Integracyjny areopag

Data publikacji: kwiecień 2015

 

Targi ISE 2015 (Integrated System Europe) po raz kolejny potwierdziły, że są największą imprezą wystawienniczą dla branży B2B w zakresie AV i Digital Signage. Świadczą o tym nie tyle kolejne pobite rekordy frekwencji, ale przede prezentowane rozwiązania, z których znakomita większość miała charakter premierowy.

 

Łukasz Mikołajczak

 

Na ISE być trzeba i wypada. To tu rozmawia się o bieżącej ofercie, ale i o przyszłości. To tu są największe marki o zasięgu globalnym, narodowi dystrybutorzy poszczególnych produktów i w końcu pojedyncze firmy, które właśnie stąd chcą ruszyć na podbój świata. To tu można spotkać cały konglomerat narodowości, osób na różnorodnych stanowiskach, a przede wszystkim zobaczyć i zapoznać się w jednym miejscu ze światową kumulacją propozycji oraz rozwiązań nie tylko wizualnych, które mogą przyprawić o prawdziwy zawrót głowy. I w końcu to na amsterdamskim areopagu w blasku fleszy i świetle reflektorów ogłaszane są nowości i prezentowane trendy, które były skrzętnie skrywane przez cały rok.

O skali całego przedsięwzięcia niech zaświadczą liczby. W tegorocznej edycji ofertę 1044 firm zobaczyło przez cztery dni 59 350 osób! To o 16,4 proc., więcej niż w dwanaście miesięcy wcześniej. „Tak duża skala wystawców i odwiedzających potwierdza pozycję ISE jako największej imprezy branżowej z zakresie integracji systemów i AV. Nie spoczywamy jednak na laurach, lecz staramy się nadal rozwijać w kluczowych sektorach rynku, czego najlepszym dowodem jest niezwykle udana konferencja w zakresie Digital Signage” – potwierdził Mike Blackman, dyrektor zarządzający ISE.

 

Edukacja, to sektor, który w tym roku był bardzo widoczny. Specjaliści zgodnie twierdzili, że w Polsce to wciąż ogromny, praktycznie niezagospodarowany jeszcze rynek. I o ile interaktywne monitory czy projekcje są na zachodzie Europy standardem, o tyle w naszym kraju rozwiązania systemowe wciąż blokują implementację tego typu rozwiązań. Doskonałym przykładem możliwości edukacyjnych służących wspomaganiu procesów uczenia się, bazujących zarówno na projektorach, jak i monitorach można było zobaczyć na stoisku NEC. Na monitorach UHD: 32 calowym PA322 oraz 98 calowym X981 prezentowano proces tworzenia w aplikacjach typu CAD/CAM. Ciekawostką był interaktywny projektor NEC UM352Wi zintegrowany z aplikacją wyświetlającą w pełni funkcjonalną tablicę multimedialną wraz z oprogramowaniem do współpracy NEC DisplayNote oraz technologią MiraCast. NEC pokazał też dwa premierowe produkty: NEC UM321U, projektor Ultra-Short-Throw w technologii DLP, wyświetlający obraz w rozdzielczości Full HD oraz model koncepcyjny projektora NEC prezentujący obraz w dotąd niespotykanym formacie 16:6.

 

Handel i usługi oraz rozwiązania tam dedykowane to jedna z najważniejszych części ISE.  W tej kwestii Samsung wręcz zdemolował swoją konkurencję. Ściana wideo DH48D Smart zaskakiwała prostotą podłączenia za pomocą jednego przewodu do przesyłania nieskompresowanego sygnału wideo w formacie FHD, dźwięku, danych przez sieć Ethernet oraz sterowania i zasilania. Duże wrażenie robiły także 55-calowe lustrzane monitory, które niczym wytrawny sprzedawca przedstawiały dostępne stylizacje z elementami garderoby oraz wielkoformatowy wyświetlacz UHD Samsung Smart Signage z serii QMD zaprojektowany jako element wystroju sklepu. Warto też wspomnieć o niewielkich i interaktywnych ekranach pojemnościowych, na których klienci mogą przeglądać interesujące ich produkty i dostępną treść. Panasonic z kolei zaprezentował trzy nowe serie monitorów dedykowanych do zastosowań Digital Signage. W skład nowych serii monitorów wchodzi łącznie dziesięć modeli – urządzenia klasy premium z serii LF80 o jasności obrazu 700 cd/m2, modele standardowe LF8 o jasności 500 cd/m2, a także najprostsze monitory LFE8 o jasności 350 cd/m2. Wszystkie to wyświetlacze Full HD z podświetlaniem LED. Mocną kontrofensywę szykuje również Sharp. Najlepszym tego dowodem była Strefa 4K ze ścianą wideo na czele oraz nowości, czyli 70 i 55 calowe monitory posiadające specjalny algorytm doświetlający tej firmy, pozwalający na lepszą ekspozycję przestrzeni między ramką i obrazem. „Stawiamy na jakość oraz na jak najlepszą kalibrację kolorów” – podkreślał Robert Hubluk, Manager Sprzedaży odpowiedzialny za dział Visual Solutions.

Na wielu stoiskach można było zobaczyć oprogramowanie do analizy i interakcji z klientem. Promował je między innymi Samsung, Barco i NEC.Ostatnia firma postawiła na produkt o nazwie LeafEngine, który był zintegrowane z czterema sensorami: odległościowym, dźwiękowym, natężenia oświetlenia w otoczeniu oraz oprogramowaniem biometrycznym rozpoznającym płeć, wiek oraz poziom zainteresowania klienta wyświetlaną treścią.

Swoją obecność w sektorze handlowym mocno podkreślało też LG. Interaktywne ekrany lustrzane czy 98 calowe monitory HD w konfiguracji ściany wideo pokazywały potencjał rozwiązań producenta. Na tym przykładzie było dobitnie widać, że wśród światowych gigantów zakończył się wyścig na największą ilość cali w przekątnych nośników. Jeszcze rok temu Samsung z dumą prezentował monitor o wielkości 112 cali. Obecnie można było odszukać „tylko” model 105. Podobnie było u pozostałych. Powód jest czysto praktyczny i funkcjonalny. Otóż okazało się, że do prezentacji całej sylwetki i kontentu spokojnie wystarczą nośniki cyfrowe w granicach 100 cali. Większe nie mieszczą się w windzie, drzwiach czy przejściu, co sprawia, że są nieprzydatne. Wykopano jednak nowy topór wojenny, a jest nim walka o jak najwyższą jakość obrazu. Cóż, życie próżni nie lubi. 

 

Indoor i out-of-home, to kolejny pod względem wielkości sektor, który zdominował tegoroczną ekspozycję. Samsung postawił na elastyczne w zakresie instalacji monitory i wyświetlacze do zastosowań półzewnętrznych z serii OMD i zewnętrzne monitory z serii OHD. Zbliżoną ofertę do ekstremalnych zastosowań zewnętrznych pokazał też Peerless. Seria 42, 47 i 55 calowych monitorów o nazwie Xtreme Outoor może być wykorzystywana w każdych warunkach pogodowych – począwszy od najcieplejszych regionów świata, a na ośnieżonych stokach skończywszy. Wracając jeszcze na chwilę do Samsunga warto wspomnieć o ścianie wideo w technologii Color Export, która jest kompatybilna z monitorami Samsung Smart Signage, w tym z modelami UD46D-P i UE55D. Uwagę zwracały również nośniki cyfrowe LED do zastosowań zewnętrznych z diodą w rozmiarze 1,1 mm. To w chwili obecnej rekordowo mały rozmiar diody dostępnej na rynku. Natomiast NEC, zaskoczył swoją ekspozycją zaaranżowaną w stylu wypełnionego multimediami i interaktywnymi rozwiązaniami miasta. Imponowała ściana wideo zbudowana na kształt drapacza chmur z 46 calowych monitorów NEC X464UN oraz kolaż z sześciu 84 calowych monitorów NEC X841UHD.

Oczywiście nie możemy zapomnieć o obszarze eventowym. Właśnie z myślą o różnego rodzaju wydarzeniach Panasonic pokazał nową serię projektorów o nazwie PT-DZ21K Evo wyposażoną w system czterolampowy oraz technologię 3-Chip DLP. Została ona opracowana na potrzeby ceremonii otwarcia XXX Letnich Igrzysk Olimpijskich w Londynie, a obecnie jest szeroko wykorzystywana podczas wydarzeń masowych oraz w branży wynajmu.

W najnowszej serii Evo poprawiono ostrość obrazu, rozdzielczość oraz kontrast. Przykład wykorzystania projekcji w wysokiej jasności firma zaprezentowała za pomocą mappingu 3D na samochodzie Tesla.

 

Ciekawostki. Jeżeli chodzi o produkty, takową był z pewnością wielkoformatowe monitory NEC z serii P wyposażone w najnowszą technologię dotykową Shadow Sense. Pozwala ona nie tylko na detekcję samego dotyku, ale również jego wielkości! „Ta technologia odwraca sposób myślenia o rozwiązaniach interaktywnych. Nie mówimy tu bowiem o tym ile monitor ma punktów dotyku, ale ważniejsze jest, jak dokładnie można ten dotyk zdefiniować” – powiedział Mariusz Orzechowski, Dyrektor Przedstawicielstwa NEC Display Solutions w Polsce.

W kontekście wydarzenia, w zgodnej opinii ekspertów podczas tegorocznej ISE, uwagę zwracał debiut targowy marki Microsoft. Wrażenie robiły organizowane na tym stoisku wykłady, a także okołotargowe konferencje. Wszystkie stwarzały duże pole do popisu dla integratorów, którzy mogli pokazać klientom swoje rozwiązania.

W zakresie trendu natomiast ciekawostką była nadspodziewanie duża obecność przedstawicieli firm z Polski. Na stoisku NEC rodacy byli drugą co do wielkości grupą. To bardzo dobra wiadomość dla całej rodzimej branży komunikacji wizualnej.

« poprzedni   |   następny » « wróć

Komentarz miesiąca

Małe kroczki dla wspólnego dobra

Obecne czasy stają się coraz bardziej burzliwe i niespokojne. W takiej epoce także komunikacja wizualna staje w obliczu sytuacji, w której powinna za każdym razem od nowa przemyśliwać swoją rolę, by dążyć do ulepszenia świata. Zdaję sobie w pełni sprawę z naiwności tego postulatu, lecz mimo wszystko sądzę, że pozostaje on ważny, a może wręcz kluczowy. Z najnowszego numeru VISUAL COMMUNICATION, dowiecie się zatem między innymi....

Reklama

Vavada casino Online kaszinó több ezer játékkal https://apteka-dyzurna.pl/ Apteka Zdrowie na Ty