17-18.09.2020 · Retail Summit, Warszawa
18-20.11.2020 · Fast Textile, Nadarzyn
24-26.11.2020 · InPrint, Milan
12-15.01.2021 · Heimtextil, Frankfurt
10-12.02.2021 · RemaDays, Nadarzyn
-
CONTENT
-
Digital Signage & LED
- Zintegrowane połączenie
- Największy telebim w Polsce
- Wirtualne eventy
- W oku cyklonu
- Ściana video na jachcie
- Kolorowy wyświetlacz E-Ink
- McDonalds z digital signage
- W amerykańskim stylu
- Kinowa rewolucja
- Samsung i Golden State Warriors
- Digital signage na żywo
- Relaks w Warszawie
- Reklama dla optyka
- Dając do myślenia
- Digital signage na poziomie
- ZOOstaw, nie dokarmiaj
- W stronę słońca
- Potencjał technologii projekcyjnych Canon
- Digital Signage - co w trawie piszczy?
- Digital Signage - Nowocześnie dla niepełnosprawnych
- Przegląd Digital Signage 2016
- Innowacje Sony - 20 tys. godzin laserowej projekcji
- EMS z Toucan Systems - Właściwy wybór
- Premierowe trio dla edukacji i sektora biznesowego
- Innowacyjne zarządzanie ścianami wideo - ADScreen
- Oprogramowanie DIGITAL SIGNAGE
- Wielofunkcyjne monitory i panele - BENQ
- System Lokalizator
- Czego dowiemy się od klienta? Interaktywny digital signage.
- TD-Z, TD-X i TD-E
- Inteligentne półki
- Wszechogarniający obraz
- Karty na stół
- Nowy wymiar zakupów
- Wartość dodana
- Urzeczywistnić wizję
- Zgodnie z planem
- Skuteczność na celowniku
- Sprzęt sprzętowi nierówny
- Zarządzanie na ekranie
- Piąty element
- Informacja na każdym kroku
- Niech wideo mówi za ciebie
- Wygodne czekanie
- Miło jak w banku
- LED-owe fasady
- Cyfrowe mozaiki
- Architektura pierwszego wrażenia
- Wspólna platforma
- Rewolucja czy stagnacja?
- Młodzian z werwą
- Visual Forrest, czyli lekcja z błędów
- Drogowskazy sukcesu
- Pozory mylą
- W stolicy syreni śpiew
- Ściana, która wciąga
- Bezpieczne góry
- Kontent is King?
- Potrzeba standardu
- Dorastanie
- Targowy Digital – moda czy obowiązek?
- Cyfrowe standardy
- Policyjny projekt
- Trzecia rewolucja
-
LFP
- Nowa kampania PepsiCo
- Koniec świata odwołany!
- Do it for safety!
- „Tęczowych świąt!”
- Kupuj, gdy leje się krew
- Dni Grzegorza Ciechowskiego
- Billboardy drugiej fali
- Take heat easy
- Brandalism krytykuje
- Kreativia modernizuje portfolio
- Mniej znaczy więcej
- Bezbarwne folie PET
- Do gadżetów i nie tylko
- Fashion on demand
- Hybrydowa wszechstronność
- Druk tkanin na drupie 2020
- Ricoh na RemaDays 2020
- Wielki format na tip top
- Mimaki na Formnext
- 12 lat gwarancji na głowice laserowe
- Pół metra w ciągu godziny
- Drukuj, gdzie chcesz
- 360 Reality Audio od Sony
- Stacje robocze HP
- Art x Technology
- O klimacie po raz kolejny
- Pokazać swoje możliwości
- Szyldy mają znaczenie
- Tekstyliowa premiera
- Zadruk różnorodnych podłoży
- Wielkoformatowe Spotify
- Dni Otwarte w Poznaniu
- Stawiamy na wielki format
- Roland VersaExpress RF-640
- Druk na tekstyliach według Rolanda
- UV Printer - Nowe maszyny w portfolio
- Nowy Roland SOLJET EJ-640 do druku wielkoformatowego
- Przegląd dystrybutorów maszyn LFP 2016
- Roland Truevis - ploter drukująco-tnący
- Topowe plotery
- Powtóka z op-artu
- Specjaliści od optimum
- Wspólny owoc
- Lepiej, szybciej, taniej
- Graficznie i technicznie
- Premiera za premierą
- Osiągnąć przewagę
- Wyjdź poza standard
- Przywiązanie do jakości
- Tekstyliom na ratunek
- EFI radzi: podłoża specjalne
- Tanio, szybko, eko
- Samotność sprintera
- Dokładność i powtarzalność
- Powyżej wielkiego formatu
- Kompleksowe rozwiązanie
- Strefa sublimacji
- Mądre drukowanie
- Alternatywy 4
- Atramentowi sprinterzy
- Nowa era w wielkim formacie?
- Płaski ideał Océ
- Zegarki, sery i plotery
- Tekstylia od podszewki
- Koneserzy dużych rozmiarów
- 10 powodów, dla których warto zoptymalizować flotę drukującą
- Potencjał możliwości
- Precz z mitomanią
- Nowy rozmiar w szafie
- Gwiazdozbiór Titana
- Lateksowa rewolucja
- Poprzeczka wyżej
- Falisty recykling
- Innowacyjne środowisko
- Opadająca fala
- Duże wrażenie
- Wariacje UV
-
Media i Komunikacja
- Ku pamięci wybitnego poety
- Nowa tarcza Warner Bros
- Oczyszczone miasto
- Ku elektrycznej przyszłości
- Lupin reklamuje Lupina
- Wydanie w hołdzie zwierzętom
- Minimalistyczne logo
- Atrapy dla gamer’ów
- Świeć się z Energą
- “Zaszczep się i leć”?
- Pierwszy taki Carrefour Express
- „Aachoo!”
- „Witryna na gwiazdkę”
- Barwy siły i nadziei
- Cyberpunk 2077
- Marketing zgodny z etyką
- Wygrana Zofii Wawrzyniak
- Najdłuższy mural w Płocku
- 100% z Poznania!
- Reklama non-stop
- Niezwykły Visual Concert
- Mural przeciwko przemocy
- Poznajcie Projekt Pracownie
- “Siła Kobiet” jest wszędzie
- Murale od Empik Foto
- „Nadzieja” w polskich miastach
- Business Agility Pack
- Jeszcze się przytulimy!
- Mural ze starych zdjęć
- Święto w kolorach tęczy
- Zdrowia przede wszystkim!
- Tęczowe bramy Poznania
- Święta bez magii?
- Reklama dla przedsiębiorców
- “Warszawa żydowska”
- Osiedle dla ptaków
- Internetowy artysta Ganksy
- Foliówki zamiast ptaków
- Od PRL’u do wolności
- Spoiwo różnorodności
- Mural w stylu Yōkai
- Uliczna galeria sztuki
- Print on dispa!
- Pety na ziemi
- Środkowy palec z Berlina
- Jedynaste: Nie produkuj śmieci!
- Sztuka na ratunek pszczołom
- Traffic TV
- Podwójna moc Teckwin Shark
- Droga do wolności
- Mural przeciw nienawiści
- Topniejąca Floryda
- Antysmogowa sztuka
- W grupie siła!
- Naładuj energię (swoją i smartfona)
- Nowy image ABC
- Zagłada na filiżankach
- Kolor menstruacji
- Razem, choć na dystans
- Artysta ponad sztuką
- To ważne, w czym chodzisz
- Znikający Dracula
- Pocałunek rywali
- E-rozkłady jazdy
- Luksus w codzienności
- wBanksowana aukcja
- Książka za worek śmieci
- ⅓ - uratuj ją!
- Cool-Shop dla reklamy
- “Zaczytana sztuka”
- Kinomural 2020
- Mactac przypomina o dystansie
- Bezdotykowe menu
- Stop blubrom
- Grafika „budząca niepokój”
- „Archiwum Ożywione”
- Radar kampanii OOH
- #OurSecondChance
- Mapa zero waste
- Murale filtrujące powietrze
- Marketing z Jurkiem Owsiakiem
- #BiletWsparcia
- 25 tysięcy drzew na 25-lecie
- Ekologiczne płatności
- Kampania w harmonii z przyrodą
- Ranking The Drum
- Wśród najlepszych
- AMS: Zostań w domu!
- Bohaterowie epidemii
- Bierz Internet za rogi
- Nie każdy bohater nosi pelerynę
- Światło po ciemności
- „To nasza wspólna sprawa”
- Artysta obserwator
- Odpowiedzialne zakupy
- Prosty skład, dopasowana etykieta
- Pełna gotowość i mobilność
- OE-A Roadmap
- Kampania społeczna: Zostań w domu!
- Chaos reklamowy
- KFC w „Smart box”
- To nie jest zgoda
- Wystawa najlepszych polskich okładek 2019 roku
- Miejsce kobiet jest w kuchni
- Kampania „Odpowiedzialny seks”
- W nowej odsłonie
- Gwiezdne Wojny zaskoczyły fanów
- Piwo na dwa sposoby
- Sztuka w fast foodzie
- Talking Print uruchamia Talkies
- Hologramowe słonie
- Innowacje w komunikacji wizualnej
- Galeria na ulicy
- Wspólne badania
- Komunikacja polityczna
- O parkach kieszonkowych
- Billboardy i reportaże
- Opakowaniowa kampania
- Mural źródłem inspiracji
- Tunelowa reklama
- Zwierzęta przeciw śmieciom
- Kolory Red Bulla
- Etykiety dla ekologii
- Coca-Cola i recyklomaty
- ASP i Ströer
- Rowerem po billboardach
- Kampania „Opowieści podręcznej”
- Koniec z marnowaniem jedzenia
- The DisCO2unt Billboard
- W drodze do perfekcji
- Przeciw dopalaczom
- Niestandardowe realizacje
- Ożywiamy każdą inwestycję
- Dworcowe reklamy - Życie toczy się nocą…
- InteractiveStock - Bank zdjęć inny niż wszystkie
- No Walking 4 Water - kampania Roca
- Przenieść obsesję
- Mapa rozwoju
- Śladem Igrzysk Olimpijskich
- Miasto umeblowane
- Maszty w górę
- Konkretnie o 3D
- Od samego początku
- Manekin jak żywy
- Kreatywna droga do sukcesu
- Co nam dają dane?
- Coś wisi w powietrzu
- Szersze spojrzenie
- Co widać zza kierownicy?
- Nowe możliwości planowania
- Barokowe rozpasanie
- Kreatywnie z tektury
- Skuteczność outdooru
- Mezalians czy małżeństwo?
- Potrzeba współpracy
- Niepotrzebne bariery
- Szukać skutecznie
- Marketing funeralny w wersji digital
- Pomiarowe przymiarki
- Mapa możliwości
- Ciało jako nośnik
- Wirtualne zawieszki
- Reklama najbliżej ciała
- Pozory mylą
- ZaKODowane wiaty
- Poczujesz, co kupujesz
- Reklamowe oczko
- Dyskusja na ekranie
- Pseudoinnowacjom stop!
- Uprawiać światło
- Swojski marketing
- Sex, smartfon i marketing
- Wymiary przestrzeni
- Piątka na piątkę
- Materiał z potencjałem
- „Promocyjne” działania
-
Biznes i Ludzie
- „Pandemia? Kryzys!”
- Biedronka w Radzie Reklamy
- Canon i podwójne „A”
- Koniec wolnych mediów?
- 44 nagrody dla Samsunga
- RemaDays Warsaw odwołane
- Meet your customer!
- Farma trolli i dezinformacja
- Ikea rezygnuje z katalogów
- Targi pod znakiem zapytania
- AMS Flex
- Viscom Italia Hyper Reality
- RemaDays Warsaw 2021
- Sharp NEC Display Solutions
- Solidarność kobiet
- Do zobaczenia w 2021!
- Z nowym logo
- Zmiany u Avery Dennison
- Dni Otwarte w Atrium
- 48 nagród dla Samsunga
- Art of Color 2020
- Nowa data ISE 2021
- Reklama za złotówkę
- Fespa Eurasia w 2021 roku
- Targi Dają Więcej
- Największy spadek w historii
- Odpowiedź “Milczącej większości”
- Festiwal Art Moves 2020
- Powrót do muzyki
- Pierwszy Tauro H3300 w Polsce
- Spadek 71% w reklamie zewnętrznej
- Coca-cola wspiera gastronomię
- „Projektowanie społeczne” z nową datą
- Targi ISE w Barcelonie
- Nowy szef polskiego oddziału Sony
- Do zobaczenia w roku 2021
- Nishiuma nowym dyrektorem B2B
- Stop and wash
- Wizualizacja Envision
- Porada od PIPT
- „Klient nasz Pan”
- Amagraf wspiera klientów
- Solidni w Biznesie
- Pesymistyczne prognozy
- Spustoszenie branży eventowej
- Drupa i Fespa przesunięte - Zmiany terminów
- Lamborghini z drukarki
- Sony World Photography Awards 2020
- Poznaj sektory targów
- Druk cyfrowy zamiast nici
- HP inwestuje 200 mln dolarów
- Seminarium Wielkiego Formatu Atrium
- Golden Pixel Award 2019
- Twórczość literacka w outdoorze
- Agencja mediowa PKN Orlen i PZU
- Targi coraz bliżej
- Brytyjskie regulacje reklamowe
- viscom 2017 - spotkanie branży reklamowej
- W blasku reflektorów - Magia eventu
- Fespa wróciła do Amsterdamu
- Leasing w poligrafii
- Integracyjny areopag
- Rekordowa jedenastka
- Materiały w zasięgu ręki
- Obraz po japońsku
- Oko na reklamę
- Polska w centrum uwagi
- Cyfrowe żniwa
- Musisz tam być
- Święto sublimacji
- To działa
- Za zachodnią granicą
- Europejski pejzaż outdoorowy
- Debiut na wielkiej scenie
- Co było, co będzie
- Rozkład jazdy
- Sukces jedno ma imię
- Doradztwo – klucz do sukcesu
- Wyższa jakość serwisu
- Zmiana myślenia
- Optymistycznie
- Drugi wymiar
- Ekologicznie vs. ekonomicznie?
- Ambaras pod wiatą
- Dobry rok
- Przyszłość motorem teraźniejszości
- Zamiłowanie do detalu
- Angielskie wejście
- Ziemia obiecana
- Clio Awards rozdane!
- Królowie reklamowej dżungli
- Reklamowe Oscary
- Plakaty, którymi można sterować?
- Japoński rząd finansuje badania efektywności DS.
-
Wrapping
- Czysta strefa
- Cięcie folii ochronnych
- Dr Pepper i wrapping
- Samochód w zoo
- Innowacyjne podejście do oferty
- Skuteczne zabezpieczenie grafiki reklamowej
- Lateks prehistorii
- Aplikacje na asfalcie
- Patrz pod nogi
- Bonjour, Hexis
- Cztery dni z oklejaniem
- Spotkanie z oklejaniem
- Bitwa na folie
- Amerykański desant
- Lekkie oklejanie
- Pochód mistrzów
- Wypożycz kawałek auta
- Fura w nowej skórze
- Szklany biznes
- Pod prąd
- Potrzebne są dowody
- Graffiti bez szans
- Żniwa w pełni
- Kalandry do boju
- Wysoka forma
- Szczelnie oklejeni
- Droga usłana gwiazdami
- Co z tymi pojazdami?
- Foliowy zawrót głowy
- Abecadło aplikacji – cz. 1
- Fuszera na furze
-
Sign & Systemy Świetlne
- Żabka zasilana zieloną energią
- Efektywne planowanie podróży
- Zmiana w kilku minut
- Od listw cenowych po folie PCW
- Wow Billboard!
- Baldachim na Sylwestra
- Instalacja Advertis - Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku
- Billboard-X - Najwyższa klasa reklamy
- Komunikacja wizualna apetytu - Jemy oczami
- Poltent - Branding wysokiej jakości
- Świetlna świetność
- W blasku iluminacji
- Jak podświetlać
- Rząd jak korporacja
- Zmiana na plus
- Światło w grze
- Miasto jak malowane
- Plastik ma się dobrze
- Nowe światy
- Odświeżona tradycja
- Strefa zagrożenia
- Piwne otwarcia
- Zrobieni w balona
- Remont marki
- Jak zaprojektować dobre logo?
- MNV Króliki w Muzeum
- Interaktywne oświetlenie
- Rok orła
- Neony kontra LED-y, cz. II
- Orzeł czy reszta?
- Światło w wielkim mieście
- Neony kontra LED-y
- W innym świetle
- W ferii rozświetleń
- Przestrzenne podświetlanie
- Jasne, że na bank
- Białe szaleństwo
- Świetlana przyszłość
- Na wagę złota
- Gospodarskie znaki czasu
- Logotyp na eksport
- Jasno i wyraźnie!
- Since 33
- Obrazkowa dżungla
-
Digital Signage & LED
- PRENUMERATA
- PATRONUJEMY
- ARCHIWUM
-
ENCYKLOPEDIA
- Ambient media
- Billboard
- Blockout
- Blow-up
- Blueback
- City light
- Day & night efekt
- Digital Sigange
- Flock
- Frontlight
- Guerilla marketing
- Identyfikacja wizualna
- Infokiosk
- Kampania reklamowa
- Layout
- Marketing wirusowy
- Outdoor
- POS
- Reklama szokująca
- Reklama teaserowa
- Reklama tranzytowa
- Supersite
- Totem
- X-baner
- Witacz
- Rzeczywistość rozszerzona (Augmented Reality)
Świetlana przyszłość
Rola światła, nie tylko w komunikacji wizualnej, jest najlepiej „zauważalna” po wyłączeniu prądu. Począwszy od zaspokojenia potrzeby bezpieczeństwa, poprzez realizację funkcji ozdobnych i estetycznych w przestrzenie miejskiej, a skończywszy na wyrafinowanych instalacjach reklamowych na bazie LED, światło jest od wieków naszym drogowskazem, pokazując właściwy kierunek zarówno żeglarzom na morzu, jak i współczesnemu konsumentowi.
Tekst: Łukasz Mikołajczak
Światło daje możliwość kreowania przestrzeni, budowania nastroju i poprawienia jakości życia. W komunikacji wizualnej dodatkowo wzmacnia jakość przekazu oraz zwraca uwagę na przekaz. Wybierając optymalne rozwiązanie, powinniśmy po pierwsze dopasować je do przedmiotu oświetlenia, po drugie postawić na najwłaściwszą technologię oraz wziąć pod uwagę aspekty estetyczne i bariery środowiskowe.
Estetycznie i bezpiecznie
Oświetlenie dróg i ulic za pomocą lamp sodowych, które dają żółtą poświatę, powoli ustępuje miejsca światłu białemu. W jednej z ankiet, prawie 90% respondentów oceniło białe światło jako bardziej autentyczne i dające większe poczucia bezpieczeństwa. Jego zaletą jest elastyczność, która pozwala na podkreślenie niuansów architektonicznych oraz uwypuklenie detali niewidocznych nocą. Dzięki niemu lepiej widoczne są też elementy w przestrzeni miejskiej. „To oświetlenie pozostaje w zgodzie z naszymi rygorystycznymi wymaganiami estetycznymi. Białe światło jest bardziej zbliżone do naturalnego, co poprawia jakość życia mieszkańców, a przy tym podnosi wartość nieruchomości” – przyznaje Prezes madryckiego stowarzyszenia Somosaguas Neighbourhood Association.
Oprócz aspektów wizualnych, niezwykle ważne w przypadku światła białego, są kwestie bezpieczeństwa. Według ostatnich badań przeprowadzonych w Polsce, prawie trzy czwarte ankietowanych osób powiedziało, że obawiają się przechodzić nocą w miejscach nieoświetlonych. Zaletą światła białego, jest możliwość łatwego rozpoznania rysów twarzy, nawet z dużej odległości, a to obniża nasz niepokój. Jest na tyle intensywne, że nie tworzy żadnych zacienionych stref i daje efekt „bezpiecznego okręgu”. „Pomaga w walce z przestępstwami ponieważ jest na tyle jasne, że umożliwia rozpoznawanie kolorów i twarzy, co odstrasza przestępców i znacznie pomaga policji. Dodatkowo białe światło również umożliwia lepszy odczyt zapisu z kamer przemysłowych, co ułatwia zdobycie materiału dowodowego” - mówi Andrew Georgie, Rzecznik policji z Walii. Najlepszym tego potwierdzeniem są badania dotyczące wpływu białego oświetlenia na liczbę przestępstw w dwóch dużych angielskich miastach wykonane w 2000 roku przez Instytut Kryminologii przy Uniwersytecie w Cambridge. W Dudley, spadek liczby przestępstw wyniósł 41% w strefie eksperymentalnej, w porównaniu z 15% w strefie kontrolowanej. W miejscowości Stoke, te wartości wynosiły 43% w strefie eksperymentalnej, w dzielnicach do niej przyległych – 45%, a w dwóch strefach kontrolowanych zaledwie – 2%. Okazało się, że finansowe korzyści za spadku liczby przestępstw przerosły koszty związane z zainstalowaniem nowego oświetlenia o 2,4 do 10 razy już po 1 roku.
Lepsza widoczność przyczynia się również do większego bezpieczeństwa na drodze. Dzięki białemu światłu kierowcy zauważają ruch na ulicy szybciej i z większej odległości. Działa to także w drugą stronę: piesi łatwiej zauważą nadjeżdżające pojazdy i stosownie zareagują. Pojawiają się nawet badania pokazujące, że lepsza widoczność zmniejsza liczbę wypadków wśród pieszych, ponieważ maleje ryzyko potknięcia o przeszkody czy nierówności chodników. W ośrodku Lighting Research Center w miejscowości Troy w stanie Nowy Jork badano, czy białe światło poprawia (obwodowe) widzenie motocyklistów. Poza krawędzią drogi została umieszczona specjalna tablica symulująca ruch w kierunku drogi oraz w przeciwnym. 13 osób przeszło serię testów w ciągu dnia, a następnie w nocy przy oświetleniu białym i żółtymi wysokoprężnymi lampami sodowymi. Łącznie przeprowadzono 686 oddzielnych testów przy zupełnie losowym przestawianiu tablicy. Oddalenie tablicy od drogi powinno powodować przyspieszanie jazdy, a jej zbliżanie do kierowcy — hamowanie. Wyniki pokazały istnienie statystycznie istotnych różnic pod względem szybkości rozpoczęcia hamowania lub przyspieszania zależnie od barwy światła. W obu przypadkach czas reakcji przy świetle białym był krótszy. Aby obiekt był widoczny, musi istnieć pewna różnica w natężeniu oświetlenia (kontraście) między nim a tłem. Próg wykrywania kontrastu, to minimalna różnica wymagana do odróżnienia obiektu (nawet bez kolorów i szczegółów). Im niższy próg kontrastu, tym łatwiej dostrzec przedmiot. Testy pokazują, iż wartość tego progu jest niższa dla światła białego niż dla żółtego, szczególnie przy dużych (pozaosiowych) kątach i słabym oświetleniu. Oznacza to, że dużo łatwiej dostrzec osoby i przedmioty w białym świetle, a więc jest ono bezpieczniejsze dla kierowców i innych użytkowników dróg.
oLEDowieni
LED to zdaniem ekspertów, największy postęp technologiczny w oświetleniu, jaki nastąpił od czasu wymyślenia żarówki. Zużywają mniej energii w porównaniu do tradycyjnych lamp, mają dłuższą żywotność i nie wymagają tak częstej wymiany.
Stwarzają też całą gamę zupełnie nowych opcje zastosowań i sposobów wykorzystania sztucznego oświetlenia w sklepach detalicznych i centrach handlowych. Zyskać też mogą biura i hotele. „LEDy w porównaniu z tradycyjnymi źródłami zapewniają również wysoką energooszczędność, a ich trwałość pozwala uzyskać obniżenie kosztów eksploatacji” – informuje dr inż. Andrzeja Wiśniewskiego, doradca techniczny Osram. „Duża odporność na drgania oraz łatwe zabezpieczenie przed czynnikami atmosferycznymi, daje możliwość zastosowania LEDów w bardzo szerokim obszarze reklam świetlnych – niezależnie od lokalizacji. Technologia LED jest sukcesywnie udoskonalana. Stosowanie źródeł światła LED i opraw LED będzie coraz szersze we wszystkich dziedzinach życia, także w reklamie” – kończy Wiśniewski.
LED-y od kilku lat są jednym z podstawowych mediów mediów komunikacji wizualnej. Polska w ostatnich latach została wręcz „oledowiona” nowymi ekranami diodowymi. „W obszarze reklamy, LEDy są źródłami światła stosowanymi coraz powszechniej. W reklamie świetlnej źródła LED ceni się zwłaszcza za ich wysokie parametry świetlne. Dodatkowo, dają one możliwość bezpośredniego wytwarzania kolorowego światła, łatwej regulacji strumienia świetlnego i prosty sposób realizacji systemu RGB, który umożliwia uzyskanie szerokiej palety barw światła. Są one doskonałym rozwiązaniem zwłaszcza w przypadku dużych projektów na skalę międzynarodową, gdyż gwarantują uzyskanie dokładnie takich samych kolorów w realizacjach, co ze względów estetycznych jest niezmiernie istotne” – potwierdza dr inż. Andrzej Wiśniewski.
Telebimy, ekrany LED, reklamy diodowe, wyświetlacze LED, tablice reklamowe oraz inne nośniki zbudowane na bazie tej technologii, nie tylko zwracają uwagę, ale też oferują możliwości elastycznego zarządzania wyświetlanym na nich kontentem. Wydaje się, że na chwilę obecną w Polsce, ich potencjał jest o wiele lepiej wykorzystywany w projektach eventowych niż reklamowych. W tym ostatnim przypadku, rynek jest wciąż nieuporządkowany, przez co nie stanowi jeszcze dla krajowych operatorów reklamy zewnętrznej zagrożenia. Wszyscy jednak uważnie się przyglądają jak rozwija się ta technologia ponieważ tacy gracze jak CBS Outdoor, JCDecaux, Clear Channel Outdoor czy Lamar Advertising od lat mają wielkoformatowe ekrany LED-owe w swojej ofercie, które funkcjonują w ramach digital signage i przynoszą całkiem spore zyski. Diody znajdują również zastosowanie w branży sign. Z uwagi na swoją trwałość i łatwość montażu, wykorzystywane są do podświetlania kasetonów oraz systemów informacyjnych oferując wysoką moc świetlną, duży kąt świecenia oraz miękkie światło.
LED-y coraz częściej można też spotkać w systemach oświetlenia drogowego. Zmiana żarówek na diody LED w sygnalizatorach na skrzyżowaniach znacznie poprawiła widoczność tak skonstruowanych świateł - w lecie. Jednak zimą pojawił się problem, o którym nikt wcześniej nie myślał. Gdy w sygnalizatorach świeciły zwykłe żarówki całe urządzenie było dość ciepłe, aby padający śnieg niemal natychmiast topniał i spływał ze szkieł. Gdy oświetlenie zastąpiono diodami, sygnalizatory są zimne, śnieg nie topi się i nie spływa z nich, co w efekcie prowadzi do niebezpiecznego ograniczenia widoczności świateł. Kierowcy w takich przypadkach muszą zachować ekstremalną ostrożność. Teraz inżynierowie zastanawiają się jak przywrócić tę pożyteczną funkcjonalność sygnalizatorów, którą przez przypadek utracono. Na razie władze miast starają się oczyszczać sygnalizatory - na przykład w St. Paul w Minnesocie (USA) służby do oczyszczania świateł ze śniegu używają sprężonego powietrza. W Green Bay w Wisconsin czyszczą światła zwykłą szczotką
Diody elektroluminescencyjne mogą być również źródłem szerokopasmowego Internetu. Naukowcom z Corporatr Technology w Monachium i berlińskiego Heinrich Hertz Institute udało się przesłać dane na odległość do 5 metrów za pomocą białej diody LED firmy Osram – spółki-córki Siemens AG. Technologia bezprzewodowego przekazywania danych przez światło widzialne (Visible Light Communication), przewiduje kodowanie informacji w świetle zwykłych lamp, znajdujących się na suficie lub na ścianach. Niestety, nie wszystkie lampy mogą być przekaźnikami Internetu – te żarowe i świetlówki nie są w stanie zmieniać swojej jasności wystarczająco szybko. Pozostają diody elektroluminescencyjne, które coraz częściej spotyka się w pomieszczeniach mieszkalnych i w miejscach pracy. Główną zaletą jest brak konieczności zaopatrywania się w nowe diody LED – wystarczy wykorzystać te źródła światła, które zostały już zainstalowane w pomieszczeniu. Ponadto technologia ta pozwoli na przekazywanie przez sygnalizację drogową cyfrowych danych bezpośrednio do samochodów lub pociągów. Prędkość przekazu, uwzględniająca zakłócenia przesyłanych danych, wynosi 100-230 Mb/s. Przy współpracy z ekspertami z firmy Siemens naukowcom udało się osiągnąć rekordową szybkość przekazu wynoszącą 500 Mb/s. Prace nad tą technologią prowadzi też amerykańska firma LVX, której udało się osiągnięcie prędkość przesyłu prędkości 3 megabitów. W tej chwili system LVX wdrażany jest w pierwszych komercyjnych instalacjach w amerykańskim Minneapolis.
Światło znajduje szerokie zastosowanie w komunikacji wizualnej. Począwszy od branży sign, poprzez LED-y, a skończywszy na reklamie zewnętrznej, która bez oświetlenia nie mogłaby oferować nośników frontlight i backlight. Technologia ulega intensywnym zmianom i wydaje się, że jej przyszłość rysuje się w jasnych barwach.
« poprzedni | następny » | « wróć |
Messe Düsseldorf odkłada na później wiodące międzynarodowe targi drupa i Interpack. Interpack odbędzie się teraz od 25 lutego do 3 marca 2021 roku, natomiast drupa zostanie przesunięta na 20 do 30 kwietnia 2021 roku.
Czyniąc to, Messe Düsseldorf stosuje się do zalecenia zespołu ds. zarządzania kryzysowego niemieckiego rządu, aby przy ocenie wystąpienia ryzyka podczas ważnych wydarzeń uwzględniać zasady Instytutu Roberta Kocha.