17-18.09.2020 · Retail Summit, Warszawa
18-20.11.2020 · Fast Textile, Nadarzyn
24-26.11.2020 · InPrint, Milan
12-15.01.2021 · Heimtextil, Frankfurt
10-12.02.2021 · RemaDays, Nadarzyn
-
CONTENT
-
Digital Signage & LED
- Zintegrowane połączenie
- Największy telebim w Polsce
- Wirtualne eventy
- W oku cyklonu
- Sprzedaż wzrosła o 10%
- Australijski parlament z digital signage
- Ściana video na jachcie
- Kolorowy wyświetlacz E-Ink
- McDonalds z digital signage
- Wisła i Ledy
- W amerykańskim stylu
- Kinowa rewolucja
- Kaufland z digital signage
- Digital Signage i NASA
- Samsung i Golden State Warriors
- Digital signage na żywo
- Relaks w Warszawie
- Historia w kolorach
- Reklama dla optyka
- Dając do myślenia
- Digital signage na poziomie
- ZOOstaw, nie dokarmiaj
- W stronę słońca
- Potencjał technologii projekcyjnych Canon
- Digital Signage - co w trawie piszczy?
- Digital Signage - Nowocześnie dla niepełnosprawnych
- Przegląd Digital Signage 2016
- Innowacje Sony - 20 tys. godzin laserowej projekcji
- EMS z Toucan Systems - Właściwy wybór
- Premierowe trio dla edukacji i sektora biznesowego
- Innowacyjne zarządzanie ścianami wideo - ADScreen
- Oprogramowanie DIGITAL SIGNAGE
- Wielofunkcyjne monitory i panele - BENQ
- System Lokalizator
- Czego dowiemy się od klienta? Interaktywny digital signage.
- Prostota technologii
- TD-Z, TD-X i TD-E
- Inteligentne półki
- Wszechogarniający obraz
- Karty na stół
- Nowy wymiar zakupów
- Wartość dodana
- Urzeczywistnić wizję
- Zgodnie z planem
- Skuteczność na celowniku
- Sprzęt sprzętowi nierówny
- Zarządzanie na ekranie
- Piąty element
- Informacja na każdym kroku
- Niech wideo mówi za ciebie
- Wygodne czekanie
- Miło jak w banku
- LED-owe fasady
- Cyfrowe mozaiki
- Architektura pierwszego wrażenia
- Wspólna platforma
- Rewolucja czy stagnacja?
- Młodzian z werwą
- Visual Forrest, czyli lekcja z błędów
- Dał nam przykład Bonaparte
- Drogowskazy sukcesu
- Pozory mylą
- W stolicy syreni śpiew
- Ściana, która wciąga
- Kampanie reklamowe muszą być „smart”
- Bezpieczne góry
- Kontent is King?
- Potrzeba standardu
- Odrodzenie
- Dorastanie
- Targowy Digital – moda czy obowiązek?
- BMW OFFICE
- Cyfrowe standardy
- Policyjny projekt
- Trzecia rewolucja
- Digital Signage Merits
-
LFP
- Koniec świata odwołany!
- Do it for safety!
- „Tęczowych świąt!”
- Kupuj, gdy leje się krew
- Dni Grzegorza Ciechowskiego
- Billboardy drugiej fali
- Take heat easy
- Brandalism krytykuje
- Kreativia modernizuje portfolio
- Mniej znaczy więcej
- Bezbarwne folie PET
- Do gadżetów i nie tylko
- Fashion on demand
- Hybrydowa wszechstronność
- Druk tkanin na drupie 2020
- Ricoh na RemaDays 2020
- Wielki format na tip top
- Mimaki na Formnext
- 12 lat gwarancji na głowice laserowe
- Pół metra w ciągu godziny
- Drukuj, gdzie chcesz
- 360 Reality Audio od Sony
- Stacje robocze HP
- Art x Technology
- O klimacie po raz kolejny
- Pokazać swoje możliwości
- Szyldy mają znaczenie
- Tekstyliowa premiera
- Zadruk różnorodnych podłoży
- Wielkoformatowe Spotify
- Dni Otwarte w Poznaniu
- Stawiamy na wielki format
- Roland VersaExpress RF-640
- Druk na tekstyliach według Rolanda
- UV Printer - Nowe maszyny w portfolio
- Nowy Roland SOLJET EJ-640 do druku wielkoformatowego
- Przegląd dystrybutorów maszyn LFP 2016
- Roland Truevis - ploter drukująco-tnący
- Bajki flagowe
- Topowe plotery
- Powtóka z op-artu
- Specjaliści od optimum
- Wspólny owoc
- Lepiej, szybciej, taniej
- Graficznie i technicznie
- Premiera za premierą
- Osiągnąć przewagę
- Wyjdź poza standard
- Przywiązanie do jakości
- Tekstyliom na ratunek
- EFI radzi: podłoża specjalne
- Tanio, szybko, eko
- Samotność sprintera
- Dokładność i powtarzalność
- Powyżej wielkiego formatu
- Kompleksowe rozwiązanie
- Strefa sublimacji
- Mądre drukowanie
- Alternatywy 4
- Atramentowi sprinterzy
- Nowa era w wielkim formacie?
- Płaski ideał Océ
- Zegarki, sery i plotery
- Tekstylia od podszewki
- Koneserzy dużych rozmiarów
- 10 powodów, dla których warto zoptymalizować flotę drukującą
- Potencjał możliwości
- Precz z mitomanią
- Nowy rozmiar w szafie
- Gwiazdozbiór Titana
- Lateksowa rewolucja
- Poprzeczka wyżej
- Falisty recykling
- Innowacyjne środowisko
- Opadająca fala
- Duże wrażenie
- Wariacje UV
-
Media i Komunikacja
- Ku elektrycznej przyszłości
- Oczyszczone miasto
- Lupin reklamuje Lupina
- Wydanie w hołdzie zwierzętom
- Minimalistyczne logo
- Atrapy dla gamer’ów
- Świeć się z Energą
- “Zaszczep się i leć”?
- Pierwszy taki Carrefour Express
- „Aachoo!”
- „Witryna na gwiazdkę”
- Barwy siły i nadziei
- Cyberpunk 2077
- Marketing zgodny z etyką
- Wygrana Zofii Wawrzyniak
- Najdłuższy mural w Płocku
- 100% z Poznania!
- Reklama non-stop
- Niezwykły Visual Concert
- Mural przeciwko przemocy
- Poznajcie Projekt Pracownie
- “Siła Kobiet” jest wszędzie
- Murale od Empik Foto
- „Nadzieja” w polskich miastach
- Business Agility Pack
- Jeszcze się przytulimy!
- Mural ze starych zdjęć
- Święto w kolorach tęczy
- Zdrowia przede wszystkim!
- Tęczowe bramy Poznania
- Święta bez magii?
- Reklama dla przedsiębiorców
- “Warszawa żydowska”
- Osiedle dla ptaków
- Internetowy artysta Ganksy
- Foliówki zamiast ptaków
- Od PRL’u do wolności
- Spoiwo różnorodności
- Mural w stylu Yōkai
- Uliczna galeria sztuki
- Print on dispa!
- Pety na ziemi
- Środkowy palec z Berlina
- Jedynaste: Nie produkuj śmieci!
- Sztuka na ratunek pszczołom
- Traffic TV
- Podwójna moc Teckwin Shark
- Droga do wolności
- Mural przeciw nienawiści
- Topniejąca Floryda
- Antysmogowa sztuka
- W grupie siła!
- Naładuj energię (swoją i smartfona)
- Nowy image ABC
- Zagłada na filiżankach
- Kolor menstruacji
- Razem, choć na dystans
- Artysta ponad sztuką
- To ważne, w czym chodzisz
- Znikający Dracula
- Pocałunek rywali
- E-rozkłady jazdy
- Luksus w codzienności
- wBanksowana aukcja
- Książka za worek śmieci
- ⅓ - uratuj ją!
- Cool-Shop dla reklamy
- “Zaczytana sztuka”
- Kinomural 2020
- Mactac przypomina o dystansie
- Bezdotykowe menu
- Stop blubrom
- Grafika „budząca niepokój”
- „Archiwum Ożywione”
- Radar kampanii OOH
- #OurSecondChance
- Mapa zero waste
- Murale filtrujące powietrze
- Marketing z Jurkiem Owsiakiem
- #BiletWsparcia
- 25 tysięcy drzew na 25-lecie
- Ekologiczne płatności
- Kampania w harmonii z przyrodą
- Ranking The Drum
- Wśród najlepszych
- AMS: Zostań w domu!
- Bohaterowie epidemii
- Bierz Internet za rogi
- Nie każdy bohater nosi pelerynę
- Światło po ciemności
- „To nasza wspólna sprawa”
- Artysta obserwator
- Odpowiedzialne zakupy
- Prosty skład, dopasowana etykieta
- Pełna gotowość i mobilność
- OE-A Roadmap
- Kampania społeczna: Zostań w domu!
- Chaos reklamowy
- Sopot usuwa banery wielkoformatowe
- KFC w „Smart box”
- To nie jest zgoda
- Wystawa najlepszych polskich okładek 2019 roku
- Miejsce kobiet jest w kuchni
- Kampania „Odpowiedzialny seks”
- W nowej odsłonie
- Gwiezdne Wojny zaskoczyły fanów
- Piwo na dwa sposoby
- Sztuka w fast foodzie
- Talking Print uruchamia Talkies
- Hologramowe słonie
- Innowacje w komunikacji wizualnej
- Alexa z nową funkcją
- Galeria na ulicy
- Wspólne badania
- Komunikacja polityczna
- O parkach kieszonkowych
- Billboardy i reportaże
- Opakowaniowa kampania
- Mural źródłem inspiracji
- Tunelowa reklama
- Zwierzęta przeciw śmieciom
- Kolory Red Bulla
- Etykiety dla ekologii
- Coca-Cola i recyklomaty
- ASP i Ströer
- Rowerem po billboardach
- Za pan brat z technologią
- Kampania „Opowieści podręcznej”
- Koniec z marnowaniem jedzenia
- The DisCO2unt Billboard
- W drodze do perfekcji
- W imię ekopostanowień
- Przeciw dopalaczom
- Niestandardowe realizacje
- Ożywiamy każdą inwestycję
- Dworcowe reklamy - Życie toczy się nocą…
- InteractiveStock - Bank zdjęć inny niż wszystkie
- No Walking 4 Water - kampania Roca
- Przenieść obsesję
- Mapa rozwoju
- Śladem Igrzysk Olimpijskich
- Miasto umeblowane
- Maszty w górę
- Konkretnie o 3D
- Od samego początku
- Manekin jak żywy
- Kreatywna droga do sukcesu
- Co nam dają dane?
- Coś wisi w powietrzu
- Szersze spojrzenie
- Co widać zza kierownicy?
- Nowe możliwości planowania
- Barokowe rozpasanie
- Kreatywnie z tektury
- Skuteczność outdooru
- Mezalians czy małżeństwo?
- Potrzeba współpracy
- Niepotrzebne bariery
- Szukać skutecznie
- Marketing funeralny w wersji digital
- Pomiarowe przymiarki
- Mapa możliwości
- Ciało jako nośnik
- Wirtualne zawieszki
- Reklama najbliżej ciała
- Pozory mylą
- ZaKODowane wiaty
- Poczujesz, co kupujesz
- Obraz miasta
- Najważniejsza rzecz
- Reklamowe oczko
- Dyskusja na ekranie
- Pseudoinnowacjom stop!
- Panorama chaosu
- Uprawiać światło
- Swojski marketing
- Sex, smartfon i marketing
- Wymiary przestrzeni
- Piątka na piątkę
- Materiał z potencjałem
- „Promocyjne” działania
- Otwarte wyjście
- Labirynt doznań
- Teaser doskonały
-
Biznes i Ludzie
- Canon i podwójne „A”
- Koniec wolnych mediów?
- 44 nagrody dla Samsunga
- RemaDays Warsaw odwołane
- Meet your customer!
- Farma trolli i dezinformacja
- Ikea rezygnuje z katalogów
- Targi pod znakiem zapytania
- AMS Flex
- Viscom Italia Hyper Reality
- RemaDays Warsaw 2021
- Sharp NEC Display Solutions
- Solidarność kobiet
- Do zobaczenia w 2021!
- Z nowym logo
- Zmiany u Avery Dennison
- Dni Otwarte w Atrium
- 48 nagród dla Samsunga
- Art of Color 2020
- Nowa data ISE 2021
- Reklama za złotówkę
- Fespa Eurasia w 2021 roku
- Targi Dają Więcej
- Największy spadek w historii
- Odpowiedź “Milczącej większości”
- Festiwal Art Moves 2020
- Powrót do muzyki
- Pierwszy Tauro H3300 w Polsce
- Spadek 71% w reklamie zewnętrznej
- Coca-cola wspiera gastronomię
- „Projektowanie społeczne” z nową datą
- Targi ISE w Barcelonie
- Nowy szef polskiego oddziału Sony
- Do zobaczenia w roku 2021
- Nishiuma nowym dyrektorem B2B
- Stop and wash
- Wizualizacja Envision
- Porada od PIPT
- „Klient nasz Pan”
- Amagraf wspiera klientów
- Solidni w Biznesie
- Pesymistyczne prognozy
- Spustoszenie branży eventowej
- Drupa i Fespa przesunięte - Zmiany terminów
- Lamborghini z drukarki
- Sony World Photography Awards 2020
- Poznaj sektory targów
- Druk cyfrowy zamiast nici
- HP inwestuje 200 mln dolarów
- Seminarium Wielkiego Formatu Atrium
- Golden Pixel Award 2019
- Twórczość literacka w outdoorze
- Agencja mediowa PKN Orlen i PZU
- Targi coraz bliżej
- Brytyjskie regulacje reklamowe
- viscom 2017 - spotkanie branży reklamowej
- W blasku reflektorów - Magia eventu
- Fespa wróciła do Amsterdamu
- Leasing w poligrafii
- Integracyjny areopag
- Rekordowa jedenastka
- Materiały w zasięgu ręki
- Obraz po japońsku
- Oko na reklamę
- Polska w centrum uwagi
- Cyfrowe żniwa
- Musisz tam być
- Święto sublimacji
- To działa
- Za zachodnią granicą
- Europejski pejzaż outdoorowy
- Debiut na wielkiej scenie
- Co było, co będzie
- Rozkład jazdy
- Sukces jedno ma imię
- Doradztwo – klucz do sukcesu
- Wyższa jakość serwisu
- Zmiana myślenia
- Optymistycznie
- Drugi wymiar
- Ekologicznie vs. ekonomicznie?
- Ambaras pod wiatą
- Dobry rok
- Przyszłość motorem teraźniejszości
- Zamiłowanie do detalu
- Angielskie wejście
- Ziemia obiecana
- Clio Awards rozdane!
- Królowie reklamowej dżungli
- Reklamowe Oscary
- Plakaty, którymi można sterować?
- Japoński rząd finansuje badania efektywności DS.
-
Wrapping
- Czysta strefa
- Cięcie folii ochronnych
- Dr Pepper i wrapping
- Samochód w zoo
- Innowacyjne podejście do oferty
- Skuteczne zabezpieczenie grafiki reklamowej
- Lateks prehistorii
- Aplikacje na asfalcie
- Patrz pod nogi
- Bonjour, Hexis
- Cztery dni z oklejaniem
- Spotkanie z oklejaniem
- Bitwa na folie
- Amerykański desant
- Lekkie oklejanie
- Pochód mistrzów
- Wypożycz kawałek auta
- Fura w nowej skórze
- Szklany biznes
- Pod prąd
- Potrzebne są dowody
- Graffiti bez szans
- Żniwa w pełni
- Kalandry do boju
- Wysoka forma
- Szczelnie oklejeni
- Droga usłana gwiazdami
- Co z tymi pojazdami?
- Foliowy zawrót głowy
- Abecadło aplikacji – cz. 1
- Fuszera na furze
-
Sign & Systemy Świetlne
- Żabka zasilana zieloną energią
- Efektywne planowanie podróży
- Zmiana w kilku minut
- Od listw cenowych po folie PCW
- Wow Billboard!
- Baldachim na Sylwestra
- Gigant na wieżowcu
- Najważniejsza scena reklamowa świata
- Remodeling obiektów jak drukowany
- Instalacja Advertis - Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
- Billboard-X - Najwyższa klasa reklamy
- Komunikacja wizualna apetytu - Jemy oczami
- Poltent - Branding wysokiej jakości
- Przełomowe koncerty brytyjskiego trio Muse
- Świetlna świetność
- Logokracja
- W blasku iluminacji
- Jak podświetlać
- Rząd jak korporacja
- Zmiana na plus
- Światło w grze
- Miasto jak malowane
- Plastik ma się dobrze
- Nowe światy
- Odświeżona tradycja
- Strefa zagrożenia
- Piwne otwarcia
- Zrobieni w balona
- Remont marki
- Jak zaprojektować dobre logo?
- MNV Króliki w Muzeum
- Interaktywne oświetlenie
- Rok orła
- Neony kontra LED-y, cz. II
- Orzeł czy reszta?
- Światło w wielkim mieście
- Neony kontra LED-y
- W innym świetle
- W ferii rozświetleń
- Przestrzenne podświetlanie
- Jasne, że na bank
- Białe szaleństwo
- Świetlana przyszłość
- Na wagę złota
- Gospodarskie znaki czasu
- Logotyp na eksport
- Jasno i wyraźnie!
- Since 33
- Obrazkowa dżungla
-
Digital Signage & LED
- PRENUMERATA
- PATRONUJEMY
- ARCHIWUM
-
ENCYKLOPEDIA
- Ambient media
- Billboard
- Blockout
- Blow-up
- Blueback
- City light
- Day & night efekt
- Digital Sigange
- Flock
- Frontlight
- Guerilla marketing
- Identyfikacja wizualna
- Infokiosk
- Kampania reklamowa
- Layout
- Marketing wirusowy
- Outdoor
- POS
- Reklama szokująca
- Reklama teaserowa
- Reklama tranzytowa
- Supersite
- Totem
- X-baner
- Witacz
- Rzeczywistość rozszerzona (Augmented Reality)
Interaktywne oświetlenie
Tekst: Ruth Slavid
Jak miło jest móc wpływać na świat dokoła nas. Na to właśnie pozwala oświetlenie interaktywne. Wszyscy przez cały czas wpływamy na otoczenie — gniotąc poduszkę, gdy na niej siadamy, wywołując hałas podczas zamykania drzwi czy ustalając poziom oświetlenia przez włączenie lub wyłączenie przełącznika, zmianę ustawienia ściemniacza albo rzucenie cienia.
Interaktywne oświetlenie pozwala nam oddziaływać na świat dookoła. Bazuje ono na funkcji wykrywania obecności, która w swojej najprostszej postaci jest od dziesięcioleci stosowana w biurach do włączania świateł w reakcji na zaistnienie ruchu w pomieszczeniu oraz do ich wyłączania, gdy przez ustalony czas nie nastąpi żaden ruch. Obecne układy wykrywania potrafią reagować nie tylko na jakikolwiek ruch, ale też na jego konkretne cechy. Istnieją nawet aplikacje komputerowe pozwalające regulować światło pod kątem nie tyle użyteczności, ile uzyskania ciekawych efektów estetycznych, rozrywki, a nawet upiększenia otoczenia. Projektanci oświetlenia muszą dobrze poznać nie tylko stronę techniczną rozwiązań, ale również sposób reagowania ludzi na różne formy światła.
Na najwyższym piętrze
Cameron McNall, dyrektor amerykańskiej firmy projektowej Electroland, uważa, że kluczowe znaczenie mają czasy reakcji. „Gdy oceniasz wydarzenia wokół siebie na podstawie wiedzy o świecie – wyjaśnia – oczekujesz czasu reakcji rzędu dziesięciu sekund”. Zdaniem McNalla to bardzo ważny aspekt, ponieważ oświetlenie interaktywne musi być intuicyjne. Nawet jeśli ludzie nie oczekują określonego rodzaju instalacji, muszą być w stanie dostrzec jej obecność, docenić walory użytkowe i „testować” różne koncepcje oświetlenia możliwe do uzyskania. Istnieją także inne, bardziej subtelne aspekty. Na przykład w przejściu Target Interactive Breezeway w siedzibie pracowni w nowojorskim Centrum Rockefellera największa aktywność ma miejsce na suficie. Niczego niespodziewający się goście, którzy odwiedzają sąsiednie tarasy widokowe na najwyższym piętrze, przechodzą przez tę przestrzeń i aktywują świetlne awatary, które odtąd za nimi podążają. „W projekcie tym musieliśmy pokonać szereg problemów technicznych” – mówi McNall. „Bóg obdarzył nas bardzo dobrym widzeniem do przodu i na boki, jednak z patrzeniem do góry radzimy sobie gorzej”. Aby uświadomić gościom, że dzieje się coś specjalnego i jest to związane właśnie z nimi, wejście każdej osoby powoduje, że cała przestrzeń na chwilę miga i rozlega się dźwięk. Jest to informacja o zajściu szczególnego wydarzenia. Goście łatwo mogą się domyślić, że nawiązuje ono bezpośrednio do ich wejścia. Lśniące sufity i ściany składają się z pojedynczych pikseli światła białego i kolorowego. Każdemu gościowi jest losowo przydzielany jeden kolor, który śledzi go krok w krok. „Bardzo ciekawe jest obserwowanie ludzi, którzy próbują ustalić, co się dzieje” – mówi McNall. „W tym, podobnie jak w wielu innych naszych projektach, istnieje etap transformacji. Wkraczasz do pomieszczenia i widzisz, jak ludzie dziwnie podskakują dokoła. Na tym etapie jesteś widzem i obserwatorem. Jednak po chwili przekształcasz się w uczestnika. Stajesz się aktorem dla następnych wchodzących osób”. Podobny poziom powiązania można zaobserwować również w innych projektach, np. w instalacji „Jesteś tutaj” (Vous êtes ici) przygotowanej przez artystę audiowizualnego Matthieu Tercieux'a na lyoński Festiwal Światła (Fête des Lumières) w 2010 r. Instalacja miała postać magicznego dywanu pokazującego różne miejsca na świecie w różnej skali. Zależnie od sposobu poruszania się odwiedzających między punktami powstawały łącza. Tłumy osób znalazły się w przestrzeni, w której normalnie, jako ludzie sobie obcy, czuliby skrępowanie i powściągliwość. Dzieci tarzały się na ziemi, dorośli biegali dokoła, a nawet w pewnym momencie ok. 10 osób uczestniczyło w spontanicznej sesji gry na congach. Dla Tercieux był to sposób badania pojęć miejsca i łączności, a przy okazji obserwował reakcje ludzi na nowoczesne technologie.
Na ścianie
Instalację tę zbudowano na otwartym terenie, podobnie jak np. instalację „Kraina czarów Królika” wzniesioną w Szanghaju przez lokalną pracownię Super Nature. W tej konstrukcji zastosowano ekran jak do gier wideo, wielkiego królika, którego kolory zmieniały się w reakcji na ruch ludzi obok oraz zmieniające się układy graficzne (także w reakcji na ruch) na baldachimie i sąsiednim budynku — wszystko to na środku ruchliwego skrzyżowania. Znacznie bardziej kontemplacyjny charakter ma projekt „Pod spodem” (Beneath) autorstwa tego samego studia. Tutaj groźne morskie potwory cicho suną po ścianie, przy czym ich ruch jest reakcją na zachowania oglądających je osób. Instalację pokazano na Międzynarodowej Wystawie Nauki i Sztuki w Szanghaju. Została ona umieszczona w zamkniętym pomieszczeniu, w kontrolowanym środowisku, gdzie interaktywna ściana nie musiała zmagać się z wymogami i oczekiwaniami otwartej ulicy. To samo dotyczy innej pracy tego studia — „Tkacz snów” (Dreamweaver). To interaktywna ściana oparta na układach fraktalnych, które reagują na ruch ludzi w pomieszczeniu. Londyńskie studio rAndom International stworzyło interaktywną ścianę „Wtapiasz się w światło” (You Fade to Light) wykorzystującą podobną oniryczną koncepcję. Instalację tę zaprojektowano na Mediolańskie Targi Meblowe w 2009 r. jako demonstrację technologii OLED wprowadzanej właśnie przez Philips na rynek. Wykorzystując równomierność światła emitowanego przez diody OLED, zbudowano ścianę, która zachowywała się jak lustro. Jednak w odróżnieniu od zwykłego lustra, w którym odbicie zależy od natężenia światła w pokoju, ściana w tej instalacji może generować odbicie na oświetlonym „lustrze” w ciemnym pokoju. Niekwestionowana elegancja instalacji została podkreślona zatrudnieniem tancerzy i tancerek do „rzucania kształtów” na ścianę. Mimo swojego chłodu, prostoty i dyskretności, ściana robi na widzach niesamowite wrażenie.
Podczas spaceru
Równie oszczędny charakter ma instalacja tego samego biura, która przez kilka miesięcy stała przed siedzibą Wellcome Institute w środku Londynu. Nadano jej nazwę „Odbicie” (Reflex). Bazuje ona na idei zachowania roju. Składa się z szeregu kabli zakończonych niewielkimi białymi lampkami, które reagują na ruch przechodzących osób. „Przebywanie na ulicy jest znacznie ciekawsze niż siedzenie na terenie wystawowym i pokazywanie instalacji tylko wybranej grupie” – mówi Hannes Koch, jeden z założycieli studia rAndom International. „Często ludzie nie wiedzą, co się dzieje. Jednak osoby, które przechodzą obok codziennie, zaczynają bawić się instalacją”. W przypadku wielu innych zewnętrznych instalacji nie ma obaw o brak świadomości zachodzących zdarzeń. Montrealska pracownia Moment Factory zaprojektowała instalację „Witryna kulturalna” (La Vitrine Culturelle). To miejsce, w którym można kupić bilety na wszystkie imprezy kulturalne organizowane w Montrealu. Jasna interaktywna ściana na zewnątrz obiektu składa się z 35 tys. żarówek w praktyce wyglądających jak piksele wielkiego ekranu. Podobnie jak chińska „Kraina technologii gier, wykorzystując na przykład motyw ogromnych płatków śniegu mknących obok przechodniów. Jak wyjaśnia Frederic Bove z Moment Factory: „To taki wesoły przerywnik, w trakcie spaceru, sposób na zaskoczenie ludzi, danie im odrobiny rozrywki, zachęcenie do zadawania pytań o charakter miejsca, w którym się znajdują, na pokazanie, że przechodnie są miejskimi aktorami mającymi swój udział w tworzeniu specjalnych chwil”. Taka zabawowość jest jednak niewłaściwa w miejscach ruchu pojazdów. Electroland przygotował instalacje, które zachowują się interaktywnie wobec kierowców, pieszych i rowerzystów na kładce. O ile w odróżnieniu od opisanych wcześniej nie zachęcają do akrobatycznych popisów, wciąż są bardzo żywe. Na przykład „Puls” (Pulse) to 45-metrowa ściana LED w Los Angeles uaktywniana przez przejeżdżające samochody. „Przejazd” (Drive By) w North Hollywood to 73-metrowy elektroniczny ekran śledzący mijające pojazdy, na którym naprzemiennie są wyświetlane litery układające się w cytaty ze słynnych hollywoodzkich filmów oraz abstrakcyjne alfanumeryczne formy sunące razem z samochodami. Gdy dwa pojazdy się mijają, powstaje jasnoczerwona plama „wypadku”. „To mit, że tego typu instalacje są dla kierowców problemem” – twierdzi McNall. „Tablice wizualne i elektroniczne billboardy rozpraszają uwagę znacznie bardziej”. Technologia poczyniła ogromne postępy. Jednak nawet teraz nie jest w stanie zapewnić szybkości działania, która pozwoliłaby McNallowi zrealizować marzenie o stworzeniu realistycznych awatarów. „Technologia jest jeszcze po prostu za słaba” – mówi McNall. „Istnieją rozwiązania, które są bardzo szybkie, ale ich produktem są tylko niewyraźne plamy. Wykorzystujemy system wideo, który rozróżnia poszczególne osoby. Chcielibyśmy zbudować awatara, który cały czas podąża za człowiekiem, jednak według naszej wiedzy wymaga to jeszcze trochę czasu. Dla naszego dostawcy rozwiązań technicznych priorytetem jest dokładność, nie czas”.
Oświetlenie reaktywne
Koch lubi testować nowe materiały. Bardzo wysoko ocenił oświetlenie OLED, które oferuje fantastyczną elastyczność. Jak jednak podkreśla: „technologia i materiały mają znaczenie drugorzędne. Dobrze jest mieć dostęp do ciekawych nowinek, jednak głównie skupiamy się na jak najlepszym wyrażeniu naszego przekazu”. To właśnie obawa o przekształcenie idei interaktywnego oświetlenia w zwykły popis technicznych sztuczek nastawia wiele osób negatywnie. Opowiada Koert Vermuelen z belgijskiego biura ATC Lighting: „Na wielu festiwalach światła i muzealnych wystawach, gdzie promuje się interaktywne oświetlenie, szczytne założenia nie działają. Zbyt często w razie obecności dwóch lub więcej osób efekt się rozmywa”. Dlatego też sam preferuje coś, co określa mianem „reaktywnego oświetlenia”, które po prostu reaguje na obecność ludzi. Jako przykład podaje własną świetlną rzeźbę Ovo, zaprojektowaną wspólnie z pracownią Odeaubois, którą zademonstrowano na lyońskim festiwalu Fête des Lumières. Jej przepiękna owalna konstrukcja została wspaniale podświetlona i umieszczona pośrodku oczka wodnego. „Reaktywność” oznaczała po prostu możliwość jej wyłączenia, gdy nikogo nie było w pobliżu. Pod względem technicznym trudno o prostszą instalację. Jednak najważniejsza jest żywość instalacji. Chyba właśnie w tym kierunku powinny się rozwijać układy interaktywnego oświetlenia. Zapierająca dech w piersiach nowa technologia na pewno pokona starsze i mniej spektakularne rozwiązania. Jednak naprawdę piękny projekt — interaktywny lub nie — zawsze się obroni. Artykuł pochodzi z Międzynarodowego Magazynu Oświetleniowego Luminous. Grudzień 2011/8
« poprzedni | następny » | « wróć |
Messe Düsseldorf odkłada na później wiodące międzynarodowe targi drupa i Interpack. Interpack odbędzie się teraz od 25 lutego do 3 marca 2021 roku, natomiast drupa zostanie przesunięta na 20 do 30 kwietnia 2021 roku.
Czyniąc to, Messe Düsseldorf stosuje się do zalecenia zespołu ds. zarządzania kryzysowego niemieckiego rządu, aby przy ocenie wystąpienia ryzyka podczas ważnych wydarzeń uwzględniać zasady Instytutu Roberta Kocha.