Kalendarium

09-11.01.2024 · Viscom, Düsseldorf

30.01-02.02.2024 · RemaDays, Nadarzyn

30.01-02.02.2024 · ISE, Barcelona

19-22.03.2024 · FESPA, Monachium

03-05.09.2024 · Warsaw Print Tech Expo, Nadarzyn

Logokracja

Data publikacji: luty 2015

Zakończyło się głosowanie on-line na nowe logo naszego kraju. Symbol promujący Polskę wybrało ponad 90 tys. osób, przy czym wszystkich głosujących było niecałe 200 tys. Na razie jednak logo pod postacią czerwonej sprężyny nie zostanie oficjalnie wykorzystane, organizatorzy konkursu chcą bowiem przeprowadzić najpierw konsultacje branżowe.

 

 

Twórcza przekora czy twórcze napięcie- to polskie odpowiedniki określenia creative tension, jakim posłużył się Wally Olins, argumentując projekt logo – nowego znaku promującego Polskę, zwłaszcza zaś polską gospodarkę, produkty i usługi. Logo dla Polski jest geometrycznym przedstawieniem czerwonej sprężyny, której forma nawiązuje do kształtu terytorium Polski. Pod sprężyną widnieje zaś napis: Polska. Spring into new.

Widzimy dużą potrzebę wzmocnienia wizerunku Polski i polskich przedsiębiorstw za granicą. Opracowanie jednego znaku zwiększy dynamikę rozwoju gospodarczego naszego kraju oraz siłę eksportowanych marek. Już od połowy lat dziewięćdziesiątych próbowano opracować i wdrożyć oficjalne logo dla Polski, jednak nigdy nie udało się dokończyć tego procesu. Teraz mamy realną szansę na stworzenie jednolitej identyfikacji dla naszego kraju – powiedziała Henryka Bochniarz, prezydent Konfederacji Lewiatan. Organizacja ta razem ze Stowarzyszeniem Komunikacji Marketingowej SAR i Krajową Izbą Gospodarczą założyły fundację Marka dla Polski. Jej celem statutowym było przekazanie nowego logo na rzecz Skarbu Państwa, tak aby możliwe było jego jednolite wykorzystywanie. Projekt zlecono Wallyemu Olinsowi, właścicielowi agencji reklamowej Suffron Brand Consultant i autorowi wielu publikacji na temat identyfikacji wizualnej dla państw. Olins zmarł w kwietniu 2014 roku, co czyni polskie logo jego ostatnim dziełem.

Przygotowano trzy projekty logo, spośród których internauci głosujący w konkursie Logo dla Polski mieli wybrać jeden. Łącznie w głosowaniu udział wzięło około 180 tys. osób, co wywołało zarówno pozytywne, jak i negatywne komentarze na temat samej frekwencji. Dyrektor generalny SAR mówi: 187 tys. oddanych głosów to wcale nie mało. Zależy, jaką przyłożymy do tej liczby miarę. To ma być logotyp, który jako mały, dodatkowy znak będą wykorzystywać np. eksporterzy lub instytucje. Biorąc pod uwagę, że to w sumie specjalistyczne zagadnienie, wcale nie uważam, żeby było to mało głosów.

Spodziewano się jednak, że zainteresowanych wyborem nowego logo będzie około miliona osób. Najprawdopodobniej zabrakło odpowiedniej akcji nagłaśniającej to przedsięwzięcie. Większość głosów została oddana podczas dwutygodniowej kampanii promocyjnej na początku października.

Polska reklama zna liczne przypadki tworzenia krajowej identyfikacji wizualnej, wśród których można wymienić godło promocyjne Teraz Polska!, logo z czerwono-białym latawcem czy logo obowiązujące podczas naszego przewodnictwa w Unii Europejskiej.  Projektant Andrzej-Ludwik Włoszczyński na swoim blogu alw.pl skatalogował ponad trzydzieści (!) logotypów przygotowanych dla prywatnych i publicznych użytkowników, które promowały Polskę podczas różnorodnych imprez. Nie dziwne więc, że wobec całego projektu Logo dla Polski pojawiły się głosy sprzeciwu. Czerwona sprężyna wywołała kontrowersje, które przyczyniły się ostatecznie do decyzji organizatorów, by przeprowadzić dodatkowe konsultacje branżowe. Polska jako marka nadal więc szuka skutecznych i nowoczesnych sposobów komunikacji.

 

« poprzedni   |   następny » « wróć

Komentarz miesiąca

Małe kroczki dla wspólnego dobra

Obecne czasy stają się coraz bardziej burzliwe i niespokojne. W takiej epoce także komunikacja wizualna staje w obliczu sytuacji, w której powinna za każdym razem od nowa przemyśliwać swoją rolę, by dążyć do ulepszenia świata. Zdaję sobie w pełni sprawę z naiwności tego postulatu, lecz mimo wszystko sądzę, że pozostaje on ważny, a może wręcz kluczowy. Z najnowszego numeru VISUAL COMMUNICATION, dowiecie się zatem między innymi....

Reklama