Kalendarium

09-11.01.2024 · Viscom, Düsseldorf

30.01-02.02.2024 · RemaDays, Nadarzyn

30.01-02.02.2024 · ISE, Barcelona

19-22.03.2024 · FESPA, Monachium

03-05.09.2024 · Warsaw Print Tech Expo, Nadarzyn

Cyfrowe mozaiki

Data publikacji: Maj 2013

Digital signage jako element sztuki dekoracyjnej? Okazuje się, że cyfrowe ekrany mogą służyć nie tylko celom informacyjnym bądź promocyjno-reklamowym; wzrasta również ich rola jako ozdób architektonicznych. Kto i w jaki sposób próbuje zagospodarować ten potencjał?

 

Zdaniem Globar Industry Analysts, rynek architektonicznych ozdób ściennych osiągnie wartość 26 miliardów dolarów w 2015 roku. Coraz więcej graczy próbuje zdobyć kawałek tego smakowitego tortu. Jednym z nich jest Planar, firma, która koncentruje większość swoich działań na zagospodarowaniu tej– w dużym stopniu nieodkrytej jeszcze – dziedziny.

 
Kalejdoskop elementów
 

Planar stworzył rodzinę produktów o nazwie Mosaic. Składa się ona z trzech różnych rodzajów ekranów LCD. Mogą one być umieszczane w dowolnych pozycjach i pod dowolnym kątem oraz komponowane w układy. Mosaic daje nowe możliwości i może być używany w zarówno jako medium (i ważny element!) przekazów artystycznych, jak również system informacyjny stanowiący część starannie zaprezentowanej przestrzeni.

 

Integratorzy systemów mogą wykorzystać trzy różne rodzaje komponentów LCD (wszystkie w technologii LED-backlight): Salvador (w formie kwadratu o przekątnej 21,6 cali), Pablo (prostokąt 16:9 o przekątnej 46 cali) oraz Vincent (prostokąt 16:9 o przekątnej 55 cali). W obręb oferty wchodzi również osprzęt instalacyjny. Ultracienki i zgodny z amerykańskimi przepisami ADA, wymaga wykonania nawierceń o maksymalnej grubości 4 cali. Producent oferuje również oprogramowanie projektowe – aplikację działającą w środowisku Windows pozwalającą na tworzenie layotów składających się z elementów Mosaic oraz na wirtualne testowanie instalacji. Najmniejszy z ekranów oferuje rozdzielczość 960 x 960 i jasność 450 nitów, dwa pozostałe rozdzielczość 1920 x 1080 i 700 nitów.

 

W momencie instalacji każdy element systemu zostaje zaprogramowany w taki sposób, by znał swoją pozycję oraz położenie względem innych jednostek. Dzięki temu kontent – w rozdzielczości do 4K – jest prawidłowo wyświetlany na ekranach składających się na instalację.

 
Jedność w wielości
 

Cyfrowe mozaiki firmy zostały zamontowane między innymi w szpitalu w Wesley Chapel na Florydzie (element kaplicy, której wystrój ma pomagać redukować stres u pacjentów) oraz w Cristin Tierney Gallery w Nowym Jorku. Ta druga aplikacja doskonale pokazuje możliwości systemu. Stanowi ona element wystawy Yorgo Alexopoulos zatytułowanej Transmigrations. Artysta zaprezentował instalację złożoną z 24 ekranów Mosaic, które otaczały galerię, tworząc zsynchronizowane środowisko audio-wideo. Wyświetlana na nich animacja zabierała widzów w podróż przez koncepcje natury, folkloru, magii i duchowości. To doskonały przykład medium stanowiącego element przekazu, jak również pokaz jedności architektoniczno-merytorycznej, którą można osiągnąć dzięki zastosowaniu rozwiązań cyfrowych.

 

 

« poprzedni   |   następny » « wróć

Komentarz miesiąca

Małe kroczki dla wspólnego dobra

Obecne czasy stają się coraz bardziej burzliwe i niespokojne. W takiej epoce także komunikacja wizualna staje w obliczu sytuacji, w której powinna za każdym razem od nowa przemyśliwać swoją rolę, by dążyć do ulepszenia świata. Zdaję sobie w pełni sprawę z naiwności tego postulatu, lecz mimo wszystko sądzę, że pozostaje on ważny, a może wręcz kluczowy. Z najnowszego numeru VISUAL COMMUNICATION, dowiecie się zatem między innymi....

Reklama