Kalendarium

12-14.11.2019 · InPrint, Monachium

20-21.11.2019 · Retail Show, Warszawa

20-22.11.2019 · Fast Textile, Warszawa

11-14.02.2020 · ISE, Amsterdam

12-14.02.2019 · RemaDays, Nadarzyn

Kolory Red Bulla

Wiele firm dba o swój wizerunek i stara się uczynić go unikatowym, jedynym w swoim rodzaju. Dziś marka to nie tylko smak, logo czy efekt używania, ale także połączenia konkretnych barw, które widziane są na opakowaniach, w reklamach i na nośnikach komunikacji wizualnej. Znaki towarowe mogą stanowić jeden z najważniejszych składników majątku niematerialnego przedsiębiorstwa. Zdarza się, że przedsiębiorcy decydują się na rejestrację niekonwencjonalnych znaków towarowych. Austriacka spółka Red Bull GmbH próbowała zapewnić ochronę kombinacji kolorów używanych w obrocie na swoich opakowaniach napojów energetycznych. Jednak Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej nie zgodził się na rejestrację znaku towarowego uznając, że przedstawione w zgłoszeniach kombinacje kolorów nie były wystarczająco „jasne i precyzyjne”. Firma chciała zarejestrować dwa znaki towarowe przed Urzędem Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej. Pierwszy z nich stanowił kombinacje dwóch kolorów, wraz z opisem proporcji kolorów niebieskiego (RAL 5002) i srebrnego (RAL 9006) „około pięćdziesiąt na pięćdziesiąt”. Drugi znak towarowy został zgłoszony jako niebieski (Pantone 2747C) i srebrny (Pantone 877C) wraz z opisem: „Oba kolory będą stosowane w równych proporcjach oraz zostaną zestawione”. Jak widać, choć kolory te od lat kojarzą się konsumentom z marką Red Bull, nie jest to wystarczający argument, by uznać je za prawnie przynależące do marki. Według Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej przedstawienie kolorystyczne, którego ochrony domagała się spółka Red Bull nie jest wystarczająco trwałe i precyzyjne.

« poprzedni   |   następny » « wróć

Komentarz miesiąca

Niech żyje subwersywność, czyli potencjał krytycznego myślenia!

Francuski filozof Roland Barthes w 1980 roku retorycznie pytał: „Czy najlepszą subwersją nie jest ta, która zniekształca kody, zamiast jest niszczyć?“. Subwersja zachodzi zwykle w relacji do praktyk „zawłaszczania” (ang. appropriation), ściśle związanych ze strategiami sztuki krytycznej. Te strategie sprawdzają się jednak również w relacji do komunikacji wizualnej i reklamowych kampanii.

Reklama