Kalendarium

09-11.01.2024 · Viscom, Düsseldorf

30.01-02.02.2024 · RemaDays, Nadarzyn

30.01-02.02.2024 · ISE, Barcelona

19-22.03.2024 · FESPA, Monachium

03-05.09.2024 · Warsaw Print Tech Expo, Nadarzyn

LED-owe fasady

Data publikacji: Maj 2013

Każdy budynek stanowi rodzaj przekazu. Jednak multimedialne fasady otwierają zupełnie nowe możliwości komunikacyjne, odpowiadające technologicznym możliwościom XXI wieku. Umożliwiają one dialog pomiędzy przestrzenią cyfrową, architekturą i urbanistyką.

 

Wyzwaniem dla architektów i designerów jest uczynienie z architektury budynku i instalacji cyfrowej jedności. Panuje między nimi relacja zwrotna: architektura oferuje powierzchnię, a instalacja multimedialna podkreśla walory i ożywia architekturę. Dzięki instalacjom świetlnym budynek ożywa i wywołuje emocje. Staje się medium.

 
Widoczne i ukryte
 

Fasady medialne mogą być oświetlane w sposób bezpośredni lub pośredni. Sposób bezpośredni polega na zamontowaniu systemów LED przed lub za fasadą, tak że źródło światła jest bezpośrednio widoczne. Oświetlenie niebezpośrednie polega na tym, że światło pada na budynek i jest widoczne dla odbiorcy, lecz jego źródło jest ukryte.

 

Dzięki najnowszym technologiom LED możliwości tworzenia efektów świetlnych są niemal nieograniczone. Od ozdabiania specyficznych części budynku (portali wejściowych, konturów budynku) przez ściany bądź fasady aż po ich całą powierzchnię. Możliwe jest również tworzenie instalacji ukazujących ruchowe obrazy. W takim wypadku budynek ożywa i aktywnie komunikuje się z odbiorcą.

 
Tania długowieczność
 

Koszty serwisu i utrzymania instalacji mogą być wysokie, należy jednak pamiętać, że lampy LED-owe zużywają mniej energii niż inne źródła światła (np. świetlówki), a ich żywotność może dochodzić do 50 tysięcy godzin. Dodatkową zaletą jest proste elektroniczne sterowanie, możliwości modyfikowania kształtu, koloru i intensywności oraz ich niewielkie rozmiary, dzięki którym mogą tworzyć obrazy w wysokiej rozdzielczości. Ponadto nastąpił zdecydowany postęp w jakości światła wytwarzanego przez LED-y. Przy założeniu, że jakość widzenia kolorów jest najwyższa przy świetle dziennym i żarówkach (100% w skali od 0 do 100%), najlepsze produkty potrafią uzyskać reprodukcję na poziomie do 90% - czyli generowane jest światło porównywalne do światła z najlepszej jakości świetlówek. Diody elektroluminescencyjne są też ekonomiczne, wytrzymałe oraz charakteryzują się wysoką skutecznością świetlną i bezpieczeństwem użytkowania (nie wytwarzają promieniowania nadfioletowego UV i podczerwonego IR).

 
Fasada narodowa
 

Jednym z ostatnich przykładów rozwiązań multimedialnych wprowadzonych w Polsce była fasada Stadionu Narodowego. Dzięki instalacji przeobraziła się ona w ekran multimedialny, na którym kreować można dynamiczne scenariusze świetlne, napisy i znaki graficzne. Elewację Stadionu stanowią płaty wykonane z siatki perforowanej rozmieszczone w kształcie „koszyka”. Iluminację zapewnia 1648 opraw Liner XB-36, z których każda wyposażona jest w 36 modułów LED dużej mocy. Oprawy świecą w białych lub czerwonych kolorach i mogą być dowolnie ściemniane lub rozjaśniane. W systemie sterowania iluminacją fasady zastosowano ochronę przed zbyt niskimi lub wysokimi temperaturami. Zastosowane oprawy LED przeznaczone są do pracy w zakresie temperatur od minus 20 do plus 40 stopni Celsjusza. Dzięki wykorzystaniu do komunikacji sieci komputerowej możliwe jest administrowanie systemem z dowolnego, odpowiednio skonfigurowanego komputera z dostępem do Internetu. Dodatkową funkcjonalnością jest specjalnie zaprojektowana aplikacja na smartfony. Logując się do systemu można zarządzać oświetleniem fasady.

 
 
 

« poprzedni   |   następny » « wróć

Komentarz miesiąca

Małe kroczki dla wspólnego dobra

Obecne czasy stają się coraz bardziej burzliwe i niespokojne. W takiej epoce także komunikacja wizualna staje w obliczu sytuacji, w której powinna za każdym razem od nowa przemyśliwać swoją rolę, by dążyć do ulepszenia świata. Zdaję sobie w pełni sprawę z naiwności tego postulatu, lecz mimo wszystko sądzę, że pozostaje on ważny, a może wręcz kluczowy. Z najnowszego numeru VISUAL COMMUNICATION, dowiecie się zatem między innymi....

Reklama