na wielkość poszczególnych elementów (systemy do 3 mb) oraz łatwość połączeń elektrycznych nie jest bardzo pracochłonny, ani nie wymaga specjalnej wiedzy oraz narzędzi. Jednakże ze względu na możliwość uszkodzenia szklanych rurek, należy wykonywać go ostrożnie. W przypadku awarii neonu najpierw należy ustalić źródło awarii. Ponieważ rurki neonowe łączone są szeregowo w przypadku uszkodzenia jednej z nich cały szereg przestaje świecić (w zależności od wielkości całego neonu jest jedna litera, część napisu lub cały neon). Do znalezienia usterki jednego z systemów neonowych używa się specjalnych próbników lub każdą z rurek podłącza się do transformatora. Po zlokalizowaniu wadliwej rurki odłącza się ją z szeregu (dzięki czemu reszta neonu nadal świeci) i produkuje się nowy system neonowy (dzięki numeracji poszczególnych systemów oraz dokumentacji technicznej nowy element ma identyczny kształt, średnicę oraz kolor). Po kilku dniach (wyżej opisany proces produkcyjny) można zamontować nową rurkę. Z powyższego opisu widać, że do wykonania naprawy neonu gdzie uszkodzenie wymaga wymiany rurek neonowych potrzebne są zawsze dwa wyjazdy serwisowe. W przypadku uszkodzonego transformatora wymiana wykonywana jest zazwyczaj na miejscu. Produkcja montaż diod LED przebiega w zupełnie odmienny sposób. Pierwszy etap, czyli wytwarzanie odbywa się w wielkich fabrykach zlokalizowanych zwykle w jakimś azjatyckim kraju gdzie koszty produkcji są najmniejsze. Sam proces produkcyjny objęty jest tajemnicą i przebiega w całkowicie zautomatyzowany sposób na wielkich liniach produkcyjnych. Do montażystów trafiają gotowe, zunifikowane elementy. W postaci pojedynczych diod LED (w kilku kolorach i średnicach) lub gotowych modułów zawierających po kilka punktów świetlnych zamkniętych w obudowy wyposażone w soczewki oraz połączone przewodami ułatwiającymi finalny montaż. W przypadku pojedynczych punków świetlnych, możliwe jest wykonanie dowolnych aplikacji (zwykle z widocznymi bezpośrednio LED-ami) gdzie diody umieszczane są na podkładach mocujących w odpowiednich odległościach tworząc litery i znaki. Zespolenie poszczególnych diod wymaga bardzo pracochłonnego ręcznego lutowania, nierzadko wielu tysięcy połączeń (wielkość diod powoduje, że do wykonania jednej litery o wysokości 50 cm potrzeba kilkuset diod). Niskie napięcie zasilania ok. 3 V, konieczność stosowania dodatkowych oporników i połączeń szeregowo-równoległych sprawia, że poprawne wykonanie takiej reklamy LED wymaga wielu godzin pracy i testowania poprawności lutów. Zupełnie inaczej wygląda wykonywanie reklam z gotowych modułów LED, gdzie większość połączeń elektrycznych wykonywana jest w laboratoryjnych warunkach linii produkcyjnych. Zadaniem montażysty jest jedynie montaż mechaniczny do podłoża (zazwyczaj litery przestrzennej) oraz wykonanie kilku połączeń elektrycznych łączących łańcuchy modułów do zasilaczy. Montaż taki jest prosty, jednakże ze względu na wielkość modułów (kilka centymetrów), dość pracochłonny (zwłaszcza w przypadku dużych aplikacji). Niskie napięcie zasilania modułów (10-24 V) jest również dość wrażliwe na warunki zewnętrzne (śniedzenie styków, które pojawiać się może zwłaszcza przy wykorzystaniu łączenia za pomocą szybkozłączek).
Naprawa reklam wykonanych w technice LED, dzięki unifikacji elementów świetlnych (pojedyncze diody lub moduły) wymaga zwykle tylko jednego wyjazdu serwisowego. Proces szukania usterki jest zwykle dość pracochłonny ze względu na ilość połączeń, które wymagają kontroli poprawności połączenia elektrycznego. Dużym ułatwieniem jest fakt, że połączenia elektryczne mają zazwyczaj charakter szeregowo-równoległy, dzięki czemu nie świeci tylko pewien fragment aplikacji. Sama wymiana uszkodzonych diód wymaga wycięcia szeregowego elementu danego łańcucha i zastąpienie go nowym modułem. Niskie napięcie daje możliwość wykonywania napraw na ciągle zasilanej reklamie co ułatwia testowanie układu. Wymiana zasilaczy jest równie prosta i sprowadza się do wymiany całego układu i ponownego podłączenia przewodów wejściowych i wyjściowych. Powyższe opisy sposobu produkcji oraz montażu pokazują, że obydwie techniki oświetleniowe są zupełnie odmienne i trudno je bezpośrednio porównywać. Wytwarzanie neonów w całości przebiega w firmie produkcyjno-montażowej i mimo swojej pracochłonności jest w pełni kontrolowane przez jeden zespół ludzi co daje możliwość tworzenia indywidualnych rozwiązań technicznych. Proces montażu dzięki dużym gabarytom poszczególnych elementów oraz łatwości połączeń elektrycznych przebiega szybko, ale wymaga ostrożności ze względu na specyfikę szkła. Diody LED dzięki unifikacji kształtu dają mniejsze możliwości indywidualnych rozwiązań, ale dzięki temu ułatwiony jest późniejszy serwis. Duża liczba lutowań oraz niskie napięcie zasilania powoduje, że wszystkie połączenia elektryczne muszą być wykonywane z uwagą i szczegółowością. W tej kategorii trudno wyłonić bezdyskusyjnego faworyta. Najbardziej sprawiedliwy wydaje się remis z lekkim wskazaniem na diody LED (głównie dzięki szybkości montażu gotowych modułów).
Trwałość
Metody produkcyjne oraz łatwość montażu są jednymi z najważniejszych parametrów branych pod uwagę przez firmy reklamowe i oświetleniowe. Często zapomina się jednak, że niemniej istotny jest również parametr trwałości. Powoduje on, że nawet prosta czynność montażowa, jeżeli wykonuje się ją wielokrotnie z powodu częstych awarii (nie rzadko na dużych wysokościach z wykorzystaniem podnośników lub rusztować) może nie tylko uprzykrzyć pracę, ale również w bardzo istotny sposób zwiększyć koszt utrzymania gwarancji i znacząco wpłynąć na satysfakcję inwestora. Jak wygląda parametr trwałości w przypadku neonów i diod LED? Producenci rur neonowych zapewniają, że trwałość rur neonowych wynosi do 80 tys. godzin świecenia (w przeliczeniu na warunki polskie, w którym oświetlenie uliczne świeci ok. 4 tys. rocznie realny czas działania powinien wynosić do 20 lat). Oczywiście parametr ten jest czysto teoretyczny i zależy od wielu czynników tj. jakości materiału z którego wykonane są rury neonowe, jakości próżni, doboru zasilania oraz warunków atmosferycznych. Z wieloletnich doświadczeń firmy Kapilar (producenta reklam neonowych) podawany czas teoretyczny zostaje zazwyczaj skrócony trzykrotnie (zwłaszcza w przypadku rur zawierających gaz argon). Najczęstszym objawem starzenia się rur neonowych jest spadek jaskrawości świecenia (w części lub całości rury) oraz uszkodzenia elektrod powodujące ich przepalanie. Najbardziej odporne na czas działania są transformatory (z klasycznym cewkami), które jeżeli są dobrze dobrane i zamontowane w odpowiednich warunkach (brak przegrzewania) zwykle są w stanie wytrzymać kilka wymian zużytych rur neonowych. Nie bez znaczenia jest również fakt, że brak czasowych przeglądów instalacji, rzadko powoduje zwiększenie awaryjności neonów (zwłaszcza, jeżeli przewody wysokiego napięcia prowadzone są w peszlach chroniących je przed działaniem promieni UV). Wynika to z faktu zasilania neonów wysokim napięciem, które nie jest wrażliwe na działanie warunków atmosferycznych powodujących śniedzenie połączeń elektrycznych. Producenci LED-ów w zależności od typu i mocy diody zapewniają działanie do 50 tys. godzin świecenia (w przeliczeniu na warunki polskie, w którym oświetlenie uliczne świeci ok. 4 tys. rocznie realny czas działania wynosi ok. 12,5 roku). W założonym czasie producenci informują o możliwych spadkach jasności nawet do 50 %. Trzeba pamiętać również o tym, że podany czas jest wartością czysto teoretyczną, ponieważ technologia ta nie jest powszechnie wykorzystywana jeszcze od tylu lat. Z obserwacji firm wykorzystujących diody LED wynika, że realny czas działania modułów wynosi do kilku lat i zależny jest głównie od odpowiedniego doboru zasilaczy (brak przeciążeń) i odpowiedniego odprowadzania ciepła. Częstym problemem jest awaryjność zasilaczy oraz śniedzenie styków (zwłaszcza w przypadku reklam zewnętrznych), które są bardzo wrażliwe na warunki atmosferyczne. Z powyższej analizy trwałości dwóch konkurencyjnych systemów widać, że neony z zakładanymi 80 tys. godzinami świecenia znacznie wyprzedzają diody LED, które w założeniach teoretycznych mają działać do 50 tys. godzin. Jak wynika jednak z praktyki czas działania neonów jest znacznie krótszy, a o trwałości diod LED ze względu na krótki czas powszechnego użycia trudno na razie dywagować. Jedno jest jednak pewne, że wysokie napięcie stosowane do zasilania neonów powoduje, że oświetlenie to jest bardzo wytrzymałe na działanie warunków atmosferycznych. W przypadku diod LED niskie napięcia są powodem największej ilości usterek (śniedzenie styków oraz awaryjność zasilaczy). Biorąc pod uwagę powyższą analizę, należy się punkt w dziedzinie trwałości przyznać rurkom neonowym.
Co lepsze?
W powyższej analizie podzielonej na kategorie, starałem się rzetelnie porównać dwie konkurencyjne techniki oświetleniowe – neony oraz diody LED. Mam nadzieję, że opracowanie to pokazało zalety i wady tych technologii i wskazało obszary, w których jedna technologia jest lepsza od drugiej i odwrotnie. Mam nadzieję również, że każdy czytelnik zauważył, że nie ma jednogłośnego zwycięzcy tego porównania i że te dwie technologie powinny funkcjonować obok siebie wzajemnie się uzupełniając. Okres największego bumu na oświetlenie LED chyba już się powoli kończy i do łask zaczynają wracać stare, poczciwe neony. Szkoda byłoby bowiem, aby setne urodziny były jednocześnie pogrzebem technologii, która porównywana jest przez wielu ze sztuką. Bo sztuka powinna być wieczna.
Autor jest szefem działu neonów i innych reklam świetlnych w firmie Kapilar (www. kapilar.pl), a także konsultantem technicznym Muzeum Neonów (www. neonmuzeum.org) oraz festiwalu światła Light Move Festival (www. lightmovefestival.pl).
« poprzedni | następny » | « wróć |
Twoja ulubiona rozrywka jest teraz dostępna online - Ice Casino
Obecne czasy stają się coraz bardziej burzliwe i niespokojne. W takiej epoce także komunikacja wizualna staje w obliczu sytuacji, w której powinna za każdym razem od nowa przemyśliwać swoją rolę, by dążyć do ulepszenia świata. Zdaję sobie w pełni sprawę z naiwności tego postulatu, lecz mimo wszystko sądzę, że pozostaje on ważny, a może wręcz kluczowy. Z najnowszego numeru VISUAL COMMUNICATION, dowiecie się zatem między innymi....