Kalendarium

11-13.01.2022 · Viscom, Düsseldorf

01-04.02.2022 · ISE, Amsterdam

16-18.02.2022 · RemaDays, Nadarzyn

31-05.-03.06.2022 · FESPA, Berlin

Media bez wyboru

W środę przez polskie media przeszła fala protestów, sprzeciwiająca się planowanemu wprowadzeniu przez rząd podatku od przychodów reklamowych, nazywanego także „składką solidarnościową”. Całą akcję nazwano hasłem „Media bez wyboru”, a na stronach internetowych, stacjach telewizyjnych i w gazetach zamiast codziennego programu i wiadomości pojawiły się czarne plansze z napisem „Tu miał być Twój ulubiony program”, z wyjaśnieniem: „Przepraszamy naszych widzów i partnerów handlowych. Dziękujemy za zrozumienia i wsparcie”.

Oprócz tego w wielu mediach opublikowano także list otwarty do władz Rzeczypospolitej Polskiej i liderów ugrupowań politycznych, w którym nazywają oni ów podatek „haraczem”, mającym nie tylko fatalne skutki dla działalności reklamowej i medialnej, ale i całej polskiej społeczności. Celem protestu, oprócz sprzeciwu wymierzonego w stronę nowego podatku, było przede wszystkim uświadomienie odbiorców, jak będzie wyglądał świat bez wolnych mediów. Protestu nie dało się nie zauważyć: był on obecny w telewizji, radiu, internecie, a zablokowanie dostępnych codziennie treści w wielu wywołało szok i niepokój związany z brakiem dostępu do powszechnych źródeł informacji.

W swoim liście sygnatariusze wyróżnili cztery główne konsekwencje nowego podatku, podkreślając przede wszystkim, że jego wprowadzenie spowoduje „osłabienie, a nawet likwidację części mediów działających w Polsce, co znacznie ograniczy społeczeństwu możliwość wyboru interesujących go treści”. Ponadto zwrócili oni uwagę na różne stawki planowanego podatku i nierówne traktowanie poszczególnych podmiotów na polskim rynku medialnym, faworyzujące media państwowe.

Apel podpisało blisko 40 firm prywatnych z sektora mediów, w tym m. in. Agencja Wydawnicza AGARD Ryszard Pajura, Agora, AMS, Bonnier Business, Burda Media Polska, Canal+, Dziennik Trybuna, Dziennik Wschodni, Edipresse Polska, Eleven Sports Network, Green Content, Gremi Media, Grupa Eurozet, Grupa Interia.pl, Grupa Radiowa Agory, Grupa RMF, Grupa ZPR, Helios, Infor Biznes, Kino Polska TV, Music TV, Muzo.fm, naTemat.pl, Polityka, Ringier Axel Springer Polska, Superstacja, Telewizja Polsat, Telewizja Puls, TIME, TV Spektrum, TVN, Tygodnik Powszechny, Wirtualna Polska, Wydawnictwo Bauer, Wydawnictwo Magraf. W akcji udział wzięły także media Grupy Polska Press, która wkrótce ma stać się własnością PKN Orlen. Protest wsparło mnóstwo mniejszych, lokalnych mediów.

 

« poprzedni   |   następny » « wróć

Komentarz miesiąca

Komunikacja wizualna na wojnie i obok wojny

Wojna – niespodziewana i szokująca agresja Rosji na Ukrainę. Gdy próbuję nieco uspokoić głowę, staram się także stawiać pytania o rolę komunikacji wizualnej w tym trudnym czasie bombardowań i ostrzeliwań ukraińskich miast. Każda wojna wynajduje wszak własną komunikację, osobny wizualny język, znamienny tylko dla danego konfliktu. W tym wypadku to przede wszystkim owo tajemnicze i wieloznaczne „Z” na rosyjskich pojazdach bojowych, nazywane już dziś...

Reklama