Kalendarium

17-18.09.2020 · Retail Summit, Warszawa

18-20.11.2020 · Fast Textile, Nadarzyn

24-26.11.2020 · InPrint, Milan

12-15.01.2021 · Heimtextil, Frankfurt

10-12.02.2021 · RemaDays, Nadarzyn

Integracyjny areopag

Data publikacji: kwiecień 2015

 

Targi ISE 2015 (Integrated System Europe) po raz kolejny potwierdziły, że są największą imprezą wystawienniczą dla branży B2B w zakresie AV i Digital Signage. Świadczą o tym nie tyle kolejne pobite rekordy frekwencji, ale przede prezentowane rozwiązania, z których znakomita większość miała charakter premierowy.

 

Łukasz Mikołajczak

 

Na ISE być trzeba i wypada. To tu rozmawia się o bieżącej ofercie, ale i o przyszłości. To tu są największe marki o zasięgu globalnym, narodowi dystrybutorzy poszczególnych produktów i w końcu pojedyncze firmy, które właśnie stąd chcą ruszyć na podbój świata. To tu można spotkać cały konglomerat narodowości, osób na różnorodnych stanowiskach, a przede wszystkim zobaczyć i zapoznać się w jednym miejscu ze światową kumulacją propozycji oraz rozwiązań nie tylko wizualnych, które mogą przyprawić o prawdziwy zawrót głowy. I w końcu to na amsterdamskim areopagu w blasku fleszy i świetle reflektorów ogłaszane są nowości i prezentowane trendy, które były skrzętnie skrywane przez cały rok.

O skali całego przedsięwzięcia niech zaświadczą liczby. W tegorocznej edycji ofertę 1044 firm zobaczyło przez cztery dni 59 350 osób! To o 16,4 proc., więcej niż w dwanaście miesięcy wcześniej. „Tak duża skala wystawców i odwiedzających potwierdza pozycję ISE jako największej imprezy branżowej z zakresie integracji systemów i AV. Nie spoczywamy jednak na laurach, lecz staramy się nadal rozwijać w kluczowych sektorach rynku, czego najlepszym dowodem jest niezwykle udana konferencja w zakresie Digital Signage” – potwierdził Mike Blackman, dyrektor zarządzający ISE.

 

Edukacja, to sektor, który w tym roku był bardzo widoczny. Specjaliści zgodnie twierdzili, że w Polsce to wciąż ogromny, praktycznie niezagospodarowany jeszcze rynek. I o ile interaktywne monitory czy projekcje są na zachodzie Europy standardem, o tyle w naszym kraju rozwiązania systemowe wciąż blokują implementację tego typu rozwiązań. Doskonałym przykładem możliwości edukacyjnych służących wspomaganiu procesów uczenia się, bazujących zarówno na projektorach, jak i monitorach można było zobaczyć na stoisku NEC. Na monitorach UHD: 32 calowym PA322 oraz 98 calowym X981 prezentowano proces tworzenia w aplikacjach typu CAD/CAM. Ciekawostką był interaktywny projektor NEC UM352Wi zintegrowany z aplikacją wyświetlającą w pełni funkcjonalną tablicę multimedialną wraz z oprogramowaniem do współpracy NEC DisplayNote oraz technologią MiraCast. NEC pokazał też dwa premierowe produkty: NEC UM321U, projektor Ultra-Short-Throw w technologii DLP, wyświetlający obraz w rozdzielczości Full HD oraz model koncepcyjny projektora NEC prezentujący obraz w dotąd niespotykanym formacie 16:6.

 

Handel i usługi oraz rozwiązania tam dedykowane to jedna z najważniejszych części ISE.  W tej kwestii Samsung wręcz zdemolował swoją konkurencję. Ściana wideo DH48D Smart zaskakiwała prostotą podłączenia za pomocą jednego przewodu do przesyłania nieskompresowanego sygnału wideo w formacie FHD, dźwięku, danych przez sieć Ethernet oraz sterowania i zasilania. Duże wrażenie robiły także 55-calowe lustrzane monitory, które niczym wytrawny sprzedawca przedstawiały dostępne stylizacje z elementami garderoby oraz wielkoformatowy wyświetlacz UHD Samsung Smart Signage z serii QMD zaprojektowany jako element wystroju sklepu. Warto też wspomnieć o niewielkich i interaktywnych ekranach pojemnościowych, na których klienci mogą przeglądać interesujące ich produkty i dostępną treść. Panasonic z kolei zaprezentował trzy nowe serie monitorów dedykowanych do zastosowań Digital Signage. W skład nowych serii monitorów wchodzi łącznie dziesięć modeli – urządzenia klasy premium z serii LF80 o jasności obrazu 700 cd/m2, modele standardowe LF8 o jasności 500 cd/m2, a także najprostsze monitory LFE8 o jasności 350 cd/m2. Wszystkie to wyświetlacze Full HD z podświetlaniem LED. Mocną kontrofensywę szykuje również Sharp. Najlepszym tego dowodem była Strefa 4K ze ścianą wideo na czele oraz nowości, czyli 70 i 55 calowe monitory posiadające specjalny algorytm doświetlający tej firmy, pozwalający na lepszą ekspozycję przestrzeni między ramką i obrazem. „Stawiamy na jakość oraz na jak najlepszą kalibrację kolorów” – podkreślał Robert Hubluk, Manager Sprzedaży odpowiedzialny za dział Visual Solutions.

Na wielu stoiskach można było zobaczyć oprogramowanie do analizy i interakcji z klientem. Promował je między innymi Samsung, Barco i NEC.Ostatnia firma postawiła na produkt o nazwie LeafEngine, który był zintegrowane z czterema sensorami: odległościowym, dźwiękowym, natężenia oświetlenia w otoczeniu oraz oprogramowaniem biometrycznym rozpoznającym płeć, wiek oraz poziom zainteresowania klienta wyświetlaną treścią.

Swoją obecność w sektorze handlowym mocno podkreślało też LG. Interaktywne ekrany lustrzane czy 98 calowe monitory HD w konfiguracji ściany wideo pokazywały potencjał rozwiązań producenta. Na tym przykładzie było dobitnie widać, że wśród światowych gigantów zakończył się wyścig na największą ilość cali w przekątnych nośników. Jeszcze rok temu Samsung z dumą prezentował monitor o wielkości 112 cali. Obecnie można było odszukać „tylko” model 105. Podobnie było u pozostałych. Powód jest czysto praktyczny i funkcjonalny. Otóż okazało się, że do prezentacji całej sylwetki i kontentu spokojnie wystarczą nośniki cyfrowe w granicach 100 cali. Większe nie mieszczą się w windzie, drzwiach czy przejściu, co sprawia, że są nieprzydatne. Wykopano jednak nowy topór wojenny, a jest nim walka o jak najwyższą jakość obrazu. Cóż, życie próżni nie lubi. 

 

Indoor i out-of-home, to kolejny pod względem wielkości sektor, który zdominował tegoroczną ekspozycję. Samsung postawił na elastyczne w zakresie instalacji monitory i wyświetlacze do zastosowań półzewnętrznych z serii OMD i zewnętrzne monitory z serii OHD. Zbliżoną ofertę do ekstremalnych zastosowań zewnętrznych pokazał też Peerless. Seria 42, 47 i 55 calowych monitorów o nazwie Xtreme Outoor może być wykorzystywana w każdych warunkach pogodowych – począwszy od najcieplejszych regionów świata, a na ośnieżonych stokach skończywszy. Wracając jeszcze na chwilę do Samsunga warto wspomnieć o ścianie wideo w technologii Color Export, która jest kompatybilna z monitorami Samsung Smart Signage, w tym z modelami UD46D-P i UE55D. Uwagę zwracały również nośniki cyfrowe LED do zastosowań zewnętrznych z diodą w rozmiarze 1,1 mm. To w chwili obecnej rekordowo mały rozmiar diody dostępnej na rynku. Natomiast NEC, zaskoczył swoją ekspozycją zaaranżowaną w stylu wypełnionego multimediami i interaktywnymi rozwiązaniami miasta. Imponowała ściana wideo zbudowana na kształt drapacza chmur z 46 calowych monitorów NEC X464UN oraz kolaż z sześciu 84 calowych monitorów NEC X841UHD.

Oczywiście nie możemy zapomnieć o obszarze eventowym. Właśnie z myślą o różnego rodzaju wydarzeniach Panasonic pokazał nową serię projektorów o nazwie PT-DZ21K Evo wyposażoną w system czterolampowy oraz technologię 3-Chip DLP. Została ona opracowana na potrzeby ceremonii otwarcia XXX Letnich Igrzysk Olimpijskich w Londynie, a obecnie jest szeroko wykorzystywana podczas wydarzeń masowych oraz w branży wynajmu.

W najnowszej serii Evo poprawiono ostrość obrazu, rozdzielczość oraz kontrast. Przykład wykorzystania projekcji w wysokiej jasności firma zaprezentowała za pomocą mappingu 3D na samochodzie Tesla.

 

Ciekawostki. Jeżeli chodzi o produkty, takową był z pewnością wielkoformatowe monitory NEC z serii P wyposażone w najnowszą technologię dotykową Shadow Sense. Pozwala ona nie tylko na detekcję samego dotyku, ale również jego wielkości! „Ta technologia odwraca sposób myślenia o rozwiązaniach interaktywnych. Nie mówimy tu bowiem o tym ile monitor ma punktów dotyku, ale ważniejsze jest, jak dokładnie można ten dotyk zdefiniować” – powiedział Mariusz Orzechowski, Dyrektor Przedstawicielstwa NEC Display Solutions w Polsce.

W kontekście wydarzenia, w zgodnej opinii ekspertów podczas tegorocznej ISE, uwagę zwracał debiut targowy marki Microsoft. Wrażenie robiły organizowane na tym stoisku wykłady, a także okołotargowe konferencje. Wszystkie stwarzały duże pole do popisu dla integratorów, którzy mogli pokazać klientom swoje rozwiązania.

W zakresie trendu natomiast ciekawostką była nadspodziewanie duża obecność przedstawicieli firm z Polski. Na stoisku NEC rodacy byli drugą co do wielkości grupą. To bardzo dobra wiadomość dla całej rodzimej branży komunikacji wizualnej.

« poprzedni   |   następny » « wróć

Komentarz miesiąca

Targi drupa przeniesione!

Messe Düsseldorf odkłada na później wiodące międzynarodowe targi drupa i Interpack. Interpack odbędzie się teraz od 25 lutego do 3 marca 2021 roku, natomiast drupa zostanie przesunięta na 20 do 30 kwietnia 2021 roku.

Czyniąc to, Messe Düsseldorf stosuje się do zalecenia zespołu ds. zarządzania kryzysowego niemieckiego rządu, aby przy ocenie wystąpienia ryzyka podczas ważnych wydarzeń uwzględniać zasady Instytutu Roberta Kocha.

Reklama