Kalendarium

08-12.05.2017 · FESPA, Hamburg

25-28.09.2017 · Labelexpo Europe, Bruksela

10-12.10.2017 · Digital Content Expo, Berlin

18-20.10.2017 · Viscom, Düsseldorf

14-16.11.2017 · InPrint, Monachium

Cyfrowe standardy

Data publikacji: Marzec 2012

Organizacja wydarzeń sportowych, takich jak mistrzostwa czy olimpiady, stanowi niepodważalną siłę napędową rozwoju infrastruktury obiektów, na których odbywają się dane rozgrywki. Standardem europejskich stadionów jest instalacja wszelkiego rodzaju nośników cyfrowych – od telebimów, poprzez bandy reklamowe, na kompleksowych systemach monitoringu i kontroli kończąc. Jakie funkcje pełnią poszczególne rozwiązania i jakie przynoszą korzyści?

 

Najatrakcyjniejszymi nośnikami cyfrowymi, biorąc pod uwagę kryterium wielkości, są ekrany LED. Telebimy to jedyne jak dotąd nośniki, które dzięki zastosowanym technologiom „light-emitting diode” pozwalają dotrzeć do szerokiej grupy odbiorców, emitując przy tym wysokiej jakości obraz. Modułowa budowa ekranów pozwala dowolnie je konfigurować, co daje możliwość instalacji telebimów na różnych obiektach. Ekrany wyświetlające bieżącą sytuację na boisku są coraz ważniejsze dla kibiców, dlatego tak istotną kwestią staje się jakość emitowanego obrazu. „Gęstość piksela montowanych przez naszą firmę telebimów przewyższa polskie standardy, które wynoszą obecnie 25-20 mm. Ekran o parametrze PITCH 16mm posiada o 56% więcej diod niż tej samej wielkości ekran PITCH 20 mm. Rozdzielczość ekranu staje się zatem większa, obraz jakościowo lepszy i bardziej szczegółowy, a fakt ten doceniają kibice” – wyjaśnia Marcin Gołkowski, Sales Manager w firmie Flexvision. Obecność ekranów cyfrowych na stadionach to przede wszystkim korzyść dla kibica. Na ekranach wyświetlane są zarówno relacje ze spotkania piłkarskiego, zmagania sportowców, skład drużyn, statystyki, wyniki i czas gry, jak również spoty reklamowe. Duża powierzchnia nośnika umożliwia kibicom dostrzeżenie istotnych szczegółów. Mając na celu zapewnienie jak najlepszej widoczności emitowanego obrazu i zapewnienie komfortu kibicom, wykorzystuje się dodatkowo nietypową architektonikę nachylającą nośnik. Na zastosowaniu tego typu rozwiązań korzystają także organizatorzy rozgrywek, obiekt sportowy – nowoczesna infrastruktura podnosi prestiż i przyciąga kibiców, oraz reklamodawcy i sponsorzy – ekrany LED umożliwiają wyświetlanie spotów reklamowych w przerwach meczu. Telebimy wyróżnia ponadto wytrzymałość na warunki atmosferyczne.

 

Skuteczny sponsoring

 

Jednym z najbardziej nowoczesnych i skutecznych sposobów prezentacji firm sponsorskich są bandy LED - zainstalowane dookoła boiska lub wzdłuż wybranych jego boków emitują obraz dynamiczny, który przyciąga wzrok i uwagę kibiców. „Bandy stadionowe, podobnie do ekranów LED, mają konstrukcję modułową, co pozwala na uzyskanie niemal każdego z pożądanych wymiarów. Można ustawiać je pod niemal dowolnym kątem, więc istnieje elastyczność dopasowania do indywidualnych potrzeb każdego obiektu. Bandy posiadają rozwiązania wykorzystywane przy telebimach eventowych – ich konstrukcja ułatwia szybki montaż i demontaż, a kable łączone są na zewnątrz. Posiadają dodatkowo specjalne podpory, które umożliwiają ustawienie modułów w jednym szeregu” – mówi Marcin Gołkowski. Na rynku pojawił się również wielofunkcyjny nośnik LED, który w zależności od charakteru wydarzenia sportowego może spełniać funkcję bandy LED, jak również jednego dużego lub kilku mniejszych telebimów. „Coraz więcej zarządców obiektów i klubów sportowych decyduje się na zastosowanie tego typu wielofunkcyjnych urządzeń kierując się rachunkiem ekonomicznym. Zwiększenie przestrzeni ekspozycji reklam przeznaczonej dla sponsorów jest instrumentem zwiększania budżetów. Ten sam produkt może być wykorzystywany zarówno jako tablica wyników, nośnik prezentacji składu zawodników, logo klubu czy barw narodowych, jak i podczas konferencji, gal rozdania nagród, szkoleń czy koncertów” – wyjaśnia Marcin Gołkowski, Flexvision. Takie podejście pozwala na zwiększenie przestrzeni reklamowej przeznaczonej dla sponsorów, dzięki czemu budżety klubów cały czas rosną. TS Wisła Can Pack Kraków kontra AZS PWSZ Gorzów Wielkopolski. W ostatnim czasie można zauważyć pewną tendencję – poza bandami instalowanymi tradycyjnie w pobliżu boiska, obwody reklamowe montuje się także na trybunach, przedzielając poszczególne sektory. Takie rozwiązania praktykowane są w USA. Można zatem przypuszczać, że rynek amerykański, jako najbardziej innowacyjny, jest zwiastunem rozwiązań, które w niedalekiej przyszłości znajdą zastosowanie także na pozostałych arenach sportowych.

 

Wielofunkcyjne narzędzie komunikacji

 

Poza wielkogabarytowymi produktami technologii LED coraz popularniejszą formą komunikacji z kibicami są systemy Digital Signage. Zainstalowane w ciągach komunikacyjnych, w punktach obsługi i przy kasach ekrany LCD pełnią rolę ekranów informacyjno-

Ekrany Flexvision na Stadionie Dialog Arena Lubin.

reklamowych. Rozwiązania te pozwalają na skuteczną, precyzyjną i aktualną komunikację z odbiorcą, dzięki scentralizowanej i zdalnej możliwości modyfikacji emitowanej treści. Informacja o kolejnych spotkaniach drużyny, promocje, godziny otwarcia obiektu, skróty meczowe to tylko przykłady powszechnego ich zastosowania. Innym rozwiązaniem są tzw. infokioski – interaktywne monitory dotykowe, umożliwiające samodzielny wybór i odtworzenie interesujących materiałów. Pozwalają na zapoznanie się z topografią obiektu, uzyskanie informacji na temat obecnej drużyny i historii klubu, przegląd tabeli wyników ligowych, galerii zdjęć, a także zostawianie opinii w formie komentarza lub wiadomości. Infokioski przy odpowiedniej integracji posiadają możliwość współpracy z innymi systemami i urządzeniami obiektu, np. prowadząc rezerwacje oraz sprzedaż biletów i karnetów.

 

Stadionowa stacja dowodzenia

 

Integracja systemów multimedialnych na obiektach sportowych stanowi nie lada wyzwanie, dlatego coraz częściej istotnym i niezbędnym elementem infrastruktury stadionowej stają się tzw. control roomy. Control room to pomieszczenie zarezerwowane dla osób, które odpowiadają za ogół kwestii związanych z zarządzaniem urządzeniami, takimi jak: tablica wyników, zegar, nagłośnienie, oświetlenie, systemy digital signage, bandy LED, ściany wizyjne czy systemy alarmowe. Z tego miejsca podczas meczu zawiaduje się także bezpieczeństwem zawodników i kibiców. Jeszcze do niedawna takie standardy nie istniały na polskich boiskach. Wiele się w tej kwestii zmieniło. Control room to przede wszystkim możliwość zarządzania infrastrukturą multimedialną z jednego miejsca. Organizacja wydarzeń sportowych, takich jak mistrzostwa czy olimpiady, stanowi niepodważalnie siłę napędową rozwoju infrastruktury obiektów, na których odbywają się rozgrywki. Fakt ten możemy dostrzec na przykładzie zbliżających się Mistrzostw Europy w piłce nożnej. Powstało kilka dużych obiektów, które zostały wyposażone w rozwiniętą i nowoczesną infrastrukturę. Do Mistrzostw Euro 2012 pozostało niewiele czasu, a kibicom pozostaje mocno... zacisnąć kciuki z nadzieją na sukces drużynowych faworytów…

« poprzedni   |   następny » « wróć

Komentarz miesiąca

Zwrot afektywny

Od dłuższego już czasu, a dokładnie od lat 90. XX wieku, współczesna filozofia oraz antropologia kultury mówi nam, że żyjemy w czasach afektywnego zwrotu. Tak więc w centrum uwagi stawiamy emocje, odczucia, uczucia, doznania… Czynimy tak również na łamach VISUAL COMMUNICATION, pytając m.in. o skuteczność kampanii społecznych i możliwości ich oddziaływania.

Reklama