Kalendarium

17-18.09.2020 · Retail Summit, Warszawa

18-20.11.2020 · Fast Textile, Nadarzyn

24-26.11.2020 · InPrint, Milan

12-14.01.2021 · Viscom, Düsseldorf

12-15.01.2021 · Heimtextil, Frankfurt

Opadająca fala

Data publikacji: Maj 2012

Opracował: Jacek Golicz


Do 2000 roku ogólny wolumen produkcji poligraficznej szedł w parze z rosnącym produktem krajowym brutto. Od początku XXI wieku postępuje rozprzężenie tych dwóch wskaźników, a produkcja poligraficzna – w przeciwieństwie do PKB – spada w krajach wysoko uprzemysłowionych. Z drugiej strony, w państwach o gospodarce rozwijającej się wolumen druku rośnie wraz z coraz wyższym PKB.

 

Można zidentyfikować pięć głównych trendów, które przemawiają na rzecz technologii cyfrowej:

 

- cyfryzację/web to print,

- druk krótszych serii aplikacji,

- druk spersonalizowany,

- druk w formacie XXL,

- zastosowania przemysłowe (np. zadruk ceramiki).

 

Widać zatem, że druk cyfrowy sam kreuje zupełnie nowe możliwości zastosowania, a tym samym napędza się samoczynnie.

 

Początek końca

 

W ciągu ostatniej dekady mogliśmy zaobserwować rosnące zazębianie się istniejących technologii druku oraz powstawanie i utrwalanie nowych trendów i modeli biznesowych. Marketing cyfrowy stał się rzeczywistością, ale w perspektywie średnioterminowej fala cyfryzacji opadnie i trzeba będzie poszukać nowych modeli biznesowych. Zapewne w wielu przypadkach urządzenia elektroniczne bazujące na technologii LCD/LED zastąpią produkty poligraficzne, a drukarnie zajmujące się wyłącznie drukiem offsetowym – już dziś uznawane za przestarzałe – trafią do lamusa.

 

Widoki na przyszłość

 

Jak zatem przygotować się na trudniejsze dla druku cyfrowego czasy? Rozwiązaniem są innowacyjne modele biznesowe. Można je opisać w trzech kategoriach: Rozwiązania szyte na miarę – oznacza to indywidualną obsługę klienta od etapu projektowania, poprzez wykonanie aplikacji, aż po organizację kampanii. Kluczowe jest tutaj kompleksowe podejście, nieograniczające się wyłącznie do produkcji poligraficznej. Systemy web to print i druk na żądanie – takie rozwiązania zapewniają maksimum elastyczności zarówno dla klienta, jak i drukarni, nie wspominając już o tym, że zwiększają opłacalność produkcji. Druk przemysłowy – w tym przypadku chodzi o druk na takich materiałach, jak szkło, ceramika, metal, tkaniny czy drewno. Podsumowując, choć druk cyfrowy jest obecnie w natarciu, wzrost jego popularności nie będzie trwał wiecznie. Warto już teraz zdać sobie sprawę z ograniczeń tej technologii i jak najlepiej wykorzystać istniejące możliwości, by również w przyszłości utrzymać się na coraz bardziej konkurencyjnym rynku.

 

Opracowano na podstawie artykułu „The future of large-format digital printing”, opublikowanego w newsletterze „Process”, numer 82/2012.

« poprzedni   |   następny » « wróć

Komentarz miesiąca

Targi drupa przeniesione!

Messe Düsseldorf odkłada na później wiodące międzynarodowe targi drupa i Interpack. Interpack odbędzie się teraz od 25 lutego do 3 marca 2021 roku, natomiast drupa zostanie przesunięta na 20 do 30 kwietnia 2021 roku.

Czyniąc to, Messe Düsseldorf stosuje się do zalecenia zespołu ds. zarządzania kryzysowego niemieckiego rządu, aby przy ocenie wystąpienia ryzyka podczas ważnych wydarzeń uwzględniać zasady Instytutu Roberta Kocha.

Reklama