Kalendarium

09-11.01.2024 · Viscom, Düsseldorf

30.01-02.02.2024 · RemaDays, Nadarzyn

30.01-02.02.2024 · ISE, Barcelona

19-22.03.2024 · FESPA, Monachium

03-05.09.2024 · Warsaw Print Tech Expo, Nadarzyn

Jasne, że na bank

Data publikacji: Marzec 2011

Założony w Londynie w XVII wieku bank Barclays posiada nową siedzibę na Manhattanie. Tak prestiżowa lokalizacja musiała zostać wykorzystana do instalacji gigantycznego świetlnego logotypu firmy. Wielkość liter oraz wysokość, na jakiej miały one zostać umieszczone stanowiła nie lada wyzwanie dla konstruktorów. 

W realizacji tego projektu uczestniczył zespół specjalistów z Landor Associates, Gensler Architects, JLS, Structure Tone oraz Herring Media Group. Umieszczenie gigantycznego logotypu banku na szczycie 40-piętrowego budynku na nowojorskiej Seventh Avenue utrudniało wiele czynników. Jednym z najważniejszych była pogoda. Na takiej wysokości panują zupełnie inne warunki atmosferyczne, które należało wziąć pod uwagę przy wciąganiu liter na szczyt. Wzmagający się wraz ze wzrostem wysokości wiatr stanowił istotne utrudnienie prac wysokościowych. Mogąc wykonywać swoją pracę w bezdeszczowy, bezwietrzny dzień, załoga była uzależniona od warunków atmosferycznych. Dodatkowo, adrenaliny realizatorom projektu dostarczał fakt, że logotyp musiał zostać zainstalowany na szczycie budynku przed słynną paradą z okazji Dnia Dziękczynienia. Dzięki ogromnemu wysiłkowi projektantów, producentów i instalatorów, uczestnicy tego corocznego święta mogli ujrzeć gigantyczny niebieski napis, któremu towarzyszył symbol orła. Istotnie za dnia litery są niebieskie, jednak gdy zapadnie zmrok tę barwę przybierają ściany ostatnich pięter budynku, natomiast napis staje się biały.


Etapy


Aby podświetlić koronę wieżowca należało najpierw zainstalować ścianki osłonowe ze szkła, które zaprojektował Scott Lewis. Twórca osłony współpracował również z inżynierami strukturalnymi budynku, aby zaprojektować system uchwytów mocujących. Największym wyzwaniem był fakt, że liter nie można było bezpośrednio przytwierdzić na ścianie, w czym przeszkadzała ścianka osłonowa. Zazwyczaj w takim przypadku stosuje się szyny, jednak – dla osiągnięcia lepszego efektu wizualnego (gdyż fragmenty szyn są widoczne pomiędzy literami) – to rozwiązanie zostało odrzucone. Wybrano metodę instalacji cienkich, stalowych płyt po wewnętrznej stronie ścianki osłonowej, które to utrzymują aluminiowe konstrukcje liter posiadających system mocujących słupków i rygli. Takie rozwiązanie wymagało ogromnej precyzji cięcia i wiercenia ścianki. Przed rozpoczęciem realizacji zlecenia, firma Herring Media Group zorganizowała symulacje mającą na celu zobaczenie efektu końcowego. Laserowa projekcja na osłonowych ściankach, w miejscu, gdzie miały znaleźć się litery pozwoliła ocenić czytelność napisu i jego wygląd z różnych części Manhattanu. W przypadku instalacji na tak dużej wysokości perspektywa z poziomu przechodniów okazała się istotna. Zadowalający efekt symulacji pozwolił rozpocząć kolejną fazę projektu, a mianowicie tworzenie efektu oświetlonej „korony” budynku. W tym celu użyto rozpraszającą światło białą folię dyfuzyjną od 3M. Do pokrycia ścian osłonowych ze wszystkich czterech stron budynku zużyto około 60 tys.m2 folii. Aby osiągnąć jednolity efekt kolorystyczny, po wewnętrznej stronie ścianki osłonowej zamontowano LED’owe oświetlenie Philips Color Kinetics ColorReach i ColorGraze. Na każdej ścianie budynku zainstalowano około 80 systemów LED’owy przytwierdzonych, które zostały przytwierdzone do pionowych belek konstrukcji. Emitowana przez nie wiązka niebieskiego światła tworzy efekt „latarni”. Za dnia ściany pozostają białej, jednak od zmierzchu zaczynają stopniowo przechodzić w korporacyjną barwę Barclays Bank. Następnym etapem tego niecodziennego zlecenia była instalacja gigantycznych liter, które najpierw należało wwieść na dach budynku. W tym celu wykorzystano towarowe windy, której ograniczenia należało również brać pod uwagę już w fazie projektu. Każda, wykonana z aluminium litera ma ponad 3 metry wysokości i waży od około 270 do 360 kg. Natomiast orzeł ma ponad 4,5 metra wysokości. Dla znajdującej się na dachu tego 40- piętrowego budynku ekipy istotnym problemem była niska temperatura i wiatr, przed którym częściowo chroniły ponad dwudziestometrowe ściany osłonowe ze szkła. Przed instalacją każda litera musiała zostać pokryta folią winylową, co nie było łatwym zadaniem ze względu na rozmiar i skomplikowany kształt liter. Tak przygotowane elementy należało unieść ponad 20- metrową szklaną osłonę, a następnie opuścić je na zewnętrznej stronie ścianki (na odpowiednią wysokość). Aby stworzyć windę zamontowano specjalnie w tym celu stworzony element, który później zdemontowano. Cała instalacja została stworzona z myślą o rozmiarze liter, dlatego opuszczanie większego od nich orła wymagało niezwykłej precyzji.


Wielogodzinna praca projektantów, producentów i aplikatorów została doceniona przez licznych przechodniów, którzy zwrócili głowy (oraz aparaty), aby uwiecznić w pamięci tę niecodzienną instalację. 

Opracowano na podstawie artykułu Louisa M. Brilla, „Barclays Bank Lights up Times Square Skyline”.

« poprzedni   |   następny » « wróć

Komentarz miesiąca

Małe kroczki dla wspólnego dobra

Obecne czasy stają się coraz bardziej burzliwe i niespokojne. W takiej epoce także komunikacja wizualna staje w obliczu sytuacji, w której powinna za każdym razem od nowa przemyśliwać swoją rolę, by dążyć do ulepszenia świata. Zdaję sobie w pełni sprawę z naiwności tego postulatu, lecz mimo wszystko sądzę, że pozostaje on ważny, a może wręcz kluczowy. Z najnowszego numeru VISUAL COMMUNICATION, dowiecie się zatem między innymi....

Reklama